[Gentoo] Install op Dell XPi 133/72ram zonder cdrom

Pagina: 1
Acties:

• 666AnGeL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-11-2023
Ik heb dus vandaag wat zitten kloten met mn laptop,
k wou er dus in de eerste instantie redhat op zetten,
is ook gelukt maar is toch niet naar mn zin...
mandrake wil k niet..

k zou dus toch graag gentoo willen installen,
maar het probleem is dat gentoo dus niet geinstalled kan
worden via diskette voor zover ik weet dus..
ik kan ook alleen live-cd's vinden, wel kleine versies..
maar niet kleiner als 70mb (of in die richting)..
En ik heb dus geen externe cdrom speler of dergelijk,
dus het zal echt via diskette moeten (dus met ftp/http e.d.)
Ik heb hier wel een servertje draaien (esmith 5.6) met n 20gig schijf..
Misschiens is daar iets mee mogelijk??

Heeft iemand een idee/howto o.d. hoe ik gentoo kan installeren??
t gaat mij er dus om dat ik gentoo van de grond af kan opbouwen
en ik lees dus ook dat het een groot verschil in snelheid betekend wat natuurlijk ook niet zo verwonderlijk is omdat je bij normale distro's meestal default dingen installed en met gentoo alles op je pc afstemt..
maargoed correct me if i'm wrong..
ben niet zo'n heel erge linux pro ofzo..
k weet na wat zoeken bij veel dingen wel mn weg te vinden..
maargoed iedereen is ergens begonnen...

Owja, een p133 met 72ram moet kde / gnome e.d.
met standaard settings en niet teveel zooi erbij toch goed draaien??
er hoeft nix op van samba of dergelijk..
alleen een sql-client , openoffice of koffice en vnc server misschien..
kde zal niet altijd gebruikt worden, ik zit ook vaak gewoon in het niet gui-gedeelte :D voor irc e.d..

klik hier voor meer specs van de lap;
(owja in de specs staat geloof ik max. 32mb ram.. er zit hier dus wel echt 72mb ram in en ik heb er geen probs mee ofzo.. memtest geeft ook nix aan...
voor de zekerheid ff gechecked..)

(ik heb dus de SEARCH gebruikt.. de normale,externe en de omega, google, gentoo page etc...
, voor de utfs/utfm mensjes ;))

• Genghis Khan
  • Niet online
offtopic:
hey angel jij hier? :D

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het KAN, maar het kost iets langer dan forever om alles te compileren......denk aan een week ofzo voor het basis-systeem
Openoffice zelf compileren kost je 2.2 Gig aan tempspace, Java net zoiets, en het duurt 10 uur op een athlon 2000+.
Stel je niet teveel voor van de snelheidswinst van zelf compileren.
Bereid je voor op beren op de weg.

Doe het maar niet, en kijk eens naar een ftp install van Debian ofzo.

En als je het nog steeds wil, Gentoo installeren:
http://www.gentoo.org/doc/en/altinstall.xml
Met bootfloppy, het zou moeten werken

[ Voor 15% gewijzigd door AlterEgo op 31-01-2003 22:33 ]

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
[ zeker geen troll intended ]

Ik weet niet helemaal zeker of gentoo wel de goede distro is voor je pc, de belangrijkste redenen hiervoor zijn:

- je compileert je helemaal (lees:dagenlang) suf.
- Het snelheidverschil is waarschijnlijk vooral merkbaar voor X11 applicaties, hieraan zul je dus met je systeem sowieso niet veel hebben omdat het voorzichtig uitgedrukt wat traag is en eigenlijk te weinig ram heeft om X een beetje soepel te kunnen draaien.
- als je nog redelijk n00b bent wil je eventueel snel wat dingen geinstalleerd hebben, omdat je het niet altijd zeker weet wat je nou nodig hebt, echter kan een installatie van een wat grotere app je makkelijk een paar uur kosten.
- debian levert redelijk snelle / gestripte binaries, ik merkte onder X weinig verschil met gentoo, ik kan me niet voorstellen dat het op jouw machine enigzins wat uitmaakt.
- De userbase die ervaring met wat 'oudere' systemen heeft en dientengevolge je eerder met specifieke problemen kan helpen zal bij gentoo niet erg groot zijn, aangezien er waarschijnlijk niet genoeg mensen voldoende geduld hebben om gentoo op een oude cpu aan te durven.

Had je gentoo's Installation from a boot floppy HOWTO trouwens al gezien?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• 666AnGeL
AlterEgo schreef op 31 January 2003 @ 22:28:
Het KAN, maar het kost iets langer dan forever om alles te compileren......denk aan een week ofzo voor het basis-systeem
Openoffice zelf compileren kost je 2.2 Gig aan tempspace, Java net zoiets, en het duurt 10 uur op een athlon 2000+.
Stel je niet teveel voor van de snelheidswinst van zelf compileren.
Bereid je voor op beren op de weg.

