Harddisk niet herkend door XP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71798

Topicstarter
Heb vandaag een Western Digital (WD1200JB) gekocht en netjes geinstalleerd. Alles ging prima. Heb um als master op de zelfde lijn als mijn cd-writer en dvd-speler gezet en toen in XP gepartitioneerd en geformateerd. Maar XP geeft nu elke keer een foumelding dat de drivers niet correct zijn en de installatie mislukt is. Ik weet niet waar ik nieuwe drivers vandaan moet plukken heb de hele WDsite al afgezocht. Bovendien vind ik de harddisk rete-traag met bestanden overzetten, waar kan dat aan liggen (DMA-instellingen? waar ik nu niet bij kan komen?)

Techspecs:
ADM Athlon 1400
512 mb SDRAM
Maxtor 40Gb primary master
XP prof edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:13

SmartDoDo

Woeptiedoe

Wat bedoel je met "um als master op zelfde lijn...."?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:02

megaleo

Special member

Hoe krijg je drie idd apparaten op dezelfde lijn.??? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44303

Anoniem: 71798 schreef op 30 januari 2003 @ 22:16:
(DMA-instellingen? waar ik nu niet bij kan komen?)

Techspecs:
ADM Athlon 1400
512 mb SDRAM
Maxtor 40Gb primary master
XP prof edit.
Voor die DMA instellingen moet je bij de IDE controllers in apparaatbeheer zijn, alleen zit die nieuwe WD nu op je secundaire kanaal? want je schrijft in je specs dat je die Maxtor als Primairy master hebt. Dan kan dat een probleem opleveren als je BIOS het niet goed ondersteund om te booten van je secuntaire kanaal. Dit heb ik ook eens gehad, toen kwam hij ook met de melding over bepaalde drivers en kapte hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
um wil zoveel zeggen als hem ;) Hoe ik drie apparaten op 1 lijn krijg? Er was nog 1 stekker (kweet de naam zo niet) over dus dat leek me vrij logisch...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 44303 schreef op 30 January 2003 @ 22:28:Voor die DMA instellingen moet je bij de IDE controllers in apparaatbeheer zijn, alleen zit die nieuwe WD nu op je secundaire kanaal? want je schrijft in je specs dat je die Maxtor als Primairy master hebt. Dan kan dat een probleem opleveren als je BIOS het niet goed ondersteund om te booten van je secuntaire kanaal. Dit heb ik ook eens gehad, toen kwam hij ook met de melding over bepaalde drivers en kapte hij.
Ik boot vanaf mijn primary disk, dus dat geeft toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo

megaleo

Special member

Tja, het kan aan mij liggen. Maar ik heb nog nooit IDE kabels gezien waar je drie apparaten op aan kan sluiten!! 8)7

Hang anders je WD1200 eens als slave bij die WD40 aan de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Dit wordt er niet duidelijker op :+ Even opnieuw. Je hebt 1 HD, 1 writer en 1 DVD. Hoe heb je nu wat aangesloten. Wat heb je op kabel 1 geplaatst en wat op kabel 2 en hoe staat het ingesteld (Master of Slave)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb HD1(maxtor) op kabel 1 en de cdrom en dvd op lijn 2, nu komt er dus een nieuwe HD bij en die heb ik ook op kabel 2 geprikt omdat dat de enige stekker was die nog over was. HD 1 is master, en via de bios zag ik dat master op kabel 2 nog vrij was dus heb ik de HD2(WD) ook op master gezet (secundary) Zo iets duidelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Dus als ik het even in andere woorden zeg dan heb je dus 1 HD aan 1 kabel hangen. De andere 3 apparaten heb je aan de andere kabel hangen? Als dat zo is dan zit daar het probleem, dat gaat dus niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aha, maar als ik maar 1 aansluiting heb op kabel 1 wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Anoniem: 71798 schreef op 30 januari 2003 @ 22:37:
Een IDE kabel kopen met daarop 2 aansluitingen voor apparatuur. Dus gewoon een nieuwe kabel ;)

edit:
Het is verders heel erg basic maaru vooruit, 2 apparaten per kabel. En dus een kabel met aan het begin een aansluiting voor het moederbord. Halverwege voor een apparaat en aan het eind nog een aansluiting. Dus een gewone IDE-kabel.

