Toon posts:

[winXP] Installen en formateren op HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja, klinkt weer heel erg n00b natuurlijk, maar had even een vraagje:

Ik heb een nieuw systeem in elkaar gedraaid, maar nu moet ik win XP gaan installeren. Er zit een maxtor 120 gig ATA133 2mb harde schijf in. Kan ik dan mijn XP (origineel uit de winkel) erin gooien, boot die vanzelf en dan de schijf via XP formateren en partioneren? Voorheen bij win 98 deed ik dat zo: Via pq_magic of fdisk, maar Xp heeft die feature toch ingebouwd? Maar werkt dat dus op een non-format schijf? Of moet ik eerst een partitie voor winXP aanmaken en dan via XP bij het installen de rest formateren en partioneren?

Ja, ben het gewoon eff vergeten! :D 8)7

Oh ja, heb gesearched maar kon niet echt wat vinden! (ben net wakker) ;)

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

kan volgens mij zekers. partitioneren kan. ook op een niet geformatte drive.

My personal website

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Er voor zorgen dat je de partities hebt staan zoals je ze hebben wilt (fdisk opzo). Dan de CD erin gooien en draaien. That's all. Xp formatteerd en gaat dan installeren.

Verwijderd

Topicstarter
ja, dat snap ik, maar kan ik ook via het install menu van xp de un-format schijf formateren en partioneren, of moet ik eerst met bijv. PQ_magic / Fdisk een partitie voor windows XP zelf aanmaken en de rest via de install van XP ? 8)7

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Eerst zelf een schijf partitioneren met bijvoorbeeld fdisk. Formatteren doet XP zelf wel, partitioneren niet.

Verwijderd

Topicstarter
ja, en dat weet ik dus niet zo cker. Ik dacht dat ik dat toen op mijn computer wel via xp had gedaan, vandaar mijn verwarring ....

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

momania

iPhone 30! Bam!

XP kan wel partitioneren, formateren etc.

Trouwens, als je het niet meer weet, waarom probeer je het dan niet gewoon :?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
ja, daar heb je ook weer gelijk in .... (wilde gewoon eff weten for sure) Dus alles kan via Xp, op een harde schijf die net uit de winkel komt je kan dan alles via xp regelen?

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 12:34:
ja, en dat weet ik dus niet zo cker. Ik dacht dat ik dat toen op mijn computer wel via xp had gedaan, vandaar mijn verwarring ....
Iedere keer dat ik XP heb geinstalleerd heb ik nergens een optie tot partitioneren gezien. Hij geeft wel aan dat hij, de op te geven partitie waar je Windows wilt installeren, kan/moet formatteren. Ik partitioneer in ieder geval altijd met fdisk, werkt eenvoudig en goed.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

momania

iPhone 30! Bam!

SmartDoDo schreef op 31 January 2003 @ 12:37:
[...]

Iedere keer dat ik XP heb geinstalleerd heb ik nergens een optie tot partitioneren gezien. Hij geeft wel aan dat hij, de op te geven partitie waar je Windows wilt installeren, kan/moet formatteren. Ik partitioneer in ieder geval altijd met fdisk, werkt eenvoudig en goed.
Die optie zit er ook niet specifiek, maar als je aangeeft dat je window wilt installeren op een niet-gepartitioneerde ruimte, vraag ie zelf wat voor en hoe grote partitie je daar wilt hebben....

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

In mijn Windows XP (Professional, misschien dat dat uitmaakt) krijg je een lijstje met partities, met daaronder info over de knopjes waar je op mag meppen; ff uit mijn geheugen:
C to create, D to delete, Enter to install
Op een nieuwe schijf kun je hier gewoon alles mee hoor!

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

Pagina: 1