Toon posts:

256MB DDR geheugen werkt niet/of toch?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Deze week heb ik m'n MSI KT266 mobo van de hand gedaan en een MSI K7N2 mobo met NForce 2 chipset aangeschaft. Het probleem echter is dat 1 van de 2 repen 256MB PC2100 DDR-geheugen niet wordt gedetecteerd door het mobo.
In welke volgorde of geheugenbank ik het ook steek, het is steeds dezelfde reep die maar niet wil werken.
Op een ander systeem werkt dit geheugen echter wel nog.. Ligt dit nu aan het nieuwe mobo dat kaduuk is of is het het geheugen dat niet helemaal OK is?
Zou een bios update kunnen helpen?

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:37

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Heb je op het systeem waar dat reepje wel werkt al memtest86 gedraait om te kijken of er eventueel iets mis is. Wellicht de SPD? Misschien staat op dat systeem de CAS-latency wel handmatig ingesteld en staat ie niet handmatig op het nieuwe mobo... Als hij dan z'n CAS-latency niet kent (omdat de SPD beschadigd is) dan zal dat misschien fout gaan...

Echter... dit is puur theorie-werk (Het hoeft bijvoorbeeld niets met CAS te maken te hebben maar met iets heel anders), memtest zal misschien meer info geven :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

Topicstarter
Op m'n vorige PC en op deze waar het geheugen wel nog werkt stond de instelling in het bios op "by SPD". Op m'n nieuwe mobo stond dit eerst ook zo. Maar het werkte voor die ene reep dus niet. Hierdoor dacht ik ook eerst dat de SPD van die reep stuk was en ben ik alles handmatig gaan instellen. Heb het geheugen zelfs op 100Mhz laten werken i.p.v 133, heb met de CAS gespeeld van 2 naar 2.5 tot 3. Tot noch toe wil geen enkele instelling in het bios of geheugenbank waarin ik het installeer op het nieuwe mobo werken..
Ik kan het geheugen toch ook niet weerdragen want in feite werkt het wel (op een ander systeem die ik hier staan heb)

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Werkt die reep die het wel doet in je nieuwe Mobo in elk bankje? Dan weet je zeker dat het niet je mobo is in ieder geval!? :?

Memtest86 zou je uitsluitsel kunnen geven, maar dit is geen garantie.
Misschien heb je gewoon pech en werkt die reep niet in je nieuwe bord, maar wel in de oude?

Zijn de repen trouwens identiek!? Ik neem aan vvan niet, want anders zou die andere ook niet werken :|

Verwijderd

Topicstarter
De werkende reep werkt in iedere van de 3 banken. Het zijn idd 2 verschillende merken. De werkende module is Apacer (cas2) en de niet-werkende is OEM-geheugen. Op beide zitten echter identiek dezelfde modules (van hetzelfde merk: Nanya) En ze zijn bovendien beide bijna anderhalf jaar oud, heb ze met een verschil van 1week gekocht indertijd.
Eens kijken of Memtest86 soelaas brengt..

• Stinger666
Waarschijnlijk werkt je OEM-reep alleen op Moederborden met VIA-Chipsets! Heb je hem toevallig bij Gistron gekocht?

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:37

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Stinger666 schreef op 31 januari 2003 @ 00:26:
Misschien heb je gewoon pech en werkt die reep niet in je nieuwe bord, maar wel in de oude?
Pech bestaat niet. Het kan best zo zijn dat het reepje niet werkt, maar er zal een oorzaak zijn. En als je weet wat de oorzaak is, kan je dit wellicht oplossen.

ff wat anders, misschien needless to say maar: Heb je de laatste bios?
Stinger666 schreef op 31 januari 2003 @ 00:37:
Waarschijnlijk werkt je OEM-reep alleen op Moederborden met VIA-Chipsets! Heb je hem toevallig bij Gistron gekocht?
Volgens mij stond daar iets over in de FAQ.

Ja gevonden: Technische PMG FAQ : GeheugenTechnische PMG FAQ : Geheugen[/TOPIC]

:)

edit:

hmmz, ik bedoel dus dit linkje, maar React vernaggelt het:
http:// gathering.tweakers.net/forum/list_messages/223833#5

minus spatie dus ;)

[ Voor 43% gewijzigd door mOrPhie op 31-01-2003 00:57 ]

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Stinger666
mOrPhie schreef op 31 January 2003 @ 00:39:
[...]

Pech bestaat niet. Het kan best zo zijn dat het reepje niet werkt, maar er zal een oorzaak zijn. En als je weet wat de oorzaak is, kan je dit wellicht oplossen.

ff wat anders, misschien needless to say maar: Heb je de laatste bios?

[...]

Volgens mij stond daar iets over in de FAQ.

Ja gevonden: Technische PMG FAQ : Geheugen

:)
Uuhh: Volgens mij bestaat pech wel! Daar is de ANWB toch voor ;)

Ennuh een beetje GoT'er leest eerst de FAQ voordat tie hier een Topic opengooit.

[ Voor 7% gewijzigd door Stinger666 op 31-01-2003 00:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk heb ik onderweg in het searchen ook de FAQ gelezen.. Als een mens niet zeker is dat ie bij het searchen een antwoord gevonden heeft op z'n probleem mag hij toch nog even een vraag posten.. Blijft mij inziens de grond van een forum..
Als het idd zo is dat het kaduke ram alleen op een VIA chipset werkt, kan ik dan aanspraak maken op de garantie voor dat RAM? Want bij aankoop wordt niet (of bij mij toch niet) vermeld of je het geheugen kan gebruiken bij non-VIA mobos

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 08:45:
Als het idd zo is dat het kaduke ram alleen op een VIA chipset werkt, kan ik dan aanspraak maken op de garantie voor dat RAM? Want bij aankoop wordt niet (of bij mij toch niet) vermeld of je het geheugen kan gebruiken bij non-VIA mobos
Dat zou ik heel netjes vinden van de winkel als dat zo zou zijn. Maar ik geef je heel weinig kans, zeker na anderhalf jaar...denk dat je dan beter die module kunt verkopen en een reepje van 512 bij kunt prikken...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk.. 'k Denk eraan om m'n beide repen te verkopen aangezien het PC2100 geheugen is. Zal er 2x 2700 of 3200 in zetten.
Thx voor de replies! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2003 09:18 ]

Pagina: 1