Ruzie met stylesheet...

Pagina: 1
Acties:

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Ik heb ruzie met mn stylesheets, en ik snap echt niet wat het probleem is.

Ik link vanuit een HTML pagina naar een stylesheet waar een aantal dingen instaan. Onder andere opmaak voor een linkjes, tabellen etcetera. De stylesheet 'werkt': de tabellen hebben de juiste opmaak, de links in de tabellen hebben ook de goede kleur, echter de links BUITEN de tabellen niet (zie hier - dan is het meteen duidelijk).

De code klopt echter zoals zou moeten:

code:
1
2
3
4
5
<html><head><link href="../css/tam.css" rel="stylesheet" type="text/css"></head><body>
<b><a href="forum.php">TAM Forum</a> >> TAM Onzin</b><br><br>
....
<a href="bla">Topic starten</b></a>
</td></tr></table></body></html>

En met de stylesheet is ook niets mis (anders zouden de linkjes in de tabellen zelf ook blauw moeten zijn) - klik hier voor de stylesheet.

Wat is het probleem? Op alle sites die ik gemaakt heb werk ik op dezelfde manier met dezelfde stylesheets, alleen hier werkt het niet. Snap er helemaal niets van!

Geef mij maar een Warsteiner.

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

klopt wel
je <b> loopt te ver door
en wordt in je link buiten de tabel pas afgesloten
snie moeilijk te zien hoor

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Verwijderd

Links worden hier goed weergegeven @ MSIE 6, win xp prof.

Als jij iets anders ziet ligt dat misschien aan je HTML, Tam Forum >> Tam Onzin moet worden
HTML:
1
TAM FORUM &gt;&gt; TAM Onzin

misschien is dat het :)

• Knakker
Oh ja - vergeten te vermelden. Soms doet ie het, maar soms ook niet. Soms is ie paars, soms is ie (standaard) blauw.

Ik zal in ieder geval die >> vervangen door >>, misschien is dat het euvel.

• Knakker
Zonet was ie paars, nu is ie weer blauw :P

Afbeeldingslocatie: http://www.tam.nl/images/werktniet.jpg

Vervangen van >> door >> heeft blijkbaar geen effect.

BTW: ik draai Windows XP Prof NL met IE 6.0.26, dus het zou gewoon goed moeten zijn...

[ Voor 5% gewijzigd door Knakker op 31-01-2003 16:35 ]

Verwijderd

soms paars, soms blauw :?

Volg het standaardrecept: html door de html validator heen halen, css door de css validator en als er dan nog iets niet werkt geloof ik er nog steeds geen flikker van hier eens vertellen wat er wel en niet goed gaat O-)

Verwijderd

tips als je gaat kutten met een css bestand...

gooi en temp inet files weg, sluit de browser en probeer het opnieuw...
heb t idee dat css bestanden in t geheugen worden geladen zodat ze sneller te benaderen zijn, heb ook al zoveel gekut gehad als je (grote) css bestaden veranderd...

Kijk ook goed of er geen 2 referenties zijn in het css bestand, dan gaat ie ook flippen..

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-08 12:01

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 16:50:
tips als je gaat kutten met een css bestand...

gooi en temp inet files weg, sluit de browser en probeer het opnieuw...
heb t idee dat css bestanden in t geheugen worden geladen zodat ze sneller te benaderen zijn, heb ook al zoveel gekut gehad als je (grote) css bestaden veranderd...

Kijk ook goed of er geen 2 referenties zijn in het css bestand, dan gaat ie ook flippen..
ctrl-f5 in ie :P Worden volgens mij ook de plaatjes opnieuw geladen enzo.

Ohhi - Familie foto's delen via een europees prive sociaal netwerk

Verwijderd

Koetjeboe schreef op 31 January 2003 @ 17:03:
[...]

ctrl-f5 in ie :P Worden volgens mij ook de plaatjes opnieuw geladen enzo.
Dat sowieso, maar dat wil ook wel eens neit zo goed werken..

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 17:05:
[...]

Dat sowieso, maar dat wil ook wel eens neit zo goed werken..
Heb ik nog nooit gemerkt (dat het ccs 'in het geheugen blijft hangen') :?

offtopic:
nofi, maar heb je ineens tijd over? Elk topic wat ik bekijk, zie ik een reply van jou :D. Of hebben we dezelfde interesses

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Knakker
De stylesheet is conform de CSS-standaarden (afgezien van de scrollbar-attributen, die IE only zijn), dat is geen probleem.

De HTML is niet conform de standaarden (hij geeft allemaal rare errors, bepaalde dingen zouden niet juist gedefinieerd zijn), maar daar maak ik me echt niet druk om. In IE en Opera ziet de site er perfect uit.

