Harde Schijf valt even uit

Pagina: 1
Acties:

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Hoi tweakers,

Ik had wat last met mijn 300 watt voeding, en heb dan maar mijn 250 A'open van mijn andere PC in mijn andere PC gestoken

specs : AMD Athlon XP 1400 , CDRW , DVD, 40 Gig IBM, 80 Gig Maxtor (7200 rpm), Geforce 2 GTS PRO, 256 Mb Ram

Mijn oude voeding sloeg soms ineens af ... hij viel dus uit. Bij de andere (250 watt) voeding doet hij dat niet. Echter, daarnet hoorde ik mijn maxtor HDD ff downspinnen en een klik. Het systeem bevroor en 2 minuten later hoorde ik een signaal via de speaker en het systeem draaide weer (de HDD spinde weer op)

Voor alle duidelijkheid : ik heb 'turn off hard disks' uitgezet !! Bovendien heeft hij dit nog nooit gedaan. Hij heeft ook al met de 'nieuwe' voeding een dag gedraaid en toen heeft hij dit ook nooit gedaan.

Ik dacht dat de voeding wat te zwak zou kunnen zijn, ik heb dus een zware benchmark laten draaien en hij draait stabiel.

Nu mijn vraag :
Is deze voeding niet sterk genoeg ? of ligt het misschien aan iets anders ? Alle hulp is welkom want op de schijf staat belangrijke data ...

(ohja, ik draai WinXP pro)

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

zou je misschien is je 300 watt voeding moet laten onderzoeken ofzo, als die nog niet al te oud is, en aan de specs te zien moet 250 watt het wel trekken hoor. waar heb je turn off harddisks uit gezet in windows of in het bios of beide?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens of de molex goed contact maakt. heb dit wel eens bij Maxtor gezien, waardoor dat ding constant op spinde. andere molex erop, en toen nooit meer gezeik mee gehad (tenminste, wat betreft het opspinnen)

• Dieter
MixingMastersM schreef op 31 januari 2003 @ 15:05:
zou je misschien is je 300 watt voeding moet laten onderzoeken ofzo, als die nog niet al te oud is, en aan de specs te zien moet 250 watt het wel trekken hoor. waar heb je turn off harddisks uit gezet in windows of in het bios of beide?
Ha, heb dit uitgezet in windows ... maar ik heb dit echter nog NOOIT meegemaakt. Ook niet toen mijn andere voeding er nog inzat. Ik vind dit echt héél vaag. Ik ben er vrij zeker van dat het in mijn BIOS ook uitstaat

Het is toch niet normaal dat je HDD ineens gewoon stopt ? En bovendien duurt het even voor ie weer begint. De HDD is ook nog niet zo oud ( 2 maand ) dus daar kan het volgens mij ook niet aan liggen ...

• Dieter
Terw_Dan schreef op 31 January 2003 @ 15:08:
Kijk eens of de molex goed contact maakt. heb dit wel eens bij Maxtor gezien, waardoor dat ding constant op spinde. andere molex erop, en toen nooit meer gezeik mee gehad (tenminste, wat betreft het opspinnen)
maar hij heeft al een dag perfect gewerkt ... hij doet dit pas sinds vandaag. Ik heb em ook niet verplaatst ofzo

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dieter schreef op 31 januari 2003 @ 15:09:
[...]

maar hij heeft al een dag perfect gewerkt ... hij doet dit pas sinds vandaag. Ik heb em ook niet verplaatst ofzo
tja, 1 dag zegt natuurlijk niet zoveel.
Kijk voor de zekerheid toch maar.

• Dieter
Heb net de molexen veranderd, want daarnet een zware crash, ik denk dat beide HDD's uitgevallen waren

Mijn IBM harde schijf maakt ook een zoemend geluid ... maar niet constant ...

[ Voor 31% gewijzigd door Dieter op 31-01-2003 15:27 ]

Verwijderd

250 watt houdt niet echt over, het zou kunnen zijn da de 12v lijn af en toe wat afzwakt, ik zou een 300 watt voeding van iemand anders proberen!

en als dit niet kan toch denken aan een nieuwe voeding, of je andere laten maken, ik vrees namelijk dat je voeding eht niet trekt. Maar kan het ook mishebben hoor, toch maar eerst even teste met een andere voeding dan! :)

Verwijderd

Dieter schreef op 31 januari 2003 @ 15:26:
Heb net de molexen veranderd, want daarnet een zware crash, ik denk dat beide HDD's uitgevallen waren

Mijn IBM harde schijf maakt ook een zoemend geluid ... maar niet constant ...
Hey dat lijkt op mijn probleem.. ook blue screen met HD related files ? f.e fdisk.sys. atapi.sys ?? en daarna een boot met NO HD Found ??

• killer1979
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat je IO controller het begeven heeft...

System Specs

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 19:45

Mary Wana

keyboard nut

je kan een 150 watt voeding gebruiken zonder probs en die kan zelfs beter zijn dan een 450 watt el cheapo :P

een voeding MOET imho gestabiliseert zijn , anders i het crap. Soms wil zo een crap ding ook wel zn werk doen maar je ziet mij er geen kopen iig ;)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Lijkt mij ook de molex connector, heb het zelf ook gehad maar dan met een IBM.

Opeens ging hij down en kwam evenlater weer up, had niks aan m'n pc veranderd.
Door een andere molex stekker tegebruiken was het opgelost.

• Dieter
Redje schreef op 31 January 2003 @ 16:47:
Lijkt mij ook de molex connector, heb het zelf ook gehad maar dan met een IBM.

Opeens ging hij down en kwam evenlater weer up, had niks aan m'n pc veranderd.
Door een andere molex stekker tegebruiken was het opgelost.
Ja, blijkbaar was het dat ... hij werkt nu al een tijdje goed. Maar in mijn device manager staat niet meer : IBM maar IC30L0.... en nog wat cijfers en nummers. Ook zei windows dat iet nieuwe hardware gevonden had ...

Is deze schijf brak aan't worden ofzo???? :(

Zal dadelijk eens rebooten om te zien wat hij in de bios ervan zegt

• Dieter
Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 16:33:
[...]

Hey dat lijkt op mijn probleem.. ook blue screen met HD related files ? f.e fdisk.sys. atapi.sys ?? en daarna een boot met NO HD Found ??
nee, enkel die spin downs ....
Pagina: 1