Video bandwidth bij de 19 inch IIyama's?

Pagina: 1
Acties:

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 20:34
Ik heb van 2 iiyama 19" monitoren (de A901HT Vision Master Pro450 en de S902JT Vision Master 451) de specs zitten vergelijken.
Ik ga dus een keuze maken uit deze 2.
(de A902MT Vision Master Pro 451 valt voor mij af door de speakers enz enz erin, hoeft allemaal niet)

Ik kan maar een paar verschillen vinden:
Dot pitch:
bij de S902 staat hier:
0.26 mm (0.22 mm horizontal, 0.14 mm vertical)
bij de A902 staat hier:
0.25 mm/0.27 mm AG pitch Aperture Grille

ik heb een idee over dit verschil, maar kan iemand het even uitleggen? :)

Video bandwidth
dit is dus het punt waarvan ik niet weet wat het is.
bij de S902 staat hier:
300 Mhz Dot Clock
bij de A902:
230 Mhz Dot Clock

wat betekent dit?!

verder weegt de S902 minder (7 kilo minder) en heeft hij een iets kleinere hoogte (1 mm minder)
De rest is ongeveer allemaal hetzelfde.
Ook het prijsverschil is niet zo groot, ongeveer 80 piek.

Welke moet ik volgens jullie kiezen en waarom?

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ga ze eens IRL bekijken, dan zie je het verschil direct! De A...HT is een diamondtron beeldbuis, deze is volledig vlak.
De S...JT is een conventionele beeldbuis (bol). Dat is ook het verschil tussen .25 en de .26 dotpitch (staat by the way duidelijk uitgelegd op de site van IIyama: http://www.iiyama.nl/pages/vraag/vraag.html

Het verschil tussen de twee monitoren blijkt nogal subjectief te zijn als je op postings in het forum af moet gaan. De meeste geven de voorkeur aan de A...HT maar de mensen die de S..JT kiezen vinden die platte buis vaak maar niets.
Ga dus vooral zelf eens kijken in een winkel waar ze beiden naast elkaar te bewonderen zijn (en vraag of ze appart op een systeem aangesloten kunnen worden, als er meerdere monitoren op een systeem staan doorgelust gaat dat ernstig ten koste van de beeldkwaliteit!!

de betaler vervuilt

• Raymond
  • Laatst online: 29-08 10:04
Als je nog wat beter kijkt zal je het verschil opvallen dat de ene een pro aanduiding heeft en de andere niet. Daar kmt ook het verschil shadow mask<->aperture grille vandaan. De ene monitor heeft namelijk een NF diamondtron buis (plat, scherp, twee horizontale draadjes), de andere heeft een gewone bolle buis (bol, minder scherp, geen draadjes).

Ik werk in een compwinkel en maak mee dat mensen om de twee draadjes voor de bolle beeldbuis gaan. Dat is jammer, die mensen negeren het feit dat de nf buis veel scherper is en ook meer aankan qua verversing ed. Kijk eerst in een winkel welke jij het plezierigst vindt.

• Rene59
die draadjes ben ik gewend, dus dat is geen probleem. ik zal dus in dit geval voor de A901HT gaan.
Maar wat is het verschil in die video bandwidth? heeft dat ook te maken met het verschil tussen de beeldbuizen?

• Raymond
  • Laatst online: 29-08 10:04
>Maar wat is het verschil in die video bandwidth? heeft dat ook te maken met het verschil tussen de beeldbuizen?

eigenlijk vrij simpel: een beeldbuis bestaat uit heel veel puntjes. De clock geeft aan hoeveel puntjes de monitor per seconde kan inkleuren. Wanneer het getal hoger is zal de monitor dus een hogere resolutie aankunnen of een hogere verversing bij een bepaalde resolutie. (kort: 1024*768@120hz ipv 1024*768@80hz bijvoorbeeld)

• Rene59
dat wilde ik weten! mooi, bedankt :)
ik ga voor de a901ht.
Pagina: 1