Toon posts:

Ecs k7s5a + 512 samsung ddr werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 512 mb samsung 2700 ddr geheugen gekocht als vervanging van mijn 256 mb sdram op mijn ecs k7s5a moederbord. Als ik het nieuwe geheugen erin doe, start mijn pc niet op. De monitor gaat niet aan en er gebeurt verder weinig, ik hoor het geheugen niet.
Nu wilde ik het geheugen al terugsturen, maar net heb ik het nieuwe geheugen even getest op het moederbord van mn huisgenoot, die ook een ecs k7s5a mobo heeft. Daar werkte het gewoon wel op. Zou het aan mn bios versie kunnen liggen. Als ik in beide pc in de bios kijk staat er allebei versie 1.21.06. Heeft het zin om een bios update te doen?

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
Er zijn van de ecs k7s5a twee versie's een die wel voor de amd xp's is en de andere niet misschien ligt het daar aan. (je kan het zijn aan het xp stickertje bij je socket)

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Lees de draad ffies, dit gaat over geheugen, niet de CPU Bware...

Heb je je geheugen als SDR wellicht op CAS2 geforceerd? Zet die op "Detect by SPD". CAS2 werkt op DDR vaak niet echt lekker (hier werkt 't iig niet).
Overigens: SDR en DDR mixen werkt ZEKER niet. Het is -OF- SDR, OF DDR.

En geheugen hoor je idd niet voor zover ik weet... Muzikale memchippies? :D (je zult de bios ram check memory tick wel bedoelen, da's door de bios aangemaakt en komt uit je system speaker)

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Nee, had mn vorige geheugen niet op cas2 staan, dus dat is niet het probleem. En mixen was ik ook niet van plan :9 Ik denk dat ik er zo maar een nieuwe bios op ga zetten. In de meuktracker staat de ECS K7S5A CheepoBIOS 1.07 als nieuwste. Kan ik die installeren en moet ik nog uitkijken voor verschillende versies van dit mobo?

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55
Ik had een dergelijk probleem toen in mijn 2x256MB DDR Twinmos verving door 2x512MB Kinston...

Niet aan de praat te krijgen, uiteindelijk maar een ander bordje gepakt.
(Had nog een AMD 760 liggen)

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Probeer je het DDR en SDRAM tegelijk te gebruiken?
Dit zal namelijk niet werken.

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

DannyVersluis schreef op 31 januari 2003 @ 18:10:
Probeer je het DDR en SDRAM tegelijk te gebruiken?
Dit zal namelijk niet werken.
lees de draad anders even ;)
Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 17:29:
Nee, had mn vorige geheugen niet op cas2 staan, dus dat is niet het probleem. En mixen was ik ook niet van plan :9 Ik denk dat ik er zo maar een nieuwe bios op ga zetten. In de meuktracker staat de ECS K7S5A CheepoBIOS 1.07 als nieuwste. Kan ik die installeren en moet ik nog uitkijken voor verschillende versies van dit mobo?

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonet de laatste bios erop gezet, heeft niets geholpen, ik snap er niks meer van. Heb wel eerder ddr geheugen op dit moederbord gehad en dat werkte wel.

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:13

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

jumpertje goed gezet?

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
misschien zijn de gebruikte mbit chipjes op je reepje te groot? ben er niet zo in thuis, maar zou het daar wat mee te maken hebben? de k7s5a kan immer maar reepjes tot 512 mb aan....

*qrazi schrijft dit onder voorbehoud, geen flame graag

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het zou ook heel goed kloppen wat qrazi daar zegt, maar de topicstarter heeft het reepje al in een ander K7S5A plankje getest.

Achtergrondinfo: het SiS735 chipset kan maximaal 256Mbit geheugen aan, een 512MB 256Mbit reepje is voorzien van in totaal 16 chipjes. Hoeveel chipjes zit in jouw reepje? Indien 8, dan heb je een 512MB 512Mbit reepje te pakken gehad, wat dus niet gaat werken op de K7S5A.

Zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/223833#5

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 31-01-2003 21:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er zitten 8 chipjes aan iedere kant. Betekent dit 8 of 16 chipjes?

Verwijderd

BalusC schreef op 31 January 2003 @ 21:58:
Het zou ook heel goed kloppen wat qrazi daar zegt, maar de topicstarter heeft het reepje al in een ander K7S5A plankje getest.

Achtergrondinfo: het SiS735 chipset kan maximaal 256Mbit geheugen aan, een 512MB 256Mbit reepje is voorzien van in totaal 16 chipjes. Hoeveel chipjes zit in jouw reepje? Indien 8, dan heb je een 512MB 512Mbit reepje te pakken gehad, wat dus niet gaat werken op de K7S5A.

Zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/223833#5
er kan toch 1024 mb in dat moederbord althans volgens mijn handleiding. is dus 512 mb per bankje aangezien er maar 2 bankjes opzitten.
of sla ik de plank finaal mis?

of kan het eraan liggen dat het mobo geen pc 2700 snapt moet toch pc 2100 in :?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2003 22:28 ]

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:59
Ik heb dit ook gehad.

Eerst gewoon sdram en toen overgestapt op kingston 256 ddr 2100.

De k7s5a wilde helemaal niet booten. Steeds cmos clearen en blauwe schermen zelf tijdens installatie van windows.

Maar naar een week leek het board wel eraan gewend en liep het goed. Ik had wel soms dat als ik de pc uit deed en daarna weer aan dat ik het cmos moest clearen.

Toen heb ik de laatse cheapobios erop gezet en toen liep het als een zonnetje.

