Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] Problemen met aansturen met Smartie

Pagina: 1
Acties:

• Carp_Hunter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 19:57

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Topicstarter
Ik weet niet of het hier mag blijven staan.

Ik heb gisteren een LCDtje gekregen (met dank aan ZombieExtreme) en direct aangesloten :9
Het aangesloten allemaal even getest en toen software ervoor gezocht.
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~chtweaking/images/lcdtest.jpg

Ik kwam uit op LCD Smartie van BasieP. Overal goede dingen over gehoord, gelezen en gezien.

Nu is mijn probleem hetvolgende. Als ik LCD Smartie (5.1.0.3) start dan krijg ik allemaal rotzooi op het scherm.(Ik heb die IO dinges geinstalleerd)
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~chtweaking/images/lcd1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~chtweaking/images/lcd2.jpg

Ik heb em toen op een andere PC geprobeerd en daar werkte het perfect.
Ben toen wat gaan lezen en heb toen de kabel ingekort in de hoop dat het dan verholpen zou zijn. Maar helaas.

Later kreeg ik van ZombieExtreme te horen dat hij hetzelfde probleem had :| .

Nu denken we dat het aan het OS ligt. We gebruiken alle twee WinXP Pro NL + SP1.
Onder Win2000 en 98SE werkt het display wel naar behoren.

(Ik werk nu even met CristalControl van Cristalfontz die het overigens wel perfect werkt)

[ Voor 3% gewijzigd door Carp_Hunter op 31-01-2003 19:45 ]

-KiLLALoT- -Guild Wars Player LLL en WauS- -System- & -Server

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

En dit hoort in CME? Waarom precies?

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:22
Misschien omdat hier de mensen met verstand van lcd's zitten? (Zotty,Yarvieh enz)

• Carp_Hunter

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Topicstarter
AcouSE schreef op 31 januari 2003 @ 19:45:
En dit hoort in CME? Waarom precies?
Dacht misschien dat het ook in SA kon. Toch bedankt.

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 22:29

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Why doesn't my HD44780 controlled LCD work?
ok, a short guide then:
First off all: check, check and recheck your wireings!
if you get ANYTHING on your LCD, your wiring is proberbly (almost) correct.
Second: check your bios, and turn your LTP port settings to EPP (sometimes ECP does work, but EPP is better)
still not good? then you should take a good look at your LCD. The controller, and if it it REALY compatible with a HD44780 (the standard)
If than your LCD don't work, it's proberbly broken or you didn't make the correct wireing

• Carp_Hunter

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Topicstarter
Ik heb alle draadjes nagelopen nagemeten enz.
Het LCD doet het op andere PC wel goed.

Heb de LPT nog niet getst op EPP maar wel al op Normal en EPP+ECP dus ga dat morgen even proberen.

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 22:29

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ik had hetzelfde probleem. Helemaal gesoldeerd, aangesloten. Bleek hij alleen maar op 4-bit te werken ipv ook op 8-bit, bleek er toch een draadje geknapt te zijn.

Verwijderd

Is het niet verstandiger om BasieP (de maker van Smartie) fff te mailen.. Als ie wel met de crystalfontz software werkt dan lijkt me dit geen hardware/electronica probleem...

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
ik heb het gelezen hoor je hoeft me niet te mailen (me mailadres doet het ook niet meer vanaf over een 20 minuten)

maar ik weet niet hoe komt.
ik draai zelf (gelukkig) geen winXP en heb dus nog geen problemen mee gehad
verder heb ik het wel een paar keer eerder gehoord, maar nogmaals, ik draai het zelf niet, dus kan ook niet testen enzo.

ik stuur gewoon data rechtstreeks naar de poort. wanneer windowsXP er een rotzooi van maakt kan ik er weinig aan doen.
verder ben ik het ook een beetje zat om voor elke stomme verandering in windows rotzooi in me programma te gaan veranderen
iets zegt me dat microsoft maar is een keer een standaard moet gaan gebruiken *diepe zucht*

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

BasieP schreef op 31 januari 2003 @ 23:42:
ik heb het gelezen hoor je hoeft me niet te mailen (me mailadres doet het ook niet meer vanaf over een 20 minuten)

verder heb ik het wel een paar keer eerder gehoord, maar nogmaals, ik draai het zelf niet, dus kan ook niet testen enzo.

ik stuur gewoon data rechtstreeks naar de poort. wanneer windowsXP er een rotzooi van maakt kan ik er weinig aan doen.
verder ben ik het ook een beetje zat om voor elke stomme verandering in windows rotzooi in me programma te gaan veranderen
iets zegt me dat microsoft maar is een keer een standaard moet gaan gebruiken *diepe zucht*
@BassieP
Ik kan begrijpen wat je bedoel >:)

@Carp_Hunter
Is er nog aansturing aanwezig wat de poort beinvloed?

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Wat voor soort aansturing gebruik je dan? Want ik merk zelf helemaal geen verschil in de aansturing tussen windows XP en Windows 2000.

Als ik zo naar het LCD kijk, dan gok ik dat de timing iets te strak staat. Als je de timing precies overneemt vanaf de specs van de HD44780 controller, dan zijn er helaas LCD's die net ietsje trager zijn, en hierdoor commando's missen omdat ze nog bezig zijn het vorige commando te verwerken. De timing iets trager maken gaf bij mij meestal de oplossing (en ja, dit heb ik dus ook gehad met 1 lcd dat onder het ene OS prima draaide, op een ander OS weer net niet).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Stel je voor dat microsoft een auto maakt...

Dan zit het rempendaal aan de linker kant, En dan aan de rechter, En je airbag ineens IN de motor... En opeens heb je het, Je maakt het stuur in de achterbak !

Wat betreft smartie, Ik heb basiep toen ooit eens over een soortgelijk probleem gemaild. ( Ik draai ook XP ) En heb toen na lang heen en weer mailen met basiep, zijn we er achter gekomen dat het dus inderdaad om de EPP mode gaat. Deze was voor mijn 4X40 LCD De reden om het maar eens lekker niet te doen.

Succes.

Verwijderd

Sorry, Ik kan op een of andere manier mijn post niet meer edditten ( Zit achter mijn pa`s pc en die is brak... WINDOWS xp.... )

Mijn conclusie is dus, Check ff of NIETS je parralelle poort gebruikt ( Om te printen of whatever... ) En zet je printerpoort op EPP !

• Carp_Hunter

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Topicstarter
Ik heb het nog niet kunnen testen (ben pas weer om 4 uur thuis).

Ik heb wel nog printerdrivers geinstalleerd. Maar dat zou toch geen probleem moeten zijn lijkt mij (omdat CristalControl wel gewoon werkt).

Ik ga dadelijk even testen of het inderdaad helpt als ik LPT op EPP zet.

Als ik meer weet post ik het wel.

• Carp_Hunter

Carp_Hunter

aka KiLLsLesS

Topicstarter
Ben nu thuis en heb het getest.

Op EPP doet hij nog steeds hetzelfde.
Printerdriver uninstalled en nog geen verandering.

Zoals bovengenoemd lijkt het wel een timingsprobleem.

Voor BasieP:
Misschien een ideetje om bij de volgende Smartie hier eens op te letten. Het hoeft natuurlijk niet maar mag wel. :) Als het moet wil ik graag testen.

Pagina: 1