Toon posts:

Buitenlucht cooling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijd over waterkoeling na zitten denken maar dan moest het ook echt koel. Dat zou beteken peltierelementen. Dat isoleren etc. vond ik nogal overdreven. Daarom:

Heb ik een gamma achtige buis (zo een voor droger naar buiten) gekocht van 1,5 meter die (op de cpu zit) ga ik door kast naar buiten doen en evt in raam leggen als het niet regent. Daarbij heb ik ook leuke fan aan het uiteinde van de buis die naar binnen zuigt (afgezien van de 5 fans die standaard in de xaser2 zitten). En leuke fanknopjes. Nu vroeg ik me af, of er iets te doen is tegen de regen en hoe het zit met de fans. Als ik lucht van 5 graden naar binnen blaas zou het toch jammer zijn om dat met de intake weer weg te blazen? Of juist wel, of maar 1 fan of hoe?

Ziet inelkgeval wreed uit >:)

Verwijderd

volgens mij is dat niet echt een handige oplossing, vanwege het vochtige nederlandse klimaat en ik bedoel niet alleen het regen maar het vochtige lucht wat dan in je kast komt en gaat condenseren op een gegeven moment denk ik maarja ik dacht er vroeger ook zo over na

maar het is wel een kick idee

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 19:33

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 20:25

DinX

Motormuis

Zoals RimBoeCom al zegt, je gaat last krijgen van condensatie. Zeker nu in de wintermaanden als de lucht buiten wat vochtiger is. Die koude lucht vol vocht komt op je warme, droge hardware en er gaat condens ontstaan. Niet echt goed voor je hardware ;)
Als je echt buitenlucht wil gebruiken zal het toch waterkoeling worden denk ik :)
Gewoon je radiator buitenhangen dan.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Underground75
Lees het topic door van mijnn vorige post, geen last van condensatie! En dan vooral deze post Verwijderd in "Buitenlucht koeling;" en deze Verwijderd in "Buitenlucht koeling;"

[ Voor 62% gewijzigd door Underground75 op 30-01-2003 21:29 ]

Verwijderd

wat je kan doen, is een paar filters in doen, wat ik ook zeer aanraad gezien de stof in de buiten lucht.

Wat je ook kan down om condensatie tegen te gaan, is door de buitenkant van de buis te koelen met water. Het water condenseert dan tegen de rand van de buis (soort van disteleer opstelling).

Wat dan wel nodig is, is dat je de buis ff een stukje naar boven laat lopen. Dit zorgt ervoor dat het gecondenseerde water er niet alsnog in kan lopen. Het zorgt er natuurlijk ook voor dat wanneer het regent water niet naar boven kan gaan.

Maar met luchtkoeling kan je bij lange na geen koele CPU krijgen. Peltiers zijn gewoon een heel stuk kouder.
DinX schreef op 30 januari 2003 @ 21:25:
Zoals RimBoeCom al zegt, je gaat last krijgen van condensatie. Zeker nu in de wintermaanden als de lucht buiten wat vochtiger is. Die koude lucht vol vocht komt op je warme, droge hardware en er gaat condens ontstaan. Niet echt goed voor je hardware ;)
Als je echt buitenlucht wil gebruiken zal het toch waterkoeling worden denk ik :)
Gewoon je radiator buitenhangen dan.
Hoe kouder de lucht, hoe minder vocht deze kan bevatten. In de tropen is het toch ook vochtiger ?? Koude lucht is juist heel droog, waarom denk je dat de verkoop cijfers van Labello altijd zo stijgen in de winter??

Het probleem is de zomer.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 21:29 ]

• stlgamer
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:36
Maar als het in de zomer wat warmer word dan is het toch juist nadelig? In mijn kamertje is het 's zomers koeler dan buiten....

Verwijderd

Topicstarter
The Undertaker schreef op 30 januari 2003 @ 21:26:
Lees het topic door van mijnn vorige post, geen last van condensatie! En dan vooral deze post Verwijderd in "Buitenlucht koeling;" en deze Verwijderd in "Buitenlucht koeling;"
Hmm dus als ik dat ding gewoon op mijn warme cpu laat dan gebeurt er niet veel?
Ja dus, maar is er niet een systeempje om zelfs bij lichte regenval te kunnen coolen. Als ik bijvoorbeeld de fan naar beneden richt en die afscherm kan die toch gewoon doorgan als het regent?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 21:42 . Reden: Te snel gelezen ]

Verwijderd

Ja koen, vind ik ook echt een gek idee van je want ik neem gewoon vette straaljager motor koeling, Moehahahahahh

• Underground75
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 21:38:
[...]

Hmm dus als ik dat ding gewoon op mijn warme cpu laat dan gebeurt er niet veel?
A.P. Versteeg doet dit al jaren dus ik denk dat hij wel weet waar hij over praat

Verwijderd

Topicstarter
Maar heeft ap versteeg iets zodat er ook gekoelt kan worden (buiten) tijden regen? En hoe heeft hij zijn fans?

