Nee, dat is het niet. Maar je moet het niet zien als schreeuwen, maar als essentie van mijn stelling. Maar als jij denkt dat wetenschap de enige weg tot waarheid is, dan wil ik van je vragen om dat voor me te bewijzen. Maw; geloof jij niet in een trascendente wereld? maar slechts in een materiele?
Over all caps: ok, verkeerd begrepen, excuus. (ik schuif de schuld van mijn misinterpretatie snel af op deze communicatievorm (forum)).
Ik zie geen aanleiding om aan te nemen dat er een 'trancedente wereld' bestaat. Ik ga ""slechts"" van materie en de bijbehorende reutemeteut uit. Maar dat vind ik niet zo "slechts". Er is voormij geen enkele reden om aan te nemen dat ik meer ben dan alleen maar een gigantische verzameling atomen die middels complexe (soms nog onbekende) systemen met elkaar reageren en zo mijn "ik" vormen. De wetenschap dat mijn emoties, geluk, vreugde, verliefdheid, genot, etc. slechts wat electro/chemische processen in mijn lichaam zijn, doet niets af aan de ervaring. Pijn wordt ook niet minder als je weet hoe pijn werkt. Ik zie mijzelf in weze als equivalent van een pc. Alleen 1000000x complexer. In theorie zou mijn "zelf" met voldoende (asociaal veel) pc-power na te bouwen moeten zijn. Maar doet dat verder iets af aan het leven? Dit soort ideeen boeien mij juist mateloos.
Hij vond dat alles wat buiten het wetenschappelijk terrein valt automatisch niet waar is - en daar deelt hij jouw mening. Maar dat is slechts een voorkeur van smaak. Hij erkende andere gebieden en de manieren waarop zij tot waarheden komen, maar prefereerde de objectiviteit van de wetenschap.
Omdat ik vanuit de premisse redeneer dat er alleen een fysische realiteit is, kan voor mij "waarheid" alleen betrekking hebben op deze realiteit. Er is niets anders waar het betrekking op kan hebben. Natuurlijk zijn er talloze andere methoden om waarheden over deze realiteit proberen te formuleren: filosofie, mediteren etc. Maar de wetenschappelijke methode is ook in mijn visie de enige juiste methode: de methode die betrouwbare resultaten oplevert.
Maw; hij doet geen uitspraken over ziel, God, enz, omdat hij dat als wetenschapper niet kan.
Zijn dat zijn letterlijke woorden? Eerder vond hij dat alles wat buiten het wetenschappelijk terrein valt automatisch niet waar is. (niet is/bestaat). Daarmee doet hij daar toch een uitspraak over. Over zaken die volgens de wetenschap niet bestaan kan de wetenschap ook geen verdere uitspraken doen dan alleen die ene: dat het niet bestaat. Als je toch aanneemt dat metafysica bestaat, dan mag je van mij absoluut beweren dat er een hemel bestaat, etc. Maar dan mag iemand ook claimen dat er een ( ja ja, daar kom ik weer heel flauw) paarse olifant met twee kaboutertjes op zijn rug daar in die metafysische wereld rond loopt.
Jij trekt het een stuk verder en stelt dat waarheid enkel via de wetenschap achterhaald kan worden. In dat geval moet je dat dus ook bewijzen VOLGENS de wetenschappelijke methode.
Ik neem inderdaad aan dat waarheid alleen via de wetenschappelijke methode achterhaald kan worden. Tot nu toe is al bewezen dat je alleen betrouwbare resultaten omtrend "waarheden" verkrijgt door onderzoek te doen volgens de wetenschappelijke methode. Het verleden heeft aangetoond dat onderzoeken die niet zo worden opgezet (dubbelblind etc. bla bla) een verkeerde uitkomst kunnen genereren c.q. minder/niet betrouwbaar zijn.
Keihard aantonen wordt moeilijk: hoe kun je iets aantonen met het geen dat je wilt aantonen. Uit de praktijk blijkt echter tot nu toe dat het het beste werkt.
Ik ben absoluut niet bang voor de dood. Natuurlijk zou ik het jammer vinden als ik sterf, want ik vermaak me hier best. Maar ik weet dat ik als ik sterf, ik naar een plek ga waar ik mensen die voor mij gegaan zijn weer ontmoet. Dat maakt overlijdens minder pijnlijk (og iif draagbaarder). Bovendien zie ik het leven als een voorbereiding op mijn leven hierna. Niet in die zin dat ik hier en nu ga zitten wachten totdat ik eindelijk de hemel in mag, maar wel in de zin dat ik begrijp dat ik hier ben om te leren. En dat is wat ik iedere dag probeer. Ik probeer te leren van mensen om me heen, van dingen waar ik eigenlijk niet over wil leren (zoals drugs in een ander draadje).
Interessant. Je bent niet bang voor de dood in de wetenschap dat je naar de hemel gaat en voort zal leven.
