ip adres naar hostname

Pagina: 1
Acties:
  • 400 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DPLuS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Nog een klein vraagje over ipadres naar hostname:

Op deze site http://cello.cs.uiuc.edu/cgi-bin/slamm/ip2name kun je je ipadres naar hostname converteren.
Alleen voor mijn eigen server werkt dit niet.
Als ik daar het ip-adres van mijn server invoer, krijg ik hostname unknown terug.
(Net zoals "ping -a <ipadres>" in windows)

Waar kan dit aan liggen?

BTW: Ik heb op mijn DNS-server juiste Pointer-records voor mijn hosts ingesteld.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:30
Je heb die site niet nodig hoor om de hostname van je ip op te vragen. Open een dos venster en type in:

nslookup
set type=ptr
<willekeurig ip adres>

exit

Is jouw DNS server wel de authorative DNS voor de ip range waar je in zit? Anders kan je zoveel PTR records maken als je wil, maar ze zullen niet werken voor de buitenwereld.

[ Voor 38% gewijzigd door tiguan op 31-01-2003 00:45 ]

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:27

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Dat betekend dat er geen arpa dns record voor jouw hostname is.

Dat kun je alleen maar instellen als je zelf de IP range beheert, dus veel kan je er niet aan doen.

Overigens is dit niet echt een NOS vraag maar meer NT.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• DPLuS
  • Niet online
Heb ik er dan überhaupt wat aan dat ik die PTR-records invul op mijn DNS-server?
Btw: die DNS-server is de Authorative DNS voor mijn eigen domein (aangemeld dus bij nic.nl)

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:30
Hij moet authorative zijn voor de ip range waar je in zit. Of je dat voor je domein bent maakt niet uit. Ik neem aan dat deze ip range van een internet provider is? Dan zou je bij hen moeten wezen voor een andere PTR record, als ze dat willen doen natuurlijk.

• DPLuS
  • Niet online
Dus m.a.w. ik hoef voor mijn eigen DNS eigenlijk geen PTR-records bij te houden omdat dat toch geen zin heeft als ik niet authorative ben? Of moet dat vanwege compatibileit toch?
Pagina: 1