[ Voor 33% gewijzigd door SmartDoDo op 30-01-2003 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo

megaleo

Special member

Anoniem: 71798 schreef op 30 januari 2003 @ 22:37:
Dan haal je een nieuwe kabel. :+

edit:
shit, te laat

[ Voor 8% gewijzigd door megaleo op 30-01-2003 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sorry, maar dit is echt van beginnersweb.nl niveau.. Een echte Tweaker weet heus wel hoe hij een nieuwe HDD moet aansluiten. In de OM FAQ staan een paar linkjes naar achtergrondinformatie over dit soort zaken (kijk onder "een paar cursussen") :)

Daar had ik je vanmiddag ook nog naar verwezen :/

Maar ik ben de kwaadste nog niet, hier even een paar regeltjes:
- er kunnen maximaal twéé IDE apparaten per kabel, een Master en een Slave
- 80-polige kabel: blauwe connector op mobo, grijs op slave en zwart op master
- 40-polige kabel: middelste op Slave, de verste daarvan op mobo en de andere op Master
- rode draad bij Pin1 aansluiten
- bij 80-polige kabels: gebruik het liefst de Cable Select jumperinstelling
- DMA stel je gewoonlijk in de BIOS in en in apparaatbeheer van Windows

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 30-01-2003 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hartstikke bedankt allemaal, ik weet dat je vanmiddag me verwezen hebt, heb ook flink rondgezocht voordat ik hieraan begon, vandaar... maar wat betreft die drivers dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer eerst het boeltje aan te sluiten en te configureren met behulp van de bovenstaande tips. Mocht je daarna nog op problemen stuiten, vermeld hier dan zo duidelijk mogelijk de situatie waain het probleem zich voordoet (wanneer? hoe? wat? hoe heb je IDE geconfigureerd?) en uiteraard de exacte foutmeldingen. Anders krijg je allerlei vragen naar je toegegooid, waarmee we niet echt opschieten :)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 30-01-2003 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oke, dankjewel voor zover, ik ga morgen maar es een kabeltje halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
daar was ik weer, heb net tussen de wirwar van kabel gekeken om tot de conlcusie te komen dat er op elke kabel 2 apparaten zitten aangesloten *kuch*foutje*kuch* het is wel weer duidelijk dat ik niet in deze sectie van tweakers thuishoor...
ff in de bios gekeken:

IDE Primary Master Maxtor
IDE Primary Slave Toshiba DVD
IDE Secundary Master WDC
IDE Secundary Slave CD-RW

allemaal op PIO automatisch en DMA automatisch... wat gaat er dan nog mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
jumperinstellingen van alle apparaten wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als die jumper instellingen niet goed zouden zijn zou de schijf dan wel werken? Ik ga het in ieder geval nu nalopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zo te zien klopt alles, alles functioneert ook wel alleen de drivers worden niet herkent. Dit staat bij de hardware-instellingen: De stuurprogramma's voor dit apparaat zijn niet geïnstalleerd. (Code 28) Dus WAAR kan ik die vinden, zucht.... WD heeft zelf geen drivers op haar site staan. Ligt het dan aan mijn XP? Ook mijn usb-kaartlezer herkent ie niet en geeft dezelfde melding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

megaleo schreef op 30 januari 2003 @ 22:31:
Tja, het kan aan mij liggen. Maar ik heb nog nooit IDE kabels gezien waar je drie apparaten op aan kan sluiten!! 8)7

