Laptop + GPS in auto -> Hoe ?

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-02 15:01
Ok, ik heb een toshiba laptop met alle mogelijke poorten (usb , infrarood/utp/serieel) en een auto :D

Nu wil ik de laptop in de auto gebruiken als routeplanner met gesproken aanwijzingen (liefst in het nederlands)

Dit moet (denk ik?) via GPS. Maar :

-Waar vind ik een GPS ontvanger voor mijn laptop? (usb?)
-Waar vind ik een goeie stroomvoorziening voor mijn laptop? (trafo?)
-Welke software kan ik het beste gebruiken ? Gaat erom dat ik dmv beeld tekens EN spraak de aanwijzingen zie/hoor en dat de software zelf (wegen,routeplanner) moet ook goed zijn + up to date te houden zijn via internet

Enige kennis op pc/laptop niveau is wel aanwezig. Maar dit onderdeel is nieuw voor me Dus daarom wil ik graag weten hoe anderen dit gedaan hebben

ps : kom aub niet aan met oplossingen van vele 100(0)en euro's. Liefst zo goedkoop mogelijk dus:)

edit - Ik wil dus NIET een PDA / Palm of wat dan ook gebruiken, gewoon een 'normale' laptop

[ Voor 6% gewijzigd door Renkie op 31-01-2003 00:23 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Waar vond ik wat sites met mogelijk antwoord op jouw vraag? hier !

ARME AOW’er

• pres_lincoln
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 14:36
Ik miste denk ik een belangrijk gedeelte van poster's vraag, sorry }:O

[ Voor 86% gewijzigd door pres_lincoln op 31-01-2003 00:54 . Reden: [Ahum, poster vraagt om spraakinstrukties zie ik nu, nix gezegd ] ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
GPS ontvanger: zo'n USB of seriele "GPS MOUSE"
Stroom voor de laptop: Koop voor een euro of 40 zo'n Hapé ding, 12V in, 18V uit ofzo (en das meestal wel geschikt voor de laptop. let alleen even op stroomverbruik.)
Software: Route66 bv.

Meeste software kan wel met een GPS overweg, zolang die GPS unit maar NMAE compatible data levert. Welke software ook weer een interne-miep heeft ("Na 300 meter linksaf") weet ik niet...
Moet je 'm trouwens ook op je radio aansluiten, zoveel geluid maakt een laptop ook weer niet meestal.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Voor stroomvoorziening kun je ook naar een 12 --> 220 V omvormer zoeken,
dan kun je ook andere gewone 220v adapters gebruiken.
Ikzelf heb dat ook pas gedaan en het is enorm makkelijk en flexibel.
Ik kan mijn nicad's laden , mijn gsm, pda en digitale camera opladen, en
kan zelfs een klein tv'tje voeden.
(niet allemaal tegelijk natuurlijk....)
En ik hoef dus niet voor elk apparaat een extra auto oplader te kopen :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• DJSmiley
u_nix_we_all schreef op 31 januari 2003 @ 15:35:
Voor stroomvoorziening kun je ook naar een 12 --> 220 V omvormer zoeken,
dan kun je ook andere gewone 220v adapters gebruiken.
Ikzelf heb dat ook pas gedaan en het is enorm makkelijk en flexibel.
Ik kan mijn nicad's laden , mijn gsm, pda en digitale camera opladen, en
kan zelfs een klein tv'tje voeden.
(niet allemaal tegelijk natuurlijk....)
En ik hoef dus niet voor elk apparaat een extra auto oplader te kopen :)
Yeps, dat kan idd ook. Maar het rendement van zo'n oplossing is aanzienlijk lager dan het gebruik van een step-up convertor (12V -> 18V)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
DJSmiley schreef op 31 januari 2003 @ 16:26:
[...]

Yeps, dat kan idd ook. Maar het rendement van zo'n oplossing is aanzienlijk lager dan het gebruik van een step-up convertor (12V -> 18V)
Dat lijkt me wel meevallen , zie:

http://www.venus.nl/omvormers/150.html

Ze claimen 90% rendement.
Voor die flexabiliteit heb ik wel 10% verlies over. :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Ik heb de Deluo USB GPS (www.deluo.com) voor 99$ binnen 4-6 dagen geleverd en werkt prima. Ik gebruik MS MapPoint 2002 en een toevoeging AGPS (www.techgt.com) voor navigatie. Gebruik hem op Fujitsu Siemens Lifebook E draaiend met zowel Linux als Windows XP en het werkt allemaal prima.

AGPS is een MS MapPoint 2002 add-in met Voice Navigatie (via MS Text-to-Speech engine) van Microsoft Mike, Sam en nog een andere female voice. Werkt op zich best aardig alleen je moet een Amerikaan geen nederlandse woorden laten uitspreken he :) ... Wat ik wel aardig vind van AGPS is dat, als je alles eenmaal goed hebt ingesteld, dat hij, indien je van je route afwijkt, hij daarna automatisch de route recalculate op basis van je huidige positie. Stel dat je echt de weg kwijt bent kies je in MapPoint voor alleen een destination, kies R voor recalculate en hij stuurt je weer in de goeie richting.

