[Jamo] Speaker gescheurd, waarmee vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.487 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 14:19
We hebben hier thuis een set Jamo luidsprekers staan, en nu is de woofer van een van speakers aan het scheuren. dwz, het bovenste randje die de conus "vasthoudt" laat los.

Er vallen (van dat ene randje dus) allemaal stukjes af. Hier wordt het geluid natuurlijk niet beter van, en daarom ben ik van plan om de woofers van beide speakers te gaan vervangen door nieuwe, maar ik heb geen idee welke. Wat is het beste voor een normale set, voor cd/radio/dvd etc. en in welke prijsklasse kom je dan?

De speakers:
Jamo 504 (sinus 50W/muziek 80W) 2-weg
typenummer woofer W-20170

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Jamo heeft een vrij goede service wat betreft het vervangen van woofers. Probeer eerst met hun contact op te nemen dus.

Verder kan ik je zeggen dat het erg moeilijk is een woofer te vinden met die bepaalde eigenschappen.

Probeer eerst dus of Jamo je een vervangend exemplaar kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45768

kijk eens op http://www.speakerreparatie.nl/ die kunnen de surround (dat randje om je speaker) reppareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45768 schreef op 31 januari 2003 @ 23:10:
kijk eens op http://www.speakerreparatie.nl/ die kunnen de surround (dat randje om je speaker) reppareren.
Geen slecht idee..
Audiolab heeft zich de afgelopen 9 jaar gespecialiceerd in het repareren van luidsprekers. Met name het vervangen van ophangranden is een specialiteit geworden. Uiteraard zijn ook andere reparatie´s mogelijk. Hieronder zijn een paar mogelijke reparaties genoemd. Klik op het gele bolletje voor gespecificeerde uitleg met foto´s

Ophangrand vergaan, buitenring van de conus is vergaan.
Het repareren is dus ook een optie, ik dacht trouwens dat www.speakerenco.nl ook aan reparaties doen. Die kunnen je in ieder geval wel helpen aan een vervanger.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 31-01-2003 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4039

volgens mij is dat de jamo kwaal gescheurde of vergane conus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Wat is de waarde van die boxen? grote kans dat repareren duurder is dan nieuwe kopen.

Als het goedkope boxen waren kan je ook op zoek gaan naar wat budget woofers van kijkshop ofzo. Heb ik ook ooit gedaan en dat gaf een prima resultaat.

In veel goedkope boxen (en jamo heeft een boel goedkope gemaakt) worden speakers gebruikt die nog slechter zijn dan die kijkshop spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-04 11:23
aatos schreef op 01 februari 2003 @ 15:22:
In veel goedkope boxen (en jamo heeft een boel goedkope gemaakt) worden speakers gebruikt die nog slechter zijn dan die kijkshop spullen.
heb je hier bewijs voor??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezze
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-05 17:44
bij mij is dat randje ook een heeel klein beetje gescheurd,
Kan ik dat neit met klein beejte plakband vast maken zodat het niet verder scheurt?

To Beezze or not to Beezze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
aatos schreef op 01 februari 2003 @ 15:22:
Wat is de waarde van die boxen? grote kans dat repareren duurder is dan nieuwe kopen.

Als het goedkope boxen waren kan je ook op zoek gaan naar wat budget woofers van kijkshop ofzo. Heb ik ook ooit gedaan en dat gaf een prima resultaat.

Ik weet niet waar je je uitspraken op baseerd, maar tegenwoordig maakt Jamo hele aardige speakers voor niet te veel geld. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106470

ik neem aan dat je deze oplossing niet echt wat vind, maar ik heb ooit een conus weer aan z'n frame opgehanden met zwarte siliconenkit. Werkte best goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
beezze schreef op 04 maart 2004 @ 14:26:
bij mij is dat randje ook een heeel klein beetje gescheurd,
Kan ik dat neit met klein beejte plakband vast maken zodat het niet verder scheurt?
Je kan het proberen, maar als 'ie een maal aan het scheuren is, is de kans klein dat je dit nog kan stoppen (op de langere termijn dan).
Iedere speaker heeft hier namelijk last van. Zie het als de schuimrubber randen op een hoofdtelefoon: die vergaan gewoon na een tijd. Doe je niets aan :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Plague schreef op 04 maart 2004 @ 14:37:
Ik weet niet waar je je uitspraken op baseerd, maar tegenwoordig maakt Jamo hele aardige speakers voor niet te veel geld. |:(
Ik heb hier twee Jamo 20cm woofers liggen die echt zo uit een no-name Belgische fabriek weg hadden kunnen lopen. Ja ja, ook last van conusophangingen die wegrotten. Deze woofers hebben in ieder geval qua uitstraling niet echt een professioneel karakter. Of het ook inhoudelijk slechte speakerchassis zijn is lastig te beoordelen zonder verdere gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik moet me hierbij aansluiten, de oude Jamo's stellen echt niet veel voor (hun duurste serie misschien, maar daar heb ik geen ervaring mee)
ik heb hier nog 2 drivers uit de Jamo Compact serie liggen...