• Underground75
Ik zou zeggen kijk even op zijn homepage, of mail hem

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 21:39:
Ja koen, vind ik ook echt een gek idee van je want ik neem gewoon vette straaljager motor koeling, Moehahahahahh
Zelfs dan zal hij niet onder de kamertemp komen, "Moehahahahahh".

Verwijderd

Topicstarter
Owja ik heb nu een fsb van 160 (@ 1800xp) en een vcore van 1,850 dank aan ap versteeg. Dank aan allen. Alleen ik heb een volcano 7+ en een fan aan het einde van de buis met een hogere airflow. Alleen heeft het nu wel nut om die fan aan het uiteinde te zetten of werkt deze dan mijn volcano 7+ tegen.

• Underground75
Wat heb je nu gedaan?

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 februari 2003 @ 00:24:
Owja ik heb nu een fsb van 160 (@ 1800xp) en een vcore van 1,850 dank aan ap versteeg. Dank aan allen. Alleen ik heb een volcano 7+ en een fan aan het einde van de buis met een hogere airflow. Alleen heeft het nu wel nut om die fan aan het uiteinde te zetten of werkt deze dan mijn volcano 7+ tegen.
Dit klinkt goed. Graag pics.... :P.....als dat kan tenminste.
Heb je ook het verschil in temperatuur gemeten? Dus temp vóór en temp na + buitentemp.
En die fan zal waarschijnlijk je volcano fan niet tegenwerken, hij zorgt alleen voor een betere doorstroming van de koude lucht, en dat is juist de bedoeling, toch? :*)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Verwijderd

Topicstarter
Tweeke schreef op 01 February 2003 @ 13:09:
[...]

Dit klinkt goed. Graag pics.... :P.....als dat kan tenminste.
Heb je ook het verschil in temperatuur gemeten? Dus temp vóór en temp na + buitentemp.
En die fan zal waarschijnlijk je volcano fan niet tegenwerken, hij zorgt alleen voor een betere doorstroming van de koude lucht, en dat is juist de bedoeling, toch? :*)
Ik zal vanmiddag ff pics maken met prak camera.
Buiten -1 en binnen 20 graden c.
Ik merk dat ie minder trekt als de cpu fan vol gaat en die fan normaal blijft. Maar ik kan nu even niet verder want mijn dremel en lijm pistool zijn kapot.
Ik zit eraan te denken om er een peltier op te zetten. Dat moet denk ik nog wel wat helpen :P

• S_E_B
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-09-2015
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 21:23:
volgens mij is dat niet echt een handige oplossing, vanwege het vochtige nederlandse klimaat en ik bedoel niet alleen het regen maar het vochtige lucht wat dan in je kast komt en gaat condenseren op een gegeven moment denk ik
DinX schreef op 30 January 2003 @ 21:25:
Condensatie onstaat alleen wanneer warme lucht (met water) langs een koud oppervlak gaat. Dus niet wanneer je koude lucht over je "warme" hardware laat stromen. Kijk maar in huis, daar zullen de koude ramen beslaan en niet bijvoorbeeld te TV.
In de zomer is het binnen echter kouder dan buiten, en kan je dus wel last krijgen van condensatie. Alleen is het sowieso niet zo handig om je PC dan te coolen met de warme luckt van buiten. ;)

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 27-01 11:18

Stoffel

Engineering the impossible

S_E_B schreef op 03 February 2003 @ 14:44:
[...]

[...]

Condensatie onstaat alleen wanneer warme lucht (met water) langs een koud oppervlak gaat. Dus niet wanneer je koude lucht over je "warme" hardware laat stromen. Kijk maar in huis, daar zullen de koude ramen beslaan en niet bijvoorbeeld te TV.
In de zomer is het binnen echter kouder dan buiten, en kan je dus wel last krijgen van condensatie. Alleen is het sowieso niet zo handig om je PC dan te coolen met de warme luckt van buiten. ;)
misschien omdat die lucht niet bij de tv komt maar bij de ramen :?
als jij een tv buiten zet terwijl die aan is nu komt daar echt wel condens in hoor

• S_E_B
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-09-2015
_-SToFFeL-_ schreef op 03 February 2003 @ 14:49:
[...]

misschien omdat die lucht niet bij de tv komt maar bij de ramen :?
als jij een tv buiten zet terwijl die aan is nu komt daar echt wel condens in hoor
Nope, als je de TV buiten hebt staan en hij is minstens zo warm als de omgeving, dan zal er geen condens optreden. Alleen wanneer je em weer naar binnen haalt komt er condens in de TV omdat ie dan vanout het "koude" buiten komt.

koud -> warm = verdampen dus koude lucht van buiten op de warme hardware(zoals zeewater in de zomer verdampt)
warm -> koud = condenseren (het verdampte zeewater stijgt, naar koudere luchtlagen waar het wolken worden)

De enige kans op condens is volgens mij wanneer de PC kouder wordt dan de kamer waar ie in staat, maar dat is niet zo snel het geval.

