Zojuist vond ik op zolder nog een oude Atari A500 die de kids willen gebruiken voor tekstverwerking. Is dit uberhaupt mogelijk? Wat kan ik verder eigenlijk nog met het apparaat doen?
Ik zit net op internet even te kijken en kom maar 4 hits tegen op "Atari A500". Is het niet toevallig een andere naam voor de Atari ST?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Atari A500

Hier haal je twee dingen door elkaar.
Je hebt de Commodore Amiga A500 en de Atari 520ST
Tekstverwerking kan er zeker op (Amiga en ST ontlopen elkaar niet enorm, al zijn er meer 'serieuze' apps te vinden voor de ST)- het lastige is alleen die info weer op je gewone PC's krijgen. De ST ondersteunt iig geen Ethernet (ik heb een half-slapend projectje hier om m'n 1040STE op m'n netwerk te hangen, maar het zou meer werk vergen dan ik nu bereid ben te doen). Je kunt wel floppies uitwisselen tot op bepaalde hoogte (er zijn PC progs om Atari floppen te lezen/schrijven en TOS (Atari OS) kan met PC floppen overweg- althans met 720KB DD floppen).
Zelf zou ik een Amiga of ST afraden voor 'serieus' gebruik. Waar ze wel ERG leuk voor zijn is retro-gamen. Wedden dat die kinderen er erg enthousiast over worden als ze dat doorkrijgen. Er is veel meer voor te krijgen dan voor al die brakke consoles en bovendien vaak erg goedkoop 2e hands (en ja, er is ook zat abandonware, maar wegens juridische onduidlijkheid is het beter op GoT hier niet op in te gaan
).
Tekstverwerking kan er zeker op (Amiga en ST ontlopen elkaar niet enorm, al zijn er meer 'serieuze' apps te vinden voor de ST)- het lastige is alleen die info weer op je gewone PC's krijgen. De ST ondersteunt iig geen Ethernet (ik heb een half-slapend projectje hier om m'n 1040STE op m'n netwerk te hangen, maar het zou meer werk vergen dan ik nu bereid ben te doen). Je kunt wel floppies uitwisselen tot op bepaalde hoogte (er zijn PC progs om Atari floppen te lezen/schrijven en TOS (Atari OS) kan met PC floppen overweg- althans met 720KB DD floppen).
Zelf zou ik een Amiga of ST afraden voor 'serieus' gebruik. Waar ze wel ERG leuk voor zijn is retro-gamen. Wedden dat die kinderen er erg enthousiast over worden als ze dat doorkrijgen. Er is veel meer voor te krijgen dan voor al die brakke consoles en bovendien vaak erg goedkoop 2e hands (en ja, er is ook zat abandonware, maar wegens juridische onduidlijkheid is het beter op GoT hier niet op in te gaan
Oslik blyat! Oslik!
Hmm zo lang je hem maar niet op een TV aan hoeft te sluiten (ken het apparaat niet), moet dat wel te doen zijn. Op een TV tekstverwerken wordt je na 5 minuten knettergek van
Bigs schreef op 31 januari 2003 @ 13:20:
Hmm zo lang je hem maar niet op een TV aan hoeft te sluiten (ken het apparaat niet), moet dat wel te doen zijn. Op een TV tekstverwerken wordt je na 5 minuten knettergek van
Ken uw oude troep
Atari kon op zowel twee soorten monitor (ZW/W hi res, speciaal voor tekstverwerken en DTP bedoeld, en kleur low-res) als een TV aangesloten worden (althans de STFM en STE), Amiga werkte meestal met een RGB monitor als ik me niet vergis.
* dion_b voelt zich opeens erg oud...
Oslik blyat! Oslik!
Volgens mij is het ook mogelijk om een link te maken tussen de midi-poort van de Atari en de compoort van de PC. Kan me herinneren dat ik heel lang geleden op die manier wel eens bestanden heb uit zitten wisselen tussen een PC en mijn 1040.dion_b schreef op 31 January 2003 @ 13:18:
Atari A500![]()
ook nog een leuke voor linken van PC-Atari
de betaler vervuilt
Mijn Atari 600XL kan ook op monitorendion_b schreef op 31 januari 2003 @ 13:22:
Atari kon op zowel twee soorten monitor (ZW/W hi res, speciaal voor tekstverwerken en DTP bedoeld, en kleur low-res) als een TV aangesloten worden (althans de STFM en STE), Amiga werkte meestal met een RGB monitor als ik me niet vergis.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Vergeet de compleet overbodige medium resolutie niet!dion_b schreef op 31 January 2003 @ 13:22:
[...]