Doe het maar niet, en kijk eens naar een ftp install van Debian ofzo.
ow ok, is dus geen goed idee.. op zich wou ik dus alleen het hoognodige laten compilen .. en daarna dus de rest zoals openoffice gewoon installen..
maar ik zal ff debian gaan proberen :)

Verwijderd

Ik zou in dit geval toch voor Debian kiezen en niet voor Gentoo. Snelheidswinst zal je iig niet hebben door voor Gentoo te kiezen en Debian werkt met binaries dus ben je ( relatief ) vlug klaar met de installatie.

• sebas
besides ... debian rulez :+

Je moet dan deze flops hebben ... :)

• 666AnGeL
sebas schreef op 31 January 2003 @ 22:32:
[ zeker geen troll intended ]

Ik weet niet helemaal zeker of gentoo wel de goede distro is voor je pc, de belangrijkste redenen hiervoor zijn:

- je compileert je helemaal (lees:dagenlang) suf.
- Het snelheidverschil is waarschijnlijk vooral merkbaar voor X11 applicaties, hieraan zul je dus met je systeem sowieso niet veel hebben omdat het voorzichtig uitgedrukt wat traag is en eigenlijk te weinig ram heeft om X een beetje soepel te kunnen draaien.
- als je nog redelijk n00b bent wil je eventueel snel wat dingen geinstalleerd hebben, omdat je het niet altijd zeker weet wat je nou nodig hebt, echter kan een installatie van een wat grotere app je makkelijk een paar uur kosten.
- debian levert redelijk snelle / gestripte binaries, ik merkte onder X weinig verschil met gentoo, ik kan me niet voorstellen dat het op jouw machine enigzins wat uitmaakt.
- De userbase die ervaring met wat 'oudere' systemen heeft en dientengevolge je eerder met specifieke problemen kan helpen zal bij gentoo niet erg groot zijn, aangezien er waarschijnlijk niet genoeg mensen voldoende geduld hebben om gentoo op een oude cpu aan te durven.

Had je gentoo's Installation from a boot floppy HOWTO trouwens al gezien?
thanxz :) , na deze reacties denk ik dus toch maar dat ik zo debian ga proberen..
en het is iid ook om te leren.. maar dan moet dat dus maar binnekort op mn normale pc (gentoo) :)

:Y)

• 666AnGeL
Verwijderd schreef op 31 January 2003 @ 22:36:
Ik zou in dit geval toch voor Debian kiezen en niet voor Gentoo. Snelheidswinst zal je iig niet hebben door voor Gentoo te kiezen en Debian werkt met binaries dus ben je ( relatief ) vlug klaar met de installatie.
vlug hoeft niet perse :) maar n week is wel té lang :D
k ben de floppie's nu aan t binnehalen van debian :)

• 666AnGeL
KaAzKoP schreef op 31 januari 2003 @ 22:23:
offtopic:
hey angel jij hier? :D
Eey kaazkoppiej ,das lang geleden! :)
*angel haalt msn uit stoffige hoek vandaan en logt in*

Verwijderd

666AnGeL schreef op 31 januari 2003 @ 22:39:
[...]

vlug hoeft niet perse :) maar n week is wel té lang :D
k ben de floppie's nu aan t binnehalen van debian :)

Mja, maar je ergert je vlug aan het feit dat het zo lang duurt.
Ik met mijn P3 1 Ghz laptop erger mij er dood aan dat het 48 uur duurt om KDE te compilen :/

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nou, wat zijn we unaniem hierzo :)

Ik wil wel een mits-en-maar maken:
Je kunt hele gave dingen doen met oude hardware, die daardoor uitstekend bruikbaar wordt, zelfs voor behoorlijk intensieve taken (mits je een tweede PC met power hebt staan): Linux terminal server project, Openmosix-clustering, XDMCP enzo.
[edit] distcc moet zeker ook in dit rijtje staan.

Dat is allemaal heel interessant, maar misschien iets te ver gaand voor een linux newbie (maar wel een aanrader om eens naar te kijken; linux is echt veel beter met oude spullen dan windows), en ook nog goed (later) te realiseren met een andere distro dan Gentoo.

Zet Debian er eens op, leer een heleboel, kijk eens naar minder zware desktop managers dan gnome en kde (Fluxbox!), en verdiep je dan eens in de kunstjes die ik hierboven al noemde.
Je hebt een ontdekkingsreis van een paar maanden voor de boeg. Geniet ervan :)

[ Voor 3% gewijzigd door AlterEgo op 01-02-2003 09:58 ]

• 666AnGeL
Welke release is trouwens aan te raden voor de lap?