Ik begrijp dat zingeving een sterke rol speelt en dat ideen over een afterlife geruststellen. Maar stel nu even, puur hypothese, dat je leven eindigd in de dood en daarna niets meer. Hoe zou je dan tegen het leven aankijken? Heel concreet, hoe zou je dan je leven invullen?
Morgoth: --------------------
, en ook materialistische uitspraken zoals "alle mentale staten zijn te reduceren tot materiale processen" ook metafysische uitspraken zijn
Hoe kom je bij deze boude uitspraak?
Alle ideeen, ook de ideeen over de werkelijkheid, ook ideeen over materiele zaken en processen bestaan in je hoofd. Ik zou kunnen beargumenteren dat er alleen maar ideeen bestaan.
Mee eens. De matrix zou kunnen bestaan.
Dit is onwaar. Ik kan prima een andere substantie dan materie definieren die wel invloed kan hebben op materie en 'data uit materia kan lezen' maar geen materie is. Dit is helemaal geen probleem.
Met realiteit bedoel ik echt alles wat de wetenschap kent. Dus niet materie in de engste vorm van alleen maar atoompjes enzo. We kennen ook vele vormen van 'energie' etc. Allemaal te meten etc. Kun je aangeven over welke substanties je praat?
Verder is het inderdaad zo dat er binnen de philosophy of mind de meeste mensen materialist zijn, echter betekent het niet (en dat geven deze mensen zelf ook toe) dat er geen problemen zijn voor het materialistische standpunt. Bijvoorbeeld zogenaamde qualia blijven een lastig probleem voor materialisten (qualia zijn de kwalitatieve aspecten van de ervaring, dus bijvoorbeeld hoe het is om kleuren te zien).
Dit probleem met de qualia treed eigenlijk continue op binnen de wetenschap. De "waarom" vraag is het grote probleem. In de link hieronder wordt als voorbeeld genomen: de kinetische theorie over temperatuur. In de vergelijking die is opgesteld komt onder andere een aantal constanten voor. Het equivalent van de qualia: waarom hebben die constanten de waarde die ze hebben en geen andere?
Waarom steekt het heelal zus in elkaar en niet zo?
Het idee van het dualisme is: je kunt de qualia niet wetenschappelijk verklaren oid. dus wetenschap kan geen verklaring geven voor het bewustzijn. Om het wat grofkorrelig te poneren.
In onderstaande bron wordt ook betoogd dat deze visie impliceert dat al het wetenschappelijk 'bewijs' etc. niet-verklarend is. Dat is nogal een boude stelling.
Mijn visie is dat wij een fenomeen waarnemen: "bewustzijn" maar dat wij er momenteel door een gebrek aan allerlei kennis hier ook voorlopig nog geen verklaring voor kunnen vinden. Maar dat zal niet onmogelijk zijn.
http://www.leidenuniv.nl/...sofiedag/acta/scheele.pdfBedankt dat je even uitlegt hoe het bewustzijn werkt, echter ga je hier veelte kort door de bocht. Over wat bewustzijn is lopen nog steeds discussies binnen de philosophy of mind en is het niet het geval (zoals jij doet voorkomen) dat er een consensus is over wat bewustzijn is en hoe het wordt veroorzaakt.
Even voor de duidelijkheid: ik denk dat het zo werkt, het lijkt mij aannemelijk. Ik ontken niet dat er geen consensus is over wat bewustzijn nu precies is. Mijn stelling is alleen: het bestaat in onze fysische realiteit, dus op de een of andere manier moet het vanuit die fysische realiteit te verklaren zijn. Maar misschien is dat te simpel geredeneerd.
Uit je gedrag? Dit klinkt als the argument from analogy. Omdat jij bij jezelf een bewustzijn ervaart bij jezelf, en jij bepaalt gedrag vertoont zeg je bij andere wezens die ook soortgelijk gedrag vertonen als jij dat deze wezens ook bewust zijn. Dit is hetzelfde als zeggen nadat je 1 witte beer hebt gezien (een poolbeer op de noordpool) dat alle beren wit zijn. 1 geval is niet genoeg om te projecteren naar miljarden wezens. De problem of other minds is iets lastiger dan dit.
Ik heb wel meer dan 1 witte beer gezien. Lees: ik heb nogal wat mensen in mijn leven ontmoet. Ze vertonen allemaal vergelijkbaar gedrag als mij. Ik heb daarom geen redenen om aan te nemen dat zijn niet bewust zijn. 100% zekerheid heb ik niet.
Wie zegt dat dat het geval is? Misschien is er nog wel 1 bewustzijn maar omdat de hersenen twee helften zijn communiceert het ene bewustzijn met 2 helften waardoor het lijkt alsof er twee bewustzijnen zijn maar misschien is in werkelijkheid dit geheel niet het geval. Dit zijn allerlei mogelijkheden.