Ken uw oude troep
Atari kon op zowel twee soorten monitor (ZW/W hi res, speciaal voor tekstverwerken en DTP bedoeld, en kleur low-res) als een TV aangesloten worden
te weinig kleuren voor grafisch, te lage resolutie voor serieus
[ Voor 11% gewijzigd door GA!S op 31-01-2003 13:25 ]
de betaler vervuilt
De 600XL had een high-resolution graphics modeGA!S schreef op 31 januari 2003 @ 13:24:
Vergeet de compleet overbodige medium resolutie niet!
te weinig kleuren voor grafisch, te lage resolutie voor serieus
Was maar liefst 320 bij 192 pixels met 2 kleuren
* GA!S heeft het grote broertje nog in de kast liggen: de 800 XLExirion schreef op 31 januari 2003 @ 13:27:
[...]
De 600XL had een high-resolution graphics mode
Was maar liefst 320 bij 192 pixels met 2 kleuren
de betaler vervuilt
Ik heb boven nog ergens zo'n ding liggen en de bestanden die dat tekstverwerkingsproggie maakte waren met WP nog gewoon te lezen. Zeker als je gewoon met floppys kunt werkendion_b schreef op 31 January 2003 @ 13:18:
Atari A500![]()
Zelf zou ik een Amiga of ST afraden voor 'serieus' gebruik. Waar ze wel ERG leuk voor zijn is retro-gamen. Wedden dat die kinderen er erg enthousiast over worden als ze dat doorkrijgen. Er is veel meer voor te krijgen dan voor al die brakke consoles en bovendien vaak erg goedkoop 2e hands (en ja, er is ook zat abandonware, maar wegens juridische onduidlijkheid is het beter op GoT hier niet op in te gaan).
die bak die ik boven heb staan is een 1040ST. geen idee eigenlijk of een 520ST ook al floppys gebruikt.
Ja maar hij moet er ook wel een monitor bij hebben dandion_b schreef op 31 januari 2003 @ 13:22:
[...]
Ken uw oude troep
* dion_b voelt zich opeens erg oud...
Ik ben niet opgegroeid met Amiga's en Atari's, mijn vader werkte bij Philips, dus bij ons thuis waren het P2000s, MSXen en daarna PC's
[ Voor 5% gewijzigd door Bigs op 31-01-2003 14:10 ]
De allereerste gebruikte een extrene floppy, deze werden al vrij snel vervangen door inwendige drives.Terw_Dan schreef op 31 januari 2003 @ 14:00:
[...]
Ik heb boven nog ergens zo'n ding liggen en de bestanden die dat tekstverwerkingsproggie maakte waren met WP nog gewoon te lezen. Zeker als je gewoon met floppys kunt werken
die bak die ik boven heb staan is een 1040ST. geen idee eigenlijk of een 520ST ook al floppys gebruikt.
de betaler vervuilt
De oude ST versies hadden niet eens een TV modulator, dus daar zal dan ook een monitor bij moeten zitten. Amiga kon wel altijd op de TV (maar dat wil je dus echt niet aanzienBigs schreef op 31 januari 2003 @ 14:07:
[...]
Ja maar hij moet er ook wel een monitor bij hebben danDat bedoelde ik vooral
Ik ben niet opgegroeid met Amiga's en Atari's, mijn vader werkte bij Philips, dus bij ons thuis waren het P2000s, MSXen en daarna PC'sVandaar mijn onwetendheid
Hehe, ik ben Engels dus ben ik met Sinclair ZX81 en Spectrum opgegroeid, ben ook pas sinds een jaartje de andere jaren '80 platforms aan het exploreren
Oslik blyat! Oslik!
Lieden niet om het 1 of ander...ik zou zo ook geen oplossing weten, maar ik denk dat iedereen ff on topic moet blijven ipv het over monitoren te hebben...
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Sorry, het is inderdaad een Amiga A500!
Maar echt super tekstverwerken (zodat het op diskette kan en vervolgens met Word gelezen kan worden) wordt dus lastig?
Maar echt super tekstverwerken (zodat het op diskette kan en vervolgens met Word gelezen kan worden) wordt dus lastig?
