Ik heb een LinuX server met 2x P2-233 draaien. Er zitten geen koelers op de CPU, zit 1 casefan in, maar die staat meestal uit. Verder zit er 1 HDD (Maxtor 9,54GB 5400RPM) en 1 CD-Rom speler en wat leds en 1 neon balk in (die ook meestal uit staan). Er zit een 300W voeding in. De server is meestal 100% idle en word circa 5 uur per dag gebruikt op mn sites, sql databases, webmail te draaien en mn internet te delen. Hoeveel stroom zou mijn server nou gebruiken en hoeveel zou zoiets me nou per maand en per jaar kosten ? Heb zelf geen flauw idee, misschien dat er hier een slimmerd (of meer natuurlijk
) zit die me dit zou kunnen vertellen
........GraaG !
Sja, dat kunnen we je moeilijk vertellen.. Meestal is het pak-em-beet 10 euro per maand. Maar je kunt ook gewoon zo'n stroommeter bij een elektroboer halen en deze tussen jouw PC en de stopcontact zetten
Verwijderd
Zo'n stroommeter is inderdaad een goede oplossing. Als je nachstroom hebt, vergeet dat dan niet mee te nemen in de berekening (als je 'm 's nachts gebruikt that is
). Zelf hebben we het wel een beetje gemerkt qua stroomverbruik toen er nadat we ADSL kregen ineens 24/7 een p100'je stond te ronken in de meterkast, maar echt om grote bedragen gaat het niet.
Verwijderd
Misschien kun je het verbruik ook meten door alle electrische apparaten in je huis uit te zetten, behalve je puter. Dan kun je naar dat draaiende schijfje in je meterkast kijken om het verbruik te meten