Echt perfect. Dit board moet er eerst aan wennen ofzo?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 22:20:
Er zitten 8 chipjes aan iedere kant. Betekent dit 8 of 16 chipjes?
Ehmm.. even rekenen.. een geheugenreepje heeft 2 kanten en 8 maal 2 is dus, ehh.. 16, ja klopt dus wel B)

Je hebt dus iig het juiste reepje te pakken gehad. Probeer iig de laatste (Cheepoman) BIOS update. En als dat niet lukt, sja, dan tast ik best wel in het duister.. Alhoewel, K7S5A staat best wel om bekend nogal kieskeurig te zijn wat betreft geheugen. Misschien heeft die vriend van jou een nieuwere revisie van het plankje, dat gewoon wat meer merken/types reepjes accepteert.

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 31-01-2003 22:35 ]

• qrazi
  • Laatst online: 30-07 05:24
BalusC schreef op 31 januari 2003 @ 21:58:
Het zou ook heel goed kloppen wat qrazi daar zegt, maar de topicstarter heeft het reepje al in een ander K7S5A plankje getest. [/url]
D'Oh!

soms ben ik ook zo dom bezig.....

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwste BIOS staat er dus ondertussen op en hij doet het nog niet. Ik ga mn huisgenoot maar eens lief aankijken en vragen of ie wil ruilen van bordje. Je bent goede vrienden of je bent het niet. Ik denk dat er niet veel anders op zit. Ik kan het geheugen ook terugsturen en ander bestellen. Zou een ander merk nog kunnen verschillen of bijvoorbeeld 2 * 256mb?

• Titanium
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 11:48

Titanium

Android rules

het betreffende samsung reepje met 16 chippies gebruikt een enorme hoeveelheid stroom. Lees dit stukkie maar ff.

http://www.overclockers.com/articles696/

Samsung has different specs for different configurations of the same size RAM. You can see you really DON'T want the 512Mx16 part, as each chip needs up to 650mA of current. The most power efficient configurations are those using an x4 or x8 configuration. That's good, as most quality modules use this configuration.

M.a.w. ik denk dat jij een onoplosbaar voedingsprobleem hebt.

_/-\o_

Samsung S23 Ultra

Verwijderd

Uhmz... op de K7S5A past geen DDR PC2700, voorzover ik weet :)

Oftewel: PC2100 erop met die hap

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 15:49 ]

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 15:48:

pc2700 is backwards compatible.... (toch?)

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 februari 2003 @ 15:48:

past er prima op hoor..zal alleen niet op maximale snelheid lopen....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Titanium schreef op 02 februari 2003 @ 15:42:
het betreffende samsung reepje met 16 chippies gebruikt een enorme hoeveelheid stroom. Lees dit stukkie maar ff.

http://www.overclockers.com/articles696/

Samsung has different specs for different configurations of the same size RAM. You can see you really DON'T want the 512Mx16 part, as each chip needs up to 650mA of current. The most power efficient configurations are those using an x4 or x8 configuration. That's good, as most quality modules use this configuration.

M.a.w. ik denk dat jij een onoplosbaar voedingsprobleem hebt.

_/-\o_

Onoplosbaar gaat misschien een beetje ver, maar een PSU upgrade zou misschien kunnen helpen.

Sowieso heb ik 16-chip 512MB modules in K7S5A's geslikt zien worden, soms zelfs twee tegelijk. Dat wordt bevestigd doordat deze module in een andere bak wel werkte...

Ik zou proberen te testen met een andere PSU, helpt dat niet, kijken of die plank in garantie is- als het reepje namelijk werkt op een andere K7S5A wijst dat erg in de richting van specifiek jouw mobo...

Oslik blyat! Oslik!

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
ik zal eens ander geheugen proberen als dat werkt je oude terug sturen en om andere vragen... of ander board in jouw geval kan dat ook ;)

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me niet dat dit aan mn voeding ligt. Ik heb een 340 watt chieftec voeding, is toch wel genoeg lijkt me.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2003 09:59 ]

Verwijderd

ik heb dit probleem ook...

mijn broertjes pc
ecs k7s5a (gekocht in 2001)
met 256MB pc2100 DDR (OEM)
300watt atx

mijn pc
ecs k7s5a (gekocht in 2003)
300watt atx

nu komt het mijn broertje had een KINGSTON 512MB DDR pc2700 steekt hem in ddr bankje nr2..
en zijn pc loopt perfect met windows xp en 768!!!!! MB intern geheugen...
nu mocht ik zijn oude 256MB DDR hebben dus haal ik die eruit.. ik stop dat KINGSTON reepje in balkje nr1 waar de 256MB DDR zat.. en ik start de pc op... alle ventilatoren gaan aan maar geen piep van het bios.. na nog een aantal keer proberen niks!.. Kingston reepje in balkje nr2 gedaan (balkje nr1 was nu leeg) weer geprobeerd... maar weer dat alle ventilatoren aangaan, maar geen bios piep!) 256MB DDR terug gedaan en pc werkt meteen...

Toen dat KINGSTON reepje naar mijn eigen bak meegenomen, daar in gedaan.. en de pc start in 1 keer op...

(overigens.. ik heb dat ddr reepje nodig, omdat ik met sdr een zwaar instabiel systeem heb, wat maar blijft crashen.... en met ddr heb ik dit dus helemaal niet...)

in ieder geval, is het mogelijk dat er meer verschil tussen die 2 mobo's zit dan alleen de firmware release??

en wat ik helemaal raar vind... waarom start mijn broertjes pc wel op met een 256MB ddr en een 512MB ddr ... maar start niet op met die 512MB ddr alleen??? :|

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 10:48 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer het nogmaals, maar druk dan de reepjes goed aan!
Pagina: 1