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort koop ik een peltier elementje...

Afbeeldingslocatie: http://www.freewebz.com/pckoeling/Composite-2003-02-05_13-45-14h%201.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.freewebz.com/pckoeling/Composite-2003-02-05_13-45-10h%201.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.freewebz.com/pckoeling/Composite-2003-02-05_13-44-05h%201.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.freewebz.com/pckoeling/Composite-2003-02-05_13-43-54h%201.JPG

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 21:30 ]

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
omg die hard >:)

Maar waar ik aan zat te denken, misschien kan je iets van een koperen buis buiten hangen met daar op aangesloten van die buizen. De lucht wordt dan gekoeld door de koperen buis, die op zijn beurt weer gekoeld wordt door de buitentemperatuur/wind e.d.

dus zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenlukas.host.sk/pics/koel.jpg
(rood = warme lucht, blauw = koele lucht)

Zo krijg je geen rotzooi in je kast, maar wordt de lucht (waarschijnlijk) wel redelijk gekoeld.

[ Voor 47% gewijzigd door JER00N op 03-02-2003 22:08 ]

Verwijderd

euh wrom niet waterkoeling en die radiator buiten hangen zo als ik van plan ben....
Ik heb een koel toren(tje) gemaakt. Daar in zit 5*92mm fans @ 5 in een rij naast elkaar door mijn enorme lange werpige rad van 50 @ 9.5 cm en 8 cm dik te persen.....
koelt wel goed hoor.. zeker met deze koude lucht.... zacht de temps makkelijk 7 a 11 graden...
tis nog allemaal in test opstelling, julie krijgen de echte pix nog wel te zien in de grote waterkoeling topc :P

• Pim.
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik had het een tijdje geleden met luchtkoeling ook een dikke blower op de cpu en bij de luchtinlaat ook een fan, daartussen flexibel wasdroger slang.

Ik heb het nu zo:
(waterkoeling in de kruipruimte en een paar koperen buisjes door de vloer)
Afbeeldingslocatie: http://ircow.keyserver.org/wc/wcnew1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://ircow.keyserver.org/wc/wcnew2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://ircow.keyserver.org/wc/wcnew4.jpg
en daar komt zo'n koeler op:
Afbeeldingslocatie: http://ircow.keyserver.org/wc/blower2.jpg

proc: 2400+ @ 2000, vtech 800 pomp, kachelrad. van een oude opel

resultaten:
@2000 Mhz, standaard koeler, stressed 40 graden
@2485 Mhz, 7200 rpm koperen koeler stressed, 59 graden
@2485 Mhz, koperen koeler met slang naar buitenkant kast 52 graden
@2500 Mhz, koperen koeler met slang naar buitenkant kast, 70 graden, daarna vastloper
@2575 Mhz, met waterkoeling in de kamer, 44 graden !!
@2575 Mhz, met waterkoeling in de kruipruimte, 44 graden

de afstand van pc tot reservoir/radiator is ongeveer 4 meter, en het hoogte verschil is ongeveer 1 meter

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Underground75
Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 22:35:
euh wrom niet waterkoeling en die radiator buiten hangen zo als ik van plan ben....
Ik heb een koel toren(tje) gemaakt. Daar in zit 5*92mm fans @ 5 in een rij naast elkaar door mijn enorme lange werpige rad van 50 @ 9.5 cm en 8 cm dik te persen.....
koelt wel goed hoor.. zeker met deze koude lucht.... zacht de temps makkelijk 7 a 11 graden...
tis nog allemaal in test opstelling, julie krijgen de echte pix nog wel te zien in de grote waterkoeling topc :P
Maar wat doe je van de zomer als het buiten 30graden is?

• Pim.
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

The Undertaker schreef op 04 February 2003 @ 09:24:
[...]

Maar wat doe je van de zomer als het buiten 30graden is?
Dan is het in de kruipruimte altijd koeler dan in de woonkamer

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Underground75
Dat klopt, bij jou wel, maar Mr.Vanz hangt hem buiten. Misschien kan je je temps nog lager krijgen als je je reservoir ingraaft in je kruipruimte >:)

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand enig idee hoeveel nut het heeft om er een peltier op te zetten?

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-02 22:55

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

En als je het nou omdraaid ? Dus de warme lucht van binnen naar buiten verplaatst ? Het zal geen effect hebben, maar dan weet je in ieder geval 100% zeker dat je geen condensatie krijgt.

(Just my 2 cents)

Meh!

Verwijderd

Topicstarter
De_Koele_Man schreef op 05 februari 2003 @ 21:47:
En als je het nou omdraaid ? Dus de warme lucht van binnen naar buiten verplaatst ? Het zal geen effect hebben, maar dan weet je in ieder geval 100% zeker dat je geen condensatie krijgt.

(Just my 2 cents)
Dat kost behoorlijk veel temperatuur want zo stroomt er geen koele lucht over maar verdwijnd de warme lucht en er ontstaat geen condens ivm met warme proc.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 22:01 ]

Pagina: 1