MAC laserprinter via localtalk op PC?

Pagina: 1
Acties:

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
nou heb ik hier een mac laserprinter, en hij heeft een localtalk aansluiting voor op de mac, en een serieele poort. Die serieele poort is ubertraag, dus ik vroeg me af of er voor je pc localtalk kaartjes zijn ofzo?

specs

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Hmm, ik had gehoopt dat iemand hier wel een antwoord op zou weten, maar tot nu toe dus niet. Ik vraag het me zelf namelijk ook af.
Voor zover ik weet bestaan er geen localtalk kaartjes voor in een pc, maar misschien is er wel een soort koppelstukje voor. Beide ben ik tot nu toe nog niet tegengekomen...
Als je helemaal hopeloos bent zou je een oude mac kunnen nemen, en die als printserver laten functioneren, daar is vast wel software voor (pcmaclan?).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toevallig ben ik net me in aan het lezen in de wondere wereld van de Mac. In de Mac Bible 6e editie (uit 1996 :+ ) staat dat er wel degelijk localtalk kaarten voor de PC te krijgen zijn (Farallon is een merk dat vaak genoemd wordt), en dat er ook Localtalk-Ethernet convertors zijn (ik heb er nota bene vorige week een in m'n handen gehad, maar heb hem weggegeven omdat mijn Mac gewoon een Ethernet aansluiting heeft :z ).

Waar dit soort spul te vinden: plaatsen waar ze oude Macs vervangen door nieuwe Macs- Apple stapte rond 1995 over van Appletalk naar Ethernet (want Appletalk is VEEL trager en minder flexibel), dus Apple netwerken van de eerste jaren na 1995 hebben veel Appletalk-Ethernet conversie spullen. Ook PCs in dat soort netwerken hebben dus dat soort spul erop.

Vorige week werd er dus een hoop weggegooid (letterlijk) bij de ANS (studentenblad in Nijmegen) omdat ze een stapel Powermac G4's hadden kunnen kopen. Helaas is niets meer over (alles behalve een 68030 Mac LC en wat er over was van een 486 nadat ik de 4MB 30p SIMMs en SCSI subsystem eruit geripped had was diezelfde dag weg), maar dat zijn de soort plekken waar je dit spul zou kunnen vinden.

Nadeel is natuurlijk dat Macs hier in zakelijke toepassingen veel minder gebruikt zijn dan in de VS, dus dat netwerkspul veel moeilijker te vinden zal zijn. eBay USA zou een goede plek zijn om te zoeken, maar het wordt dan een dure grap ivm portokosten.

Een kleine Mac als printerserver zou een uitkomst zijn, al zit je dan nog met de vraag hoe de Mac en PC te linken- maar dat kan sowieso met een Mac-PC seriele kabel (maar laat nou net de Mac een andere type seriele aansluiting hebben- het lijkt op een PS/2 stekker met 8 pinnen...

Oslik blyat! Oslik!