Toon posts:

indeling netwerk met mxstream

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment heb ik een netwerkje dat alsvolgt in elkaar zit:
- server (windows2000 server) deelt via RRAS de standaard mxstream verbinding (nix getweaked oid) naar 2 computers via 2 netwerkkaarten (in totaal drie in server dus)
- mijn pc (windows xp)
- mailpc van mn moeder (windows 95)

De server is ook printserver, fileserver, mailserver en test-webserver. Nu heb ik een switch en lijkt het me een goed moment om het toch eens wat anders te doen.
De RRAS vind de twee netwerkkaarten om de een of andere reden niet leuk. Om het te laten werken staat er 1 op dhcp en de andere werkt met toegewezen adressen, en na het rebooten van de server moet ik altijd wel weer ff zien dat ik het weer aan de praat krijg.

Wat ik wil:
- op dit moment moet de server perse aan staan, anders werkt internet niet. Liefst mogelijkheid om te internetten zonder server, zodat ik ook niet meer hoef te pielen met internet delen etc
- voor mijn werk moet ik binnenkort webconferentie gaan doen en dat werkt nu niet, net als filetransfers in msn, dat moet wel opgelost worden
- de server moet vanaf buiten beschikbaar blijven!
- ik wil af van de drie netwerkkaarten in de server dmv de switch

Ik kan hier en daar wel informatie vinden over losse dingen, maar ik kom er niet uit wat de beste totaal oplossing is.
Hoe kan ik alles het beste aansluiten, en daarna installeren?

Verwijderd

Dit topic (of tenminste soortgelijk) is al vaker langs geweest.. :) Maar ok..:P

Wat jij nodig heb is een router, die het Inet voor je deelt, en desnoods DHCP gebruikt voor al je pc's in je netwerk. Probleem 1 is dan opgelost.

In die router (en het maakt eigenlijk niet uit welke, maar een Draytec 2200 serie verdiend mijn aanbeveling) kun je poorten doormappen naar de pc waarmee je ze wil gebruiken. Bv poort 21 en 20 naar je ftpserver en de poorten die je gebruikt voor webconferencing naar de pc die je daarvoor gebruikt. Dat zou dan probleem 2 zijn.. :P

En van die 3 netwerkkaarten ben je dan ook af, want je hebt er nog maar eentje nodig in je server :)

Verwijderd

Topicstarter
ik wil het eigenlijk doen met de spullen die ik heb. Maar dan ontkom ik waarschijnlijk niet aan een server, met 2 netwerkkaarten?

Verwijderd

nee.. hoe je het ook wend of keert, je zult er een "apparaat" tussen moeten hebben die de deling voor je doet. Het zij een server, hetzij een router.

btw hier nog ff een linkie http://www.draytek.nl/vigor.php?show=2200e

Verwijderd

Topicstarter
ik lees hier ( http://www.weethet.nl/dutch/adsl_mxstream_alcatelhack.asp )
dat het blijkbaar toch anders kan, ik weet alleen niet hoe het dan zit met server/netmeeting.
Afgezien daarvan lijkt het ideaal, zeker met DHCP vanuit het modem.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Helemaal eens met de posters. Koop een router, zet daarop de poorten van MSN (genoeg over te vinden via de search) en webconferencing open. Is wel slim om dan ook portmapping toe te passen...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1