Onder linux gebruik like gpsdrive (samen met gpsd). Zorg ervoor dat je een kernel hebt met de goeie USB-to-Serial driver (prolific driver) als module of in de kernel gebakken. Met gpsd zorg je ervoor dat je via /dev/ttyUSB0 je data binnenkrijgt.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2003 16:43 ]

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-02 15:01
k, daar heb ik wat aan :)

USB -> GPS converter - 100 eur dus :). Weet iemand een shop in NL die ze leverd ? Wat is een goed merk? Liefst idd USB ivm switchen van pc-laptop
Stroom : 12->220V , das dus ook vrij makkelijk. Moet ik nog ergens speciaal op letten ?

Software : ik zie verschillende merken. Maar welk software pakket heeft :
-Pijlen waar je heen moet
-Perfect NL gesproken
-Aanwijzingen hoe je weer op de goeie route komt bij verkeerd rijden
-Heel (west) europa + mogelijkheid om te upgraden

Die ms mappoint lijkt in de buurt te komen maar kun je die ook makkelijk upgraden ?

Verwijderd

Mja, ben zelf ook nog aan het zoeken.
Route 66, Travel Manager, EZ Travel Pro, AutoPilot, GPSS zijn geloof ik wel wat namen.

FYI: binnenkort (of maybe nu al) is er een nieuwe versie van AGPS (die addin for Microsoft Mappoint) en hij werkt nu al beter dan de vorige versie (en ik heb de nieuwe nog niet eens gebruikt! kun je nagaan :) ).

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
de meeste gps apparaten zijn voor een pcmcia slot en hebben dan een losse antenne die je op je dak moet monteren voor een goede ontvangst van de satellieten.

als software kan je bv tom tom navigator gebruiken of route 66.

voor je pc kan je dan een pcmcia card converter kopen.

je voeding is geen probleem er zijn gewoon universele car adapters te koop die voor elke laptop de juiste spanning en stroom leveren.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 16:28

E-Vix

Nu met sneeuw!

Bij Computerland verkopen ze USB GPS systemen. Uit mijn hoofd waren die € 199,- . Wordt geleverd compleet met Microsoft Autoroute 2002 (de volledigge versie, niet de autoroute expresse). Heb een keertje met een verkoper van Computerland Utrecht gesproken, en die had hem dat weekend daarvoor uitgeprobeerd, en volgens hem werkte het perfect.

Voor stroom zou ik persoonlijk niet voor een 12v -> 220v omvormer gaan. Vaak is dat een behoorlijke belastinf voor je accu, en als de voeding van je laptop een beetje zwaar is, dan willen ze nogal behoorlijk warm worden. Bij diverse shops worden verkopen ze laptop voedingen voor in de auto. Die dingen zijn meestal net zo duur als een (goede) 12v -> 220v omvormer, maar zijn wel speciaal voor je laptop gemaakt. Bij Regenboog verkopen ze accessoires voor Fujitsu-Siemens, en daar hadden ze de laatste keer dat ik op die website keek ook auto adapters.

Autoroute is overigens de opvolger van Mappoint. In 2001 heette de software nog Mappoint, maar in 2002 heette de zelfde software (maar dan met bijgewerkte kaarten) Autoroute 2002. Heb beiden paketten hier liggen namelijk.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

maar hoe kan ik autoroute nou laten praten??

Verwijderd

[ben je er al achter hoe je een software progje vind wat ook praat op de laptop????

thnxxxx

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

er zijn daar idd. meerdere nieuwsgierigen naar :P

ook kan ik met gpsdrive (linux) geen kaarten voor Nederland vinden... alles aangesloten en ik heb het id dat de het gps-apparaat werkt...

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• DJSmiley
Alturion GPS kan praten. Alleen is mijn vga krt van mn (ouwe) laptop niet DX9 geschikt, waardoor alturion niet werkt :(

is namelijk een 3d view, wel mooi, alleen moet je lappie het wel trekken

Verwijderd

ik heb dit zelf ook. Ik heb:
- Een GPS mouse van Eystein Computers €100,-
- Een 12/220 Volt omzetter á 100 watt normaal gesproken €45,- , ik had hem voor niks omdat Conrad vergeten was de factuur op te sturen :D ( is bijna een half jaar trug dus zal ik wel niks meer van horen :D)
- Alturion GPS: Geweldig programma omdat het heel nauwkeurig is en relaxe spraakopties heeft € via kennissen voor niks :D

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 16:38
http://www.eynstein.nl levert ook goede GPS antenne's voor USB of serieel (ook compact flash trouwens, voor PDA's). Ik gebruik deze zelf ook en ben er erg tevreden over.

Verder heb ik een Vanson voeding voor mijn laptop, deze plug je gewoon in de sigaretten aansteker en kan je direct aan je laptop hangen (je kan d.m.v. dipswitchen instellen wat voor voltage er uit moet komen). Werkt perfect (heb ik b.t.w. van marktplaats, heb em nog niet in Nederlandse shops gevonden, hoewel Target International (leverancier in Eindhoven) em wel leverd, je zou Eynstein eens kunnen mailen of ze dat kunnen inkopen).

Verwijderd

Ik heb een laptop en een 12--> 220 converter (met zelfgebouwde (casefan)koeler, anders werd ie te heet) ik heb een USB GPS muis voor 70 euro (U2) via marktplaats en ik heb Route66 2004 van het netwerk van mijn Uni geplukt. Dit werkt allemaal perfect maar ik ben op zoek naar Alturion GPS software vanwege de spraakondersteuning, zijn er ook progjes voor spraak voor Route 66 of MS autoroute??

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2004 17:32 ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Beetje erg oud topic + vraag al in andere topics ook gesteld :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.