Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD+VB]Lcd init op de ene pc wel, op de andere niet

Pagina: 1
Acties:

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:22
Ik ben al een tijdje bezig met het proggen van een Standalone MP3-speler met een 256x128 grafisch lcdscherm. Ok de situatie is als volgt:
Ik heb 2 pc's 1-tje voor algemeen gebruik, dat is een athlon 2000+ op een gigabyte 7vtxe mobo. Deze gebruik ik ook om de software te proggen, ik heb nog een pc die wil ik als mp3-speler gaan gebruiken, dat is een amd K6-2 500 met een epox mvp3-c mobo.

Nu is het geval dat ik mijn progsel werkend heb op de athlon 2000+ pc, het lcd doet dan wat het moet doen. Echter als ik het programma kopieer naar de amd 300, werkt het niet en krijg de info verspreid over het lcd-scherm.
Het word echter nog vager, het lcd-scherm moet geïnit worden, oa de tekst- en schermgrootte.
Als ik het lcd aan mijn amd 2000+ hang, het progje run (dat werkt dus) en vervolgens het lcd eraf haal, aan mijn amd 300 hang en nu hetzelfde prog run maar dan zonder de init-procedure (ik init het scherm in feite dus met de andere pc) dan werkt het perfect!?!?
Dus de init-procedure, die eigenlijk hetzelfde werkt als het schrijven van tekst op het scherm, werkt op de ene pc wel en op de andere niet. Tsjah excuses voor het vage verhaal maar het is niet anders (8>

Ik heb alle lpt-settings gechekt, staan exact hetzelfde.

O ja ik wist niet zo goed in welk forum dit hoorde, als dit verkeerd is move dan maar :)

Verwijderd

Nou het enigste wat ik zo kan bedenken is dat de lpt poort op de wat ouder PC niet zo snel is dan een nieuwere. Dit kan soms invloedt hebben op de data en/of instructie overdracht.

• DRAFTER86
Ja maar waarom doet het lcd het verder dan wel!?!? De procedure om text te versturen (wat wel werkt) is dezelfde als voor het versturen van tekst....

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

Zoals joop zegt heeft waarschijnlijk met de timings te maken... Waarschijnlijk houdt de 300 het niet echt bij, of heeft een te trage instelling waardoor het LCD een timeout geeft. (Dat laatste lijkt me een beetje sterk, omdat naar mijn weten lcd controllers geen gespecifieerde min snelheid om te werken.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

DRAFTER86 schreef op 31 januari 2003 @ 19:01:
Ja maar waarom doet het lcd het verder dan wel!?!? De procedure om text te versturen (wat wel werkt) is dezelfde als voor het versturen van tekst....
Jah, dit is meestal hetzelfde :) Commutatief heet dat in de wiskunde :P A+B = B+A

• DRAFTER86
Lol foutje, maar wat ik bedoelde is dat de procedure voor tekst dezelfde is als voor de commando's van de init (dus dezelfde klok-cyclus)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

DRAFTER86 schreef op 31 januari 2003 @ 21:01:
Lol foutje, maar wat ik bedoelde is dat de procedure voor tekst dezelfde is als voor de commando's van de init (dus dezelfde klok-cyclus)
Je weet dat sommige commando's meer tijd (1.64 milliseconden) nodig hebben dan andere commando's (40 microseconden)?
Ook moet er eigenlijk een extra delay moet zitten tussen de eerste 3 commando's van de initialisatie. Een hoop LCD's initialiseren prima zonder deze delay's, een aantal andere echter niet. En helaas kan de timing dan ook nog eens wat verschillend zijn per OS, het voltage dat je PC geeft aan het LCD net ietsje lager of hoger etc.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• DRAFTER86
Aha.. ok ga ik dat eens proberen...

• DRAFTER86
Nope haalt niks uit...

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 20:54
Wel Visual Basic of VB Runtime geïnstalleerd op de oude pc :S

• DRAFTER86
Duh

• DRAFTER86
Kick-kack-kock

• Martien
  • Laatst online: 16-06 14:11
en op een 3e pc? werkt het daar wel op? zo ja, dan ligt het waarschijnlijk aan de 2e pc...

@iMartien

• DRAFTER86
Dat ga ik binnenkort idd proberen.

• DRAFTER86
Heb weer een ideetje:

Zijn er hier mensen met een 256x128 SED1330 grafisch lcd? Zo ja zouden die mijn programma even willen proberen? O-)

Zo ja, hier onder staat een zip, Daar zit de .exe in, ook de VB source dus als je daar intresse in hebt... Ook zit er de port95nt.exe in dat programma gebruik ik om met de lpt te babbelen die moet je dus eerst ff installen, vervolgens kun je gewoon player.exe starten. Als het goed is krijg je de volgende zin een aantal keer op je scherm:

"Als je deze zin doorlopend kunt lezen zonder dat hij de regels op rare punten afbreekt dan werkt het scherm anders niet."

De download: http://www.dvov.nl/LCDPlayer.zip
Alvast bedankt voor de moeite _/-\o_

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-11 21:36

QuasaR

One ring to rule them all

Ik zal straks als ik thuis ben ff kijken voor je welk lcd ik heb.
Mocht de SED1330 controller erop zitten dan test ik hm even voor je.

Daddy of 3 :)

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:35
ik weet wat het is denk ik: ik heb op school ooit eens wat moeten rommelen met het aansturen van wat bende via de lpt en java :S en dan is het nodig in je bios ff te checken hoe je lpt is ingesteld. oftewel check ff in je xp2000 bak in welke modus je lpt staat en doe dat ook ff instellen op je epox bakkie. succes!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

ff op EPP zetten in de BIOS.. dat is voor data verkeer over meerdere data lijnen een terug communicatie..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-11 21:36

QuasaR

One ring to rule them all

Ik heb een T6963C controller op mn LCD dus ik kan je helaas niet verhelpen.

Daddy of 3 :)

• DRAFTER86
Looki schreef op 05 februari 2003 @ 20:10:
ff op EPP zetten in de BIOS.. dat is voor data verkeer over meerdere data lijnen een terug communicatie..
Geprobeerd (alle mogelijkheden 8)7 ), haalt niks uit :(
Ow vergeten te vermelden:
Ik had in eerste instantie winME op die Amd 300 geïstalleerd, toen kreeg ik die error en dacht ik dat het aan winMe zou liggen, dus XP geïnstalleed... zelfde error.

• DRAFTER86
Niemand?

• Creepy
  • Laatst online: 15:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Looki schreef op 05 February 2003 @ 20:10:
Net alc ECP en SPP ;)

Ja.. de standaard lpt poort op een 286 kan nog data verzenden over meerdere lijnen EN data terug ontvangen. Alleen is het niet mogelijk dezelfde pinnen te gebruiken voor zowel input en output.

Je bios op EPP of ECP zetten heeft alleen nut als je code ook daadwerkelijk van EPP of ECP mogelijkheden gebruik maakt. En dat weet je natuurlijk als je zelf de aansturing schrijft (hint: 9 van de 10 keer is het SPP, dus gewoon de standaard lpt poort... EPP en ECP zijn hier 100% compatible mee).

Ik gok dat het signaal van de LPT poort, of de spanning voor het LCD niet (sterk) genoeg zijn voor een correcte werking van je LCD.

[ Voor 9% gewijzigd door Creepy op 07-02-2003 13:04 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• DRAFTER86
Maar goed ik heb dus alle modi geprobeerd en dat haalt niks uit...
Pagina: 1