[wine] extra X draaien voor een game, hoe zit dat?

Pagina: 1
Acties:

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
hi,

ik had ineens zin om starcraft te spelen, en zodoende heb ik wine geemerged. ik heb wine ook geconfigureerd en heb wat op internet gesnuffeld naar starcraft in wine. mijn oog viel op het volgende:

http://koti.mbnet.fi/~hoppq/sc-howto.html

ik ben vooral geinteresseerd in het script dat hier gebruikt wordt om starcraft op een aparte X-server te draaien. uiteraard heb ik de paths aangepast, de configuratiefile die hier genoemd wordt heb ik in m'n homedir staan en is een kopie van de 'echte' met daarbij de default kleurdiepte op 8 bits en de resolutie op 640x480. maar... er wordt wel een X gestart, maar ik behalve de grijze achtergrond komt er niks... op de tty waarvan ik het script start krijg ik foutmeldingen dat er niks naar de Xserver gezonden kan worden.

weet iemand wat ik hier fout doe?

Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

Verwijderd

http://xgame.tlhiv.com/ heeft een soortgelijk script, die wordt in mijn IRC channel zo nu en dan gebruikt en schijnt zeer goed te werken. Misschien wil je die eens proberen?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Beelzebubu, je link is d00d.

Als ik de vraag goed begrijp wil je een tweede X-server starten en die draaien met een andere resolutie.

/etc/X11/xdm/Xservers:
:0 local /usr/X11R6/bin/X -layout1
:1 local /usr/X11R6/bin/X -layout2

Dat is in principe al genoeg om op zowel ctrl-alt-F7 als ctrl-alt-F8 een X te krijgen (met op beiden dezelfde desktop manager)

Resoluties per screen uiteraard aanpassen in /etc/X11/XF86config:
je definieert twee "screen"-secties met verschillende resoluties, en maakt voor beiden een "serverlayout" aan. Vervolgens start je de twee X-servers met de X -layout parameter

Je logt dus gewoon een tweede keer in (om te gamen). Geen enge scriptjes meer nodig :)

[ Voor 31% gewijzigd door AlterEgo op 31-01-2003 21:49 . Reden: aanvulling ]

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
hm, is er dan ook nog een manier om op die tweede een andere window manager te krijgen? gnome eet een beetje veel, starcraft loopt absoluut niet lekker daar.

Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 09:49
Ja, ik heb zelf een user speciaal voor games, ("gamer"), als hij een X-sessie start krijgt hij op :1 een Fluxbox sessie met voor alle relevante games een wrapperscriptje. Werkt perfect, en je kan die user wat beter afstemmen op de games.

code:
1
2
#!/bin/sh
startx -- :1 -xf86config XF86Config.800x600 vt8 $@

De startx zoals die voor gebruiker gamer bestaat. Succes Ucchan :)

edit:
ik gebruik een XF86Config die wat leger is dan die voor de normale user. Minder fontpaths en een lagere resolutie etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Freak_NL op 01-02-2003 20:28 ]

Verwijderd

Ik denk niet voor aparte X server... er bestaat wel een scriptje om spellen te starten zonder windowmanager, dus meteen door X. Zal 's ff zoeken.....

Verwijderd

code:
1
2
cd /gamedirectory/etc/etc/
exec xinit game-executable

is het dus
waar game-executable dus het spelleke is :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 21:07 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 17:10

deadinspace

The what goes where now?

Ik start altijd handmatig een tweede X als ik Starcraft speel. In één terminal (als root) doe ik "X -xf86config XF86Config-4-640 :1", en dan in een andere terminal "DISPLAY=:1 starcraft". Dit is eigenlijk niet eens noodzakelijk, je kunt gewoon je huidge X server gebruiken (fullscreen en werkend enzo als je wine goed instelt), maar als Starcraft de X server over de zeik helpt dan is het alleen de extra X server die hij over de zeik helpt.

Alleen de snelheid kan nogal een probleem zijn. Starcraft in wine doet het op de een of andere manier slecht (qua snelheid) als je geen DGA hebt. En DGA is alleen beschikbaar als root.

Als user (zonder DGA dus) is het op mijn pII-448 veel te traag. Op een Athlon tbird 1.4 GHz is het niet helemaal vloeibaar, maar wel speelbaar. Op een Celeron 1.8 GHz is het prima speelbaar.

Als root (met DGA dus) draait het al prima op mijn pII-448.

Alleen... Sinds een bepaalde wine en/of XFree versie werkt het bij mij niet goed meer als root. Dat wil zeggen, het werkt wel, maar vanaf het moment dat ik Starcraft start negeert de X server waarin Starcraft draait alle muis en keyboard input.... Dat speelt niet echt handig. Ik gebruik daarom x2x om het vanaf een andere computer te besturen, maar dat is dus nogal een omslachtige constructie.

Als je computer snel genoeg is, dan kun je het dus gewoon met wine als user draaien in je huidige X.
Als je computer niet snel genoeg is, dan zul je dus moeten proberen het als root te draaien.
Pagina: 1