2 OS'en, voor beide huidige partitie = C:

Pagina: 1
Acties:

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 12:36
Beetje moeilijke titel maarja, ik bedoel dus het volgende

Ik wil zowel Win2k als WinXP erop zetten, op 2 aparte partities. Het probleem is dus dat win2k op c: komt en winXP op d:

dus in winxp komen alle programma's e.d op d: te staan, en dat is nogal irritant omdat als je een programma installeerd hij standaard op c:\program files komt

wat ik dus wil is dat beide OS'en de huidige schijf als C:\ zien, ik weet dat je in windows zelf de schijfaanduidingen kan veranderen maar volgens mij is dit niet mogelijk met de schijf waarop windows staat geinstalleerd

iemand een idee?

Verwijderd

Partitie's hiden met een bootmanager. Dan zie je in elke Windows maar 1 partitie en dat is dan je C:\

• plakbandrol
Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 01:53:
Partitie's hiden met een bootmanager. Dan zie je in elke Windows maar 1 partitie en dat is dan je C:\
hmm maar ik wil wel bij de andere partitie kunnen

en welke bootmanager zou je ervoor kunnen gebruiken dan?

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:40

Viking Kvinne

🏳️‍🌈🇳🇴🏳️‍⚧️

Als je 2 OS sen op 1 Partitie zet C: dus Krijg je het volgende: In je ROOT staat na install van de tweede WinNt en WinNt.000 En je hebt een Dualboot. Maar dan komt het : C: programfiles is bij beide hetzelfde en dus ONWERKBAAR dus er blijft niets anders over om 2 partities aan te maken C: en D: , je kan dan altijd bij je andere partitie komen (Ikke XP op C: en Win98se op D:) en dat werkt prima :Z

❤️ 🇳🇴 ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• plakbandrol
die heb ik, hoe kan je instellen dat de partitie waarvan windows opstart automatisch wordt aangezien als c:?

• plakbandrol
Viking Kvinne schreef op 31 January 2003 @ 08:12:
Als je 2 OS sen op 1 Partitie zet C: dus Krijg je het volgende: In je ROOT staat na install van de tweede WinNt en WinNt.000 En je hebt een Dualboot. Maar dan komt het : C: programfiles is bij beide hetzelfde en dus ONWERKBAAR dus er blijft niets anders over om 2 partities aan te maken C: en D: , je kan dan altijd bij je andere partitie komen (Ikke XP op C: en Win98se op D:) en dat werkt prima :Z
nee lijkt me vrij logisch dat je het niet op dezelfde partitie moet gooien, alleen hoe zorg je er nou voor dat beide windows versies de partitie waarvan ze opstarten als c: zien? dat was de vraag

Verwijderd

Ik wil niets zeggen hoor, maar de programma's waar een goede installer bij zit gaan op zoek naar variabelen als %systemdrive%, %windir%, etc, en weten feilloos de directory te vinden waar al je andere programma's staan geïnstalleerd.

Verder is het uiteraard wel mogelijk om twee C: schijven te hebben, alleen heb je dan een 3rd party bootloader nodig die er voor zorgt dat de "andere" C: partitie hidden wordt gemaakt wanneer je naar je andere OS wilt booten, en andersom.

Powerquest Bootmagic kan dit (is alleen niet gratis :( )

• plakbandrol
Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 23:25:
Ik wil niets zeggen hoor, maar de programma's waar een goede installer bij zit gaan op zoek naar variabelen als %systemdrive%, %windir%, etc, en weten feilloos de directory te vinden waar al je andere programma's staan geïnstalleerd.

Verder is het uiteraard wel mogelijk om twee C: schijven te hebben, alleen heb je dan een 3rd party bootloader nodig die er voor zorgt dat de "andere" C: partitie hidden wordt gemaakt wanneer je naar je andere OS wilt booten, en andersom.

Powerquest Bootmagic kan dit (is alleen niet gratis :( )
hmm en Xosl dan? die staat er nu op en werkt perfect

Verwijderd

'Kzeg toch niet dat dat Bootmagic de enige is die dat kan, was gewoon de eerste "3rd party bootloader" die me te binnen schoot.

Xosl is er ook een.

Verwijderd

Punt is wel dat TS wil dat de bootpartitie C wordt, en de andere partitie als D toegankelijk blijft. Hidden maken lost dat dus niet op.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Dan wil je dus afhankelijk van het OS wat je opstart (XP of 2K) de C en D partities omwisselen. Volgens mij is dat gewoon onmogelijk. Je hebt twee oplossingen

- XOSL (of een andere bootmgr) partitie hiden, dan kunnen de Windows versies dus niet elkaars partitie lezen
- Win2K op C, WinXP op D (of andersom), en de variabelen/mappen voor WinXP aanpassen.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Grub kan partities omwisselen.

Werkt perfect.