Ook hier is de surround weggerot en de conus zelf is niet echt luchtdicht, dat is hetzelfde als een blaasbalg maken van wol 8)7

Een simpel sony speakertje van 10 jaar geleden dat bij m'n mini setje zat presteerd echt op alle punten beter :)

Dus voor dat je gaat reparen, check ff of het de moeite loont.
Overgens geldt in zo'n geval altijd: Als JIJ het waard vindt om te doen, DOEN.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94711

Ik zit met een zelfde probleem.
Alleen dan met drivers uit dure JBL L150 kasten. (2 30cm woofers!)
Echter zijn dit wel proffesionele kasten. Van zon 3000 NLG per stuk.
Er zijn mensen die zeggen dat deze kasten beter zijn dan het ongeveer t zelfde type studio monitors. Ik meen de 4311's

Het heeft te maken met de wijze waarop de rubberen rand gemaakt is.
Vroeger werd dit op de natuurlijke manier gedaan. Deze randen vergaan/verpulveren dus na een aantal jaar of bij de betere in mijn geval na 20 jaar. De nieuwere randen zoals je tegen woordig ziet Zijn of dik rubber of op chemische wijze gefabriceerde zacht rubberen randen. En die hebben daar geen tot minder last van.

Ik ben lang op zoek geweest en kwam er achter dat laten reconnen (Het laten vervangen van de rubberen op hang rand) veel te duur is vaak 100 tot nog veel meer pleuros!
Nou zijn er ook losse randen verkrijgbaar en wel de betere kwaliteit. voor in mijn geval 12 euro per stuk en 4 euro voor de juiste lijm. Dit had ik al gezien op americaanse sites maar kwam er na het plaatsen van een advertentie op marktplaats achter dat ze ook in nederland verkrijgbaar zijn!.

Op de volgende site kan je meer info vinden als je ff goed kijkt.
Het is helaas een beetje een vage site naar mijn idee maar de uitleg is wel erg goed!
http://www.audiofriends.nl

EDIT: PS: Over de wel of niet kwaliteiten van de Jamo speakertjes laat ik me na deze post niet meer uit. Lijkt mij duidelijk genoeg. Maar als je t zelf waard vind moet je ze gewoon repareren en anders zou ik gewoon andere kopen als ik jou was.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 94711 op 04-03-2004 17:59 . Reden: ZIE POST! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In Jamo Concert serie zitten geloof ik magnesium Excel membramen met een koperen fase-plug. Tegenwoordige nemen ze zeker wel het zekere voor het onzekere? ;)

Of krijgen we hier over 15 jaar topics hoe de corrosie van de fase-plug is te verwijderen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Elke fabrikant maakt zo zn goede, extra goede maar ook slechte speakers.
En elk soort materiaal vergaat of word aangetast.

Het blijft altijd vervelend als er iets kapot gaat. of t nou door verkeerd gebruiken is of door slechte materialen. En je kan nou eenmaal niet in de toekomst kijken wat een materiaal soort doet bij welke omstandigheden dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91482

Ben er ook heen geweest, even naar Follega :P woon er vlak bij dusse.

Goede service bij speakerreperatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28259

Anoniem: 50944 schreef op 04 maart 2004 @ 18:40:
In Jamo Concert serie zitten geloof ik magnesium Excel membramen met een koperen fase-plug. Tegenwoordige nemen ze zeker wel het zekere voor het onzekere? ;)

Of krijgen we hier over 15 jaar topics hoe de corrosie van de fase-plug is te verwijderen? :+
Een van de meest onderschatte speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91434

Is het niet misschien mogelijk gewoon zelf een nieuwe woofer te bestellen bij jamo en die er in te zetten?

Bij Menho-esm kan je bijvoorbeeld voor jbl alle onderdelen bestellen, ik vroeg me af of zoiets dergelijks ook voor Jamo speakers mogelijk is, en zo ja waar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezze
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-05 17:44
Zou een gescheurd randje vallen onder de garantie?
Ik heb 2e hands Jamo boxen gekocht en na een maand is dat randje gescheurd. Ik heb 3 maanden garantie, zouden ze 'm denkje repareren? of geld terug geven?