Hang anders je WD1200 eens als slave bij die WD40 aan de kabel.
Ik heb dat wel 's gezien :*)
Bij een 'maat' van, hij belde me toen op, of ik ff langs kon komen want
hij had een en ander aangesloten in z'n PC , en het werkte niet.
Had ie een kabel (zelfde aansluiting als IDE, het zal wel geen IDE zijn maarja), met 5 stekkers erop , had ie dus 3 apparaten op aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70513

eigelijk... drivers voor een hdd...? :|
ik heb al wat hdd's gekocht de laatste tijd, en noiit waren daar drivers bij of voor noodzakelijk...
gewoon jumper juist, en kabels juist... en hop hij draait...
als windows naar een driver vraagt, dan heb je een hardwareprobleem denk ik... 8)7 8)7
in alle geval suc6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Nix drivers, gewoon even zoeken in de MS support database. En zie wat er boven komt drijven: Oplossing van het probleem. En je krijgt deze oplossing alleen omdat ik er vanuit ga dat je volgende keer zelf even zoekt naar de betekenis van een error code ;) B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Anoniem: 71798 schreef op 30 January 2003 @ 23:39:
zo te zien klopt alles, alles functioneert ook wel alleen de drivers worden niet herkent. Dit staat bij de hardware-instellingen: De stuurprogramma's voor dit apparaat zijn niet geïnstalleerd. (Code 28) Dus WAAR kan ik die vinden, zucht.... WD heeft zelf geen drivers op haar site staan. Ligt het dan aan mijn XP? Ook mijn usb-kaartlezer herkent ie niet en geeft dezelfde melding...
Kijk eens aan; met de volledige (en exacte) foutmelding zijn we ineens een hele stap verder. Microsoft heeft dus een prachtige knowlegde base, http://support.microsoft.com, waarin je kunt zoeken naar de oorzaken cq oplossingen van alle foutmeldingen die je specifiek van Windows ontvangt :)

Maargoed, ik hoop dat je hier wel iets van hebt geleerd op het vlak van 'troubleshooten' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nogmaals heel erg bedankt mensen, waardeer het zeer!

@BalusC, wat mij betreft mag dit topic dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 22:20
Anoniem: 71798 schreef op 31 januari 2003 @ 10:21:
Nogmaals heel erg bedankt mensen, waardeer het zeer!
Werkt het nou dan wel goed?
@BalusC, wat mij betreft mag dit topic dicht
Normalitair worden topics niet gesloten, alleen maar als het héél erg offtopic gaat lopen of er sprake is van een dubbelpost.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tja alles is nu oké afgezien van het feit dat ik 2 partities heb aangemaakt op de nieuwe schijf en het een en ander verschoven heb op de oude schijf. Daardoor heb ik nu 2 partities die hetzelfde zijn maar een andere drive-letter hebben. Heb met PM drivemapper al het proberen te veranderen maar nog geen succes so far... ik ga nog ff verder zoeken hoe ik dit kan oplossen.................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 71798 schreef op 31 januari 2003 @ 16:01:
Tja alles is nu oké afgezien van het feit dat ik 2 partities heb aangemaakt op de nieuwe schijf en het een en ander verschoven heb op de oude schijf. Daardoor heb ik nu 2 partities die hetzelfde zijn maar een andere drive-letter hebben. Heb met PM drivemapper al het proberen te veranderen maar nog geen succes so far... ik ga nog ff verder zoeken hoe ik dit kan oplossen.................
In Diskmanagement (je had toch XP?): Start > uitvoeren > diskmgmt.msc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jah, dan zie ik op mijn nieuwe schijf: J: en K:
Toch zie ik onder windows xp ook nog een G: schijf die exact hetzelfde is als J: en die is niet te zien in Diskmanagement...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 71798 schreef op 31 January 2003 @ 16:07:
Jah, dan zie ik op mijn nieuwe schijf: J: en K:
Toch zie ik onder windows xp ook nog een G: schijf die exact hetzelfde is als J: en die is niet te zien in Diskmanagement...
Als hij niet te zien is in diskmanager, dan bestaat hij niet :P .
TIP: reboot doet soms wonderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nog maar een keer dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter