Toon posts:

ASP verplichte velden in formulier

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor een stichting bezig met het maken van een database waar het bestuur deelnemende kinderen aan de huttenbouwweek in kan voeren. Maar nu zit ik op het invoer formulier met een probleempje.

In het formulier staan een 18-tal velden die niet allemaal ingevoerd hoeven te worden, maar als ik 1 of meerdere velden niet invoer krijg ik deze waarschuwing:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-stuurprogramma] Het veld Deelnemer.Tel2 kan geen tekenreeks zonder gegevens zijn.
/test/huttenbouw/asp/insert_kid.asp, line 10

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik in ASP een veld niet verplicht kan maken???

• Bbfreak
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-06 13:45
Je kunt toch in een if-lus kijken of het vel leeg is. Zoja zet je ze in de database zo nee verander je de waarden in een spatie. Voegt hij een spatie in maar die zie je later toch niet. Ook als ze het weer opvragen. Dat staat er gewoon een spatie. Niks dus

Twitter @cmeerbeek / Halo Waypoint Profile

Verwijderd

Je kan alle velden in je database als markeren als "not required".
Dat is het antwoord op je vraag.

Wat je echter beter kan doen is dus alle velden die dus NIET noodzakelijk zijn als niet noodzakelijk in je database markeren (veldeigenschappen).

Daarnaast is het misschien mooi om via een Javascript of VBScript een check te laten uitvoeren op je submit / invoerknop.

Ik heb hier *click* een voorbeeldje voor je.

Ik kan echter aan je vraag nog niet opmaken of je het maakt via Frontpage, Dreamweaver, Notepad of Visual InterDEV. Dus daarom dat ene linkje :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak het zeker niet met frontpage, maar werk gewoon met kladblok. En ik heb er een access database achter hangen waar geen van de velden (behalve de UserID) verplicht van is....

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-08 16:37
Bbfreak schreef op 30 januari 2003 @ 23:08:
Je kunt toch in een if-lus kijken of het vel leeg is. Zoja zet je ze in de database zo nee verander je de waarden in een spatie. Voegt hij een spatie in maar die zie je later toch niet. Ook als ze het weer opvragen. Dat staat er gewoon een spatie. Niks dus

Een if is geen lus. ;)

Je moet de velden die niet verplicht in te geven zijn, ook als 'niet required' in je databank instellen.

Wat je dan kunt doen is, als je bv volgende query hebt:
code:
1
INSERT INTO tabel ( veld1, veld2, veld3) VALUES (@p_veld1, @p_veld2, @p_veld3);

en veld2 is bv niet verplicht in te geven, dan geef je aan de parameter @p_veld2 een NULL value.

edit:
Oh, systeemprutser had al zoiets gezegd.
Ik moet echt leren aandachtiger en beter lezen. ;)
:+

[ Voor 8% gewijzigd door whoami op 31-01-2003 10:38 ]

https://fgheysels.github.io/

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08 23:04
Je moet inderdaad gewoon in access 'verplichte waarde' uitvinken, dan geeft ie die error niet meer.

• ZjieB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-10-2025
kun je niet een kleine routine in je script zetten, dat ie alleen velden toevoegt aan de dbase als er iets in staat? dus iets als: if veld > "" then rs.update blabla

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op 31 January 2003 @ 10:31:

[...]

Een if is geen lus. ;)

Je moet de velden die niet verplicht in te geven zijn, ook als 'niet required' in je databank instellen.

Wat je dan kunt doen is, als je bv volgende query hebt:
code:
1
INSERT INTO tabel ( veld1, veld2, veld3) VALUES (@p_veld1, @p_veld2, @p_veld3);

en veld2 is bv niet verplicht in te geven, dan geef je aan de parameter @p_veld2 een NULL value.

edit:
Oh, systeemprutser had al zoiets gezegd.
Ik moet echt leren aandachtiger en beter lezen. ;)
:+
Ja en hoe moet ik dat veld dan een NULL value geven?? (ben nog een beetje een ASP newbie) Want das hetzelfde als met die spatie toevoegen, maar die snap ik ook niet helemaal hoe ik dat dan moet doen.....

Verwijderd

Topicstarter
Oke, in Access heb je dus een veldje Lengte nul toegstaan, die moet op ja staan en dan werkt het volgens mij al.... Dom moet verder kijken als dat me neus lang is......

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 21:54
DÔH ! :)

Let wel op, dat velden met de waarde "" (dus een lege string) iets anders is dan de waarde NULL.

If strMyString Is Nothing
If IsEmpty(strMyString)
If IsNull(strMyString)

Drie verschillende dingen! :)

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Pagina: 1