Maar daarmee suggereer je dat het bewustzijn een entiteit is dat 'boven' de hersenen staat. Je gaat er dus vanuit dat het bewustzijn de hersenen aanstuurt. Ik denk dat hier dan metafysica in het spel moet komen. Ik ga zelf uit van het omgekeerde principie. Uit de (processen en activiteiten in de ) hersenen komt het bewustzijn voort. Het voorbeeld van de split-brain onderbouwt dit. Het sluit geen andere theorieen uit, maar metafysica is nogsteeds niet aannemelijk.
Nu vraag ik me af wat je bedoelt met 'waarom'. Stel ik moet een koperen balk elke dag opmeten en op een dag is deze koperen balk 1 milimeter langer dan normaal. Dan vraag ik aan mijn baas "waarom is deze koperen balk langer dan normaal?", dan kan mijn baas antwoorden: Omdat ik de koperen balk heb verwarmd (en koper zet uit als het warmer wordt). Dit is een prima antwoord op een waarom vraag.
Een Waarom-vraag impliceert een reden/ motief. In dit voorbeeld stel je geen waarom-vraag maar een HOE vraag. Hoe komt het dat de bak 1 mm langer is geworden? Nou door verhitting en uitzetting, etc. Maar misschien is dit punt een woordenboeken-discussie.
[over robots] Dit is ook weer gebaseerd op the argument from analogy die niet op kan gaan. Omdat iets gedrag vertoond betekent dat nog niet dat het bewust is. Wat jij zegt is eigenlijk "als iets intelligent gedrag vertoond is dat iets bewust". Dus als een computer bijvoorbeeld intelligent gedrag vertoont zou het bewust moeten zijn. Echter, je weet nog steeds niet of de computer ook begrijpt wat hij allemaal doet. Misschien is begrijpen wel een essentieel onderdeel van bewustzijn. Een computer die voert allerlei berekeningen uit om zijn activiteiten te ontplooien, echter, begrijpt hij het ook? Stel dat ik in een afgesloten kamer zit waar ik een chinees-japans woordenboek krijg en ik krijg vanuit een andere kamer (dmv een lopende band) allerlei chinese woorden doorgestuurd die ik in het japans moet vertalen. Dit lukt me prima door middel van het woordenboek en de vertaling stuur ik via een andere lopende band weer een andere kamer in. De operatie is me prima gelukt, echter: ik snap geen bal van wat ik gedaan heb aangezien ik geen chinees en ook geen japans ken.
Stel nu, je hebt een computer, we noemen hem Data. Deze is zo geavanceerd dat hij het zelfde gedrag kan vertonen als wij mensen. Eigenlijk merken wij mensen in geen enkel opzicht verschil tussen Data en een mens. Is het nu onredelijk om aan te nemen dat Data bewust is? Zeker weten doen we het niet omdat dit misschien technisch niet kan. Dat geldt ook inderdaad om te bepalen of jij je wel bewust bent. Ik ga er vanuit op basis van jou gedrag, maar zeker weten doe ik het niet. Techiek is een probleem, maar wat nu precies de definitie van 'bewustijn' en begrip is dat is miscshien ook een probleem waarom het niet precies te duiden is.
Opifex: -----------------------------
[quote]
Ok, gaan we ff op in; heel simpel gezegd 'zonder fantasie kom je nergens'. Zelfs de fysica heeft fantasie nodig; als voorbeeld de krachtenzaols deze door Netwon bedacht zijn. Een maand of wat geleden stond er in de Wetenschap bijlage van het NRC een stukje dat metafysica wel nodig is om tot de fysica te komen, misschien kan je die op het net nog nabestellen.
Ik heb nergens beweerd dat fantasie (verbeelding) waardeloos is en dat wij daar zonder kunnen. Ik hecht geen waarde-oordeel aan het begrip fantasie. Zo van: fantasie is slecht. Er is niets mooiers dan fantasie.

Maar ik waak er alleen voor om goed onderscheid te maken tussen fantasie en realiteit. Om op basis van je gegevens een theorie te vormen moet je nadenken/filosoferen/fantaseren. Hoe je het ook noemen wilt.
en maand of wat geleden stond er in de Wetenschap bijlage van het NRC een stukje dat metafysica wel nodig is om tot de fysica te komen, misschien kan je die op het net nog nabestellen.
Zou je misschien de strekking kunnen navertellen? Ik kon het niet op de site vinden. Ik zie geen reden namelijk om die stelling aan te nemen.
Het willen geloven in een illusie zegt naar mijn idee ook veel over de mensen die in die illusie geloven.
Ik ruik hier een waarde-oordeel. Zolang mensen die in 'illusies' geloven op basis daarvan geen onwaarheden over de fysische werkelijkheid poneren en geen schade berokkenen is er niets aan de hand en drink ik met liefde een biertje met dergelijke mensen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Q op 04-02-2003 00:05
]