To Beezze or not to Beezze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
Je kan het allicht proberen :)

Nee heb je, ja kan je krijgen :)

Ik zou zeggen van wel, omdat dit niet kan komen door overbelasting (dan zou de speaker ook minstens kapot zijn, omdat je dik over de Xmax (maximale uitslag) heen moet gaan om zo'n rand te laten scheuren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpleeffY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 23:30
Leuk om te lezen hoe iedereen problemen heeft met de conusranden van Jamo :D. Bij mij zijn ze nu ook totaal afgebrokkeld, opgedroogde lijm waarschijnlijk...

Ik heb niet eens nagedacht over reparatie, gelijk andere speakers gekocht!

Edit: Dan hebben ze het ook wel ruim 18 jaar uitgehouden 8)!

[ Voor 16% gewijzigd door SpleeffY op 11-03-2004 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Mijn woofers waren ook opgedroogt en gescheurd, ik heb ze vervangen door andere en VEEL betere dan die er in zaten (nu is dat niet zo erg moeilijk :P )

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/c.kok15/rave2.jpg

Met Ravemaster VXT88 :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willems
  • Laatst online: 14-05 05:31
Inderdaad het is niet al te duur om de woofers te vervangen, en dan speelt het meestal stukken beter dan nu.

Als de surround eenmaal droog is kun je eigenlijk beter de luidspreker vervangen en dan werkt de speaker weer lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21814

Mijn 17!!!!jaar oude Jamo Magic 10 boxen hebben het zelfde probleem, maar ze hebben het toch 15-16 jaar prima gedaan, het is echt een probleem van het laatste jaar. Het lijkt inderdaad wel alsof de conus randen uitdrogen en dan helemaal verpulveren. Ze waren echter zo oud dat ik het repareren niet meer waard vond en heb ik maar nieuwe gebouwd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Willems schreef op 11 maart 2004 @ 17:07:
Inderdaad het is niet al te duur om de woofers te vervangen, en dan speelt het meestal stukken beter dan nu.

Als de surround eenmaal droog is kun je eigenlijk beter de luidspreker vervangen en dan werkt de speaker weer lekker.
Hier ben ik het niet mee eens! Ckr niet als je mijn vorige post gelezen heb.
Bij duurdere speakers is het nou eenmaal wel de moeite waard om deze zelf te repareren. Mijn Refoam setje is nu onderweg en heb er veel vertrouwen in dat dit gaat lukken. Mocht ik namelijk speakers willen kopen met dezelfde kwaliteiten ben ik een flink zakje duiten kwijt. Laten repareren is ook erg duur en van vervangen ze de gehele conus wat dus niet nodig is aan gezien alleen de rand kapot is. En nu kost het me 35 euro voor 2 nieuwe ringen en de benodigde lijm.

Nou heb ik het wel over totaal andere speakers. Die veel meer voordelen hebben zoals BV een hoog rendement en vermogen maar ook een hele diepe bass tot volgens mij 30Hz.

Ook is het niet het probleem van de laatste jaar. Maar is het al langere tijd een probleem geweest. Verschillende fabrikanten hebben namelijk verschillend materiaal gebruikt. Het ene gaat toevallig 25 jaar mee en het andere maar 3 jaar.
Sinds dit bekend werd zijn ze over gegaan op geimpregneerde of andere rubberen randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73026

Bij mij zijn de rubberen randen ook al weg.maar ja,na een jaar of 15 mag dat ook wel.Dat jamo alleen goedkoop spul verkocht klopt niet helemaal.Ik heb voor mijn speakers toen 800 gulden betaald.Die kwamen pas uit en het geluid vond(en vind)ik nog steeds goed.Ik heb niet echt een subwoofer nodig :P
Ik heb twee Jamo PP2000 speakers met push/pull systeem..Wil wel later wat kleinere hebben want ze zijn wat groot voor een 5.1 installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21814

Anoniem: 94711 schreef op 12 maart 2004 @ 01:13:
[...]

.........

Ook is het niet het probleem van de laatste jaar. Maar is het al langere tijd een probleem geweest. Verschillende fabrikanten hebben namelijk verschillend materiaal gebruikt. Het ene gaat toevallig 25 jaar mee en het andere maar 3 jaar.
Sinds dit bekend werd zijn ze over gegaan op geimpregneerde of andere rubberen randen.
Dat bedoelde ik ook niet met het laatste jaar, ik bedoel dat ze, na 15 a 16 jaar goede dienst pas begonnen te scheuren, terwijl die boxen nu 17 jaar oud zijn, oftewel, dat het verschijnsel, bij mij, pas het laatste jaar op kwam zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb dus net mijn refoam setje van boven genoemde site binnen gekregen en ziet er allemaal erg netjes uit. Van t weekend even lekker rustig aan knutselen om ze goed te bevestigen enz. en dan zal ik wel even laten weten hoe het gegaan is!
Pagina: 1