Probleem met Windows XP en 2k is echter wel dat het OS een signature op een partitie schrijft. Als je met XP twee partities aanmaakt, een C: en D: , en je gaat C: hidden maken, dan ziet die nieuwe install van 2K bijvoorbeeld die enige schijf die zichtbaar is als D:

Gaat dus nog steeds niet wanneer de eis is dat de 2 os'en bij elkaars partities moeten kunnen.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Verwijderd schreef op 04 februari 2003 @ 11:34:
Probleem met Windows XP en 2k is echter wel dat het OS een signature op een partitie schrijft. Als je met XP twee partities aanmaakt, een C: en D: , en je gaat C: hidden maken, dan ziet die nieuwe install van 2K bijvoorbeeld die enige schijf die zichtbaar is als D:
:/ dacht het niet ... Heb laatst nog met XOSL een 3 partitie systeem (Win98, Win2K, Win2K) gemaakt, en alle partities steeds hidden. Voor alle OS-en is dan de partitie waarop ze geinstalleerd staan gewoon C:, dus voor *beide* Win2K installaties. En da's imho hetzelfde als 2K + XP.

[ Voor 4% gewijzigd door roelio op 04-02-2003 12:06 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

"En alle paritites steeds hidden"
Dan heb je die tweede partitie geformatteerde met het OS dat er op staat, en niet eerst van de voren vanuit het andere OS.

Dat bedoelde ik.

• plakbandrol
Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 16:31:
"En alle paritites steeds hidden"
Dan heb je die tweede partitie geformatteerde met het OS dat er op staat, en niet eerst van de voren vanuit het andere OS.

Dat bedoelde ik.
misschien beetje offtopic maar ik heb net winxp proberen te installeren en hij disabled xosl uit zichzelf en zet de normale winxp/2k bootmanager erop

heel irritant, is dit te voorkomen? ik ga het nu proberen hidden te maken, misschien werkt dat

Verwijderd

plakbandrol schreef op 04 February 2003 @ 23:28:
[...]

misschien beetje offtopic maar ik heb net winxp proberen te installeren en hij disabled xosl uit zichzelf en zet de normale winxp/2k bootmanager erop

heel irritant, is dit te voorkomen? ik ga het nu proberen hidden te maken, misschien werkt dat
Is niet te voorkomen denk ik, de installatie van Windows probeert nou eenmaal het MBR te overschrijven, en daar staat nu (het begin van) Xosl.

Of je moet in je BIOS "virus control" aanzetten, dat kan het MBR niet overschreven worden. Ik weet niet hoe setup van Windows daarop reageert trouwens.

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zou toch andere partities maken, waarom wil je dat niet? Wat is het voordeel van twee c's?

Verwijderd

En dat vraag ik me ook nog steeds af. Zoals gezegd, een beetje installer zet de programma's netjes daar waar ze horen, in de program files dir waar je andere programma's ook staan, bovendien kun je bij bijna alle installers de installatie directory nog wijzigen.

Dit is zeker niet ONWERKBAAR zoals de TS stelt, maar werkt juist prima. Volgens mij vindt je het gewoon prettig dat elke installatie op een C: schijf staat, en een echte onderbouwing ontbreekt.

Het KAN wel, dat beide installaties op een eigen C: schijf staan, met de kanttekening dat beide OS'en elkaars partities NIET kunnen zien. gedeelde data zul je dus op een derde partitie moeten zetten.

Het gaat zowiezo niet lukken zonder een 3rd party bootloader.

Wat heb je verder zelf ondertussen geprobeerd?

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Dit is natuurlijk geen antwoord op de vraag, maar ik zeg het toch.

Het is geen enkel probleem dat C: niet je 'Program Files'-schijf is. Zoals iemand anders ook al terecht opmerkte zijn alleen uitzonderlijk slechte programma's niet in staat hier mee om te gaan. Ik werk al maanden met G: als primaire partitie, waarbij C: ook nog bestaat maar niet wordt gebruikt. Gaat prima. Zelfs bij het installeren kan je in 19 van de 20 gevallen gewoon Next -> Next -> Next aanklikken, er staat gewoon netjes G:. En als er dan die ene keer toch C staat dan maak je er een G (of D in jouw geval) van en ben je alsnog klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door rollebol op 05-02-2003 21:02 ]

Verwijderd

De standaard oplossing is gewoon 2 primaire partities aanmaken en vanuit ODS installeren.
Met FDISK kun je kiezen welke partitie je bootable maakt,en dus welke partitie tot aan de reboot C: wordt.
Nadeel is dat je wel een bootmanager zult moeten gebruiken vermoed ik., omdat die andere partities on-the-fly actief kan maken en booten zonder noodzaak andere primaire partities te verbergen.

stappenplan:
fdisk -> pri1 7GB , actief maken, formatteren, c:\winsetup -> xmsmmg/smartdrv/winnt.exe
vervolgens in 2000/Xp je 2e primaire partitie aanmaken, en actief maken.
Ook c:\winsetup (je i386 folder van cd) en xmsmmgr/smartdrv meekopieren.

vervolgens rebooten vanaf flop.
Als het goed is bestaat C: nu uit je andere partitie.
nogmaals installeren, en voila, je bent er.
Nu nog een bootmanager om niet iedere keer in Disk Management de andere partitie actief te hoeven zetten.
Pagina: 1