Verwacht geen mooie opmaak profielen oid. Dat gaat je er niet mee lukken.Verwijderd schreef op 31 January 2003 @ 20:43:
Sorry, het is inderdaad een Amiga A500!
je zou met crossdos nog wel wat moeten kunnen uitwisselen, of opslaan op amigaflop en met amiga explorer (amigaforever) http://cloanto.com/ en een nullmodemkabel van pc naar amiga, en dan inlezen met de pc.
Je hebt trouwens word perfect 5.1 voor de amiga
Je hebt trouwens word perfect 5.1 voor de amiga
[ Voor 11% gewijzigd door raw meat op 31-01-2003 20:57 ]
Oh ja joh!!!
Verwijderd
Je kunt met de Amiga wel degelijk iets heel moois opmaken.Terw_Dan schreef op 31 January 2003 @ 20:45:
[...]
Verwacht geen mooie opmaak profielen oid. Dat gaat je er niet mee lukken.
Pagestream is een heel mooi DTP programma voor de Amiga.
De Amiga kon destijds ( ongeveer 15 geleden ) al een resolutie aan van 640x480 aan 16 millioen kleuren.
De serie Babylon V en de film Casper zijn trouwens ook gerenderd met een Amiga.
maar niet met een A500 hoorVerwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 21:04:
[...]
De serie Babylon V en de film Casper zijn trouwens ook gerenderd met een Amiga.
God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.
Verwijderd
Klopt, was met een A4000 die een snellere processor en een snellere FPU had.
Maar het concept van alle Amiga's is gelijk.
Verwijderd
Heb nooit erg veel ervaring opgedaan met de amiga, maar een vriend van mij had er vroeger een aantal, en hij maakte er altijd redelijk leuke muziek op (met programma's als STMtracker ofzo?)
Hij had er ook leuke spellen bij
Zat ik daar met m'n Philips XTje (3500 serie als ik me niet vergis) met monochroom scherm en Hercules graphics.. met pc-speaker geluid..
/me voelt zich ook een oude lul.. hij heeft leren BASIC-proggen op en Commodore 16... *Zucht*.. goede oude tijd..
Maar ik denk dat er voor die amiga nog wel _ZAT_ software is te vinden op 't net..
Heb zelf inmiddels een enorme collectie commodore 16/64/128 software (+emulator) gedownload ('t alternatief was zo'n 8 bakken met zo'n 250 5,25 inch floppen overzetten)
Retro roeleert
Hij had er ook leuke spellen bij
Zat ik daar met m'n Philips XTje (3500 serie als ik me niet vergis) met monochroom scherm en Hercules graphics.. met pc-speaker geluid..
/me voelt zich ook een oude lul.. hij heeft leren BASIC-proggen op en Commodore 16... *Zucht*.. goede oude tijd..
Maar ik denk dat er voor die amiga nog wel _ZAT_ software is te vinden op 't net..
Heb zelf inmiddels een enorme collectie commodore 16/64/128 software (+emulator) gedownload ('t alternatief was zo'n 8 bakken met zo'n 250 5,25 inch floppen overzetten)
Retro roeleert
MAAR, zijn deze ook compatible met MSword of een vergelijkbaar proggie?Verwijderd schreef op 31 January 2003 @ 21:04:
[...]
Je kunt met de Amiga wel degelijk iets heel moois opmaken.
Pagestream is een heel mooi DTP programma voor de Amiga.
.
want ze moeten natuurljik ook uitgeprint worden.
Verwijderd
Je kunt ook een printer aan een Amiga hangen hoor.Terw_Dan schreef op 31 januari 2003 @ 21:25:
[...]
MAAR, zijn deze ook compatible met MSword of een vergelijkbaar proggie?
want ze moeten natuurljik ook uitgeprint worden.
Er zullen bij de hedendaagse printers geen drijvers meer voor de Amiga standaard meegeleverd worden maar die zijn wel op het internet te vinden.
a500 tekstverwerken?
Ik gebruik hem nog regelmatig voor een spelletje supercars 2.
Voor de kwalitweit van de tekstverwerkers zou ik de moeite niet doen, pak dan maar een 386.
Ik gebruik hem nog regelmatig voor een spelletje supercars 2.
Voor de kwalitweit van de tekstverwerkers zou ik de moeite niet doen, pak dan maar een 386.
It takes 2 2 make 1
Pagina: 1