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://www.tam.nl/images/werktwel.jpg

Nu werkt ie weer wel :P

[ Voor 13% gewijzigd door Knakker op 31-01-2003 18:05 ]

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-08 12:01

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Knakker schreef op 31 January 2003 @ 17:31:
De stylesheet is conform de CSS-standaarden (afgezien van de scrollbar-attributen, die IE only zijn), dat is geen probleem.

De HTML is niet conform de standaarden (hij geeft allemaal rare errors, bepaalde dingen zouden niet juist gedefinieerd zijn), maar daar maak ik me echt niet druk om. In IE en Opera ziet de site er perfect uit.

Ziet ie er bij jullie allemaal goed uit?
Ja, behalve bij de 'main' page, dan loopt die tekst over de gehele breedte.

Ohhi - Familie foto's delen via een europees prive sociaal netwerk

Verwijderd

Ik associeerde blauw met #0000ff, de standaard kleur van een hyperlink... Als ik jou was zou ik eens kijken waar die paarsblauwe kleur vandaan komt wanneer het spul niet goed werkt... (oftewel: ctrl+f in je stylesheet ;))

Verwijderd

BtM909 schreef op 31 januari 2003 @ 17:09:
[...]

offtopic:
nofi, maar heb je ineens tijd over? Elk topic wat ik bekijk, zie ik een reply van jou :D. Of hebben we dezelfde interesses
Nee ik had het de afgelopen dagen een beetje druk :D

maar als webdevver is /13 wel mijn stekkie... dus zelfde interesses, mwoh zo zou je t kunnen noemen...

tijd over?! ik? nooit...!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19

crisp

Devver

Pixelated

je hebt buiten a en a:hover ook nog a:link, a:active en a:visited die in IE ook verschillende kleurtjes krijgen :)
Ik doe meestal zo:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
<style type="text/css">
a, a:link, a:active, a:visited {
  /* gewone link */
}
a:hover {
  /* eventueel effectje */
}

Intentionally left blank

Verwijderd

crisp: als ik het goed heb krijgen pseudo classes dezelfde eigenschappen als het element zelf wanneer ze niet gedefiniëerd worden :)

oftewel: als ik dit
HTML:
1
2
3
a {
 color: #000;
}

heb, zullen alle links, dus ook de active en visited, gewoon zwart zijn :)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 21:09:
crisp: als ik het goed heb krijgen pseudo classes dezelfde eigenschappen als het element zelf wanneer ze niet gedefiniëerd worden :)

oftewel: als ik dit
HTML:
1
2
3
a {
}

heb, zullen alle links, dus ook de active en visited, gewoon zwart zijn :)
Hmmz, ja da's ook waar; het deed me echter zo sterk aan de standaard IE link kleur denken...

Intentionally left blank

• Knakker
Ik heb de link naar het stylesheet ff eruit gesloopt en de a en a.hover definitie ff tussen <style> en </style> gezet; had geen effect.

Nu kwam ik weer iets raars tegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.tam.nl/images/werktookniet.jpg

Dit was ALTIJD paars! Nu is in ie ineens rood. Allemaal fantom-verschijningen hier.

Hebben vetgedrukte links misschien een andere definitie binnen het stylesheet? a.bold ofzo?

[ Voor 34% gewijzigd door Knakker op 01-02-2003 14:58 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 09:58

Zoefff

❤ 

Ik zet ook altijd extra definities voor visited/active links in mn stylesheet. Dus
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
a:link {
    color: #FF0000;
    text-decoration: none;
    font-family: tahoma, verdana, arial;

}
a:visited {

}
a:hover {
    text-decoration: underline;
}

Volgens mij wil het ook nog wel eens uitmaken in welke volgorde je het in je stylesheet zet, dus hoe hoger iets staat, hoe blangrijker het is zeg maar...

Overigens heb ik ook een probleem met stylesheets op de site waar ik mee bezig ben: www.dutchemulefaq.tk.

In mn stylesheet heb ik opgenomen dat de links rood moeten zijn, en met hover onderstreept. Echter in dat menutje bovenaan, moeten de links gewoon zwart blijven... Heb er een aparte definitie voor in mn stylesheet, maar ze blijven gewoon rood/onderstreept :(

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
.itemBorder { 
    border: 1px solid black 
}

.itemText { 
    color: #000000; 
    font-size: 12px;
}

Dit is dus de style voor het metnutje bovenaan...

Stylesheet: http://members.ams.chello...euwen13/faq/standaard.css

Volgens mij is dit hetzelfde probleem als dat van de topicstarter, vandaar dat ik het hier neer heb gezet, en geen apart topic heb geopend :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10-2025
Met 'color: #000000;' verander je niet de kleur van de links, alleen van de tekst zelf.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Maar wat moet ik er dan wel in zetten? In de class "itemText" wil ik dus definieren dat links zwart zijn, en nooit onderstreept. Dit moet sterker zijn dan een definitie voor alle links, waarin staat dat ze rood moeten zijn, en on hover onderstreept...

Iets van "link color: #000000" oid?? Help... :/

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10-2025
Volgens mij gaat dat zo niet werken. Wat je wel kunt doen is het "DIV" wat je als menuitem gebruikt een onMouseOver functie geven en dan in die functie de textkleur etc. aanpassen, je moet dan ook een onClick functie geven zodat je dan naar een andere page kunt gaan. Dus zoiets:

<DIV onMouseOver="hover(this,1)" onMouseOut="hover(this,0)" onClick="setLocation('www.blaat.nl')">Blaatsite</DIV>

Zo ziet hover() eruit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
function hover(obj, index) {
    with(obj.style) {
        if(index == 1) {
            // doe je ding
        } else {
            // hier alles naar normaal terugzetten
        }
    }
}

En setLocation() ziet er zo uit:

code:
1
2
3
function setLocation(url) {
    document.location = url;
}

• RSchellhorn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 12:41
Hej Amras <A HREF="" STYLE="color: red"> deze tekst = rood </A> geeft gewoon een rode link hoor! :)

"Ik heb zo veel soep gegeten, dat kan een mens niet aan. Ik heb zo veel soep gegeten, kan bijna niet meer staan. Ik zat daar maar te slurpen achter die grote kop en als ik bijna klaar was, dan schepten ze weer op!" (Hans Teeuwen)

Verwijderd

Zoefff schreef op 01 February 2003 @ 15:09:
Volgens mij wil het ook nog wel eens uitmaken in welke volgorde je het in je stylesheet zet, dus hoe hoger iets staat, hoe blangrijker het is zeg maar...
bijna goed... rules die lager staan worden als laatst gelezen en overschrijven rules die al eerder zijn gedefiniëerd. Voorbeeld:

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
span.error {
  font-weight: bold;
  font-size: 12px;
}

span.error {
  color: #00f;
  font-size: 10px;
}

Eigenschappen van div.error zijn nu
• vette tekst (niet opnieuw gedefiniëerd: waarde blijft geldig)
• een font-size van 10px (oudere font-size: 12px; wordt overruled)
• voorgrondkleur rood (oudere waarde overruled)
Zoefff schreef op 01 February 2003 @ 21:15:
Maar wat moet ik er dan wel in zetten? In de class "itemText" wil ik dus definieren dat links zwart zijn, en nooit onderstreept. Dit moet sterker zijn dan een definitie voor alle links, waarin staat dat ze rood moeten zijn, en on hover onderstreept...

Iets van "link color: #000000" oid?? Help... :/
HTML:
1
2
3
4
.itemText a {
}
Amras schreef op 02 February 2003 @ 18:00:
Volgens mij gaat dat zo niet werken. Wat je wel kunt doen is het "DIV" wat je als menuitem gebruikt een onMouseOver functie geven en dan in die functie de textkleur etc. aanpassen, je moet dan ook een onClick functie geven zodat je dan naar een andere page kunt gaan. Dus zoiets:

<DIV onMouseOver="hover(this,1)" onMouseOut="hover(this,0)" onClick="setLocation('www.blaat.nl')">Blaatsite</DIV>

Zo ziet hover() eruit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
function hover(obj, index) {
    with(obj.style) {
        if(index == 1) {
            // doe je ding
        } else {
            // hier alles naar normaal terugzetten
        }
    }
}

En setLocation() ziet er zo uit:

code:
1
2
3
function setLocation(url) {
    document.location = url;
}
we hebben CSS niet voor niets hoor :+

Voor de meeste mensen hier geldt dat ze wel eens een CSS tutorial zoals deze mogen bekijken... Er staan hier wel een aantal erg vreemde dingen tussen 8)7

@Knakker: we zijn nu pak-em-beet 22 replies verder en nog steeds is mij niet duidelijk wat er bij jou nou aan de hand is... Dat zegt toch iets over jouw manier van uitleggen vrees ik, dus probeer er eens iets aan te doen :*

• Zoefff

Zoefff

❤ 

FoOl, ik heb jou oplossing geprobeerd, dus .itemText A { blaat } aangemaakt, onderaan in stylesheet gezet, maarreuh... linkjes blijven gekleurd en onderstreept hoor :/

Pagina: 1