Hoe glanzende foto's scherper inscannen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 916 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
we hebben sinds enige tijd een nieuwe scanner omdat onze hp5200 dienst weigerde.

We hebben ons de Canon 1250UF aangeschaft, en zijn zeer tevreden over de resultaten.
Behalve wanneer we kleurenfoto's inscannen :(
deze zijn redelijk vaag te noemen, op plekken met veel lijnen/contrast zelfs een beetje blurry!

we zijn er inmiddels achter dat dit komt door het feit dat zon foto nogal glanst. Toen we namelijk een oude zwart wit foto inscande bleek deze zeer scherp.

Heeft er iemand een idee hoe we de kwaliteit van glanzende foto's kunnen verbeteren ?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn ervaring met glans foto's is best goed, trouwens, hier heb ik daar geen problemen mee. Mat foto's zijn hier moeilijker scherp te scannen dan glans.

Ik weet niet welk scan programma je gebruikt? Bij meerdere scanners krijg je software waarbij er een optie is om glans-foto's in te scannen. Kan je dat niet ergens in stellen bij jouw scan software?

[ Voor 5% gewijzigd door Laurent op 31-01-2003 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonez
  • Laatst online: 03-05 13:56

Jonez

2+2=5

Volgens mij heeft het er mee te maken dat de foto niet goed contact maakt met de glasplaat waardoor een soort spiegel effect onstaat.
Je kan dit oplossen door een scanvloeistof te gebruiken die de ruimte tussen glasplaat een foto opheft.
Als het goed heb begrepen kan je als vloeistof ook water gebruiken, maar je kan ook proberen een boek ofzo op de plaat te leggen waardoor je meer druk hebt.

Specs: Celeron 1000@1330, XP, Radeon 9600, 512 MB, 120+40 Gb, Philips 109P20
Canon A70 - Imac G3 233, OSX, 160 MB, 10 Gb, GameCube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kijk eens naar Vuescan. Het is een scanner-frontend met zeer veel extra instelmogelijkheden, die kwalitatief veel andere scanner software onder de tafel veegt.
Gratis te proberen, een echte versie kost US$40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Aikeleer schreef op 31 januari 2003 @ 16:45:
Mijn ervaring met glans foto's is best goed, trouwens, hier heb ik daar geen problemen mee. Mat foto's zijn hier moeilijker scherp te scannen dan glans.

Ik weet niet welk scan programma je gebruikt? Bij meerdere scanners krijg je software waarbij er een optie is om glans-foto's in te scannen. Kan je dat niet ergens in stellen bij jouw scan software?
Ik heb zon optie niet gevonden, helaas.

ik gebruik de standaard scan tools die bij t ding zaten.
Ik ben bang dat ik geen andere software kan gebruiken ivm merk specefieke drivers ed.

of is er een scan programma dat dat apparaatonafhankelijk kan ? (t ding van windows heeft ook geen glans functie)

[edit]
dank voor de replies, ik ga even vuescan testen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Arjan op 31-01-2003 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Atgast schreef op 31 januari 2003 @ 16:51:
[...]

Ik heb zon optie niet gevonden, helaas.

ik gebruik de standaard scan tools die bij t ding zaten.
Ik ben bang dat ik geen andere software kan gebruiken ivm merk specefieke drivers ed.
Hm, jammer... bij AFGA scanners zit ScanWise, waarbij je zoiets dus wel kan instellen. Vuescan is dus iig. scanner-onafhankelijk, dat zou je dus idd. kunnen proberen.
Jonez schreef op 31 januari 2003 @ 16:49:
Volgens mij heeft het er mee te maken dat de foto niet goed contact maakt met de glasplaat waardoor een soort spiegel effect onstaat.
Je kan dit oplossen door een scanvloeistof te gebruiken die de ruimte tussen glasplaat een foto opheft.
[..]
Dit kan ook wel het geval zijn, ik raad dit ook aan. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Laurent op 31-01-2003 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
boehoe ;( vuescan doet t niet met de D1250 :(

en dat contact maken met de plaat is het volgens mij ook niet, gezien ik er stevig op drukte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19701

experimenteer eens met wat dunne folie die reflecties verminderen. Ik weet niet waar je ze kunt kopen, maar wellicht dat een goed fotograaf het weet of nog een andere tip heeft. Misschien krijg je daarmeen een Polaroid achtig effekt.
Niet zoveel via Google maar een begin:
http://www.google.nl/sear...ie+polaroid+site%3Anl&lr=
Pagina: 1