• sebas
Het beste is het denk ik als je met woody oftewel stable begint, dan weet je tenminste altijd als iets misgaat dat het jouw schuld is en dat je het maar uit moet zoeken ipv. te roepen buuuuuuuuug in dat kutdebian ofzo ;)

• 666AnGeL
heheh :D ok :)
dan zeg ik gewoon , das de schuld van sebas want die raadde me woody aan :D
geintje ;)

k post straxz / morgen wel ff hoe t gegaan is ,
en eventueel nog wat irritante en of lastige vragen , LOLZ :D

• 666AnGeL
AlterEgo schreef op 31 January 2003 @ 22:42:
Nou, wat zijn we unaniem hierzo :)

Ik wil wel een mits-en-maar maken:
Je kunt hele gave dingen doen met oude hardware, die daardoor uitstekend bruikbaar wordt, zelfs voor behoorlijk intensieve taken (mits je een tweede PC met power hebt staan): Linux terminal server project, Openmosix-clustering, XDMCP enzo.

Dat is allemaal heel interessant, maar misschien iets te ver gaand voor een linux newbie (maar wel een aanrader om eens naar te kijken; linux is echt veel beter met oude spullen dan windows), en ook nog goed (later) te realiseren met een andere distro dan Gentoo.

Zet Debian er eens op, leer een heleboel, kijk eens naar minder zware desktop managers dan gnome en kde (Fluxbox!), en verdiep je dan eens in de kunstjes die ik hierboven al noemde.
Je hebt een ontdekkingsreis van een paar maanden voor de boeg. Geniet ervan :)
heheh, ik zal je adviezen in mn achterhoofd houden , thanxz :)

damnit was ik maar verder gegaan met ....-linux 1.0.. (ergens in 95 ofzo geloof ik)
k heb m nog liggen ergens, weet niet welke distro.. een of andere duitse distro geloof ik..

• 666AnGeL
Gevonden :D het is deze distro--> Linux 1.0 [LST Distribution v. 1.8] van linux support team ofziets..

Verwijderd

666AnGeL schreef op 31 januari 2003 @ 22:56:
Gevonden :D het is deze distro--> Linux 1.0 [LST Distribution v. 1.8] van linux support team ofziets..
Euh, de edit knop dient ergens voor, dan moet je geen 3 posts na elkaar doen :D

• 666AnGeL
hehe , ja .. i got a little carried aweeej.. :D lolz

• 666AnGeL
[update] t is al aardig gelukt :) debian is helemaal geinstalled na flink kloten om de pcmcia zooi aan de gang te krijgen en alles te installen, nu nog ff kde aan de gang krijgen, de rest lukt aardig.. maar damn wat is dat apt-get makkelijk man... scheelt echt een hoop werk :)

• sebas
666AnGeL schreef op 31 January 2003 @ 22:48:
heheh :D ok :)
dan zeg ik gewoon , das de schuld van sebas want die raadde me woody aan :D
geintje ;)
Krijg ik dan ook de credits als het goed gaat? (kun je in hardware, bier of euros betalen, mail voor de ontstane kosten ... O-))

Als je kde wilt installeren heb je hier vast wat aan:
http://devel-home.kde.org/~nolden/kde/README

Verwijderd

666AnGeL schreef op 01 February 2003 @ 14:27:
[update] t is al aardig gelukt :) debian is helemaal geinstalled na flink kloten om de pcmcia zooi aan de gang te krijgen en alles te installen, nu nog ff kde aan de gang krijgen, de rest lukt aardig.. maar damn wat is dat apt-get makkelijk man... scheelt echt een hoop werk :)
Kde met zo'n trage processor is niet aan te raden.
Ik zou toch fluxbox ofzo proberen...

Verwijderd

Ik zou sowieso voor debian gaan. Klein, simpel, en een ideaal package management systeem...

Dit kan dus ook via floppies zoals sebas al zegt.

En met zo een processor zou ik zeker niet voor KDE 3 gaan. Op een 300MHz draaide het al voor geen reet bij mij :)

Je kan inderdaad beter voor fluxbox of blackbox gaan, dat draait veel lekkerder :)

• 666AnGeL
heheh , ik ben erachter gekomen dat kde iid té hoog gegrepen was voor de lap..
heb er vandaag niet veel meer aan gedaan , heb net ff fluxbox geinstalled en die werkt lekker :) nu nog ff koffice oid installeren :)
thanxz voor alle hulp :)
Pagina: 1