Verschil Socket5 en Socket7

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-08 11:09
Is er een groot verschil tss socket 5 en 7? Past een Socket 7 processor op een socket 5 moederbord, of heeft intel voor de eerste pentium CPU's (75 tot 166 Mhz) zowel socket 5 als socket 7s ontwikkeld?

Kheb hier een oud dual pentium 1 mobo, met Socket 5; maar in de (vage) handleiding die ik van het net geplukt heb (betrouwbaar??) staat dat die tot 200 Mhz ondersteund (wat volgens mij alleen socket 7 is).

Verder moet op da plankske 72pins geheugen; is dat an EDO-geheugen, of bestaat er ook een andere soort 72pins? (meende ooit zo iets gehoord te hebben). Hoe kan ik dan weten welk ik moet gebruiken?

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 09:53
Hier stond een heleboel flauwkul die later een keer of tig tegengesproken is.....

[ Voor 71% gewijzigd door Martinus op 31-01-2003 10:25 ]

no comment

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:58

Vizorium-5

Framerate = Life

Socket 5 kan idd best 200 MHz aan. Socket 7 kan nog sneller (tot 500 ofzo, nl. de AMD k6 series) Ik ken iemand en die heeft ook 2x 200MHz op socket 5 draaien.

Er zijn idd 2 soorten geheugen EDO en Fast Page Mode. Kweet alleen niet meer precies wat t verschil is

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-08 05:32

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Uhm, vlgs mij is Socket-5 gelimiteerd tot 133Mhz. Outline van de socket is verder wel gelijk aan die van de Socket-7, wat het dus plausibel maakt dat het verschil in Mhz'en het verschil tussen Socket-5 en Socket-7 is..

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Socket5 is single voltage, core voltage is dezelfde als I/O voltage, en daarop kun je never nooit een Socket7 CPU prikken. De meeste Socket7 mobo's hebben een jumperinstelling waarop je kunt instellen of je een single voltage of een dual voltage (verschillende core en I/O voltages) CPU wilt prikken. Op zulke Socket7 mobo's kun je dan wél Socket5 of Socket7 CPU's gebruiken.

Daarnaast hebben Socket5 mobo's gewoonlijk een maximum multiplier van 2.0x, waardoor je niet verder kunt dan Pentium 133. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen; de Dual Socket5 mobo van mijn IBM PC Server 520 biedt multiplierinstellingen aan tot en met 3.0x. Ik kan mijn Dual Pentium 166 makkelijk vrolijk op 200MHz laten draaien :Y) Maar dat is dan ook geen 'normaal' mobo :P

Er bestaat wel een Socket5 Pentium 200, het is aan jou om zo'n CPU op te zoeken :z

Wat betreft geheugen: dat verschilt per mobo. Dikke kans dat die mobo uit zo'n antieke server komt (IBM?), zoek dan de (server)handleidingen op de support site van de oorspronkelijke fabrikant. Veelal kun je alléén EDO (al dan niet met ECC en/of Parity) op zulke kieskeurige plankjes prikken. En ja, die dingen zijn relatief moeilijk te vinden en dientengevolge peperduur.

[ Voor 27% gewijzigd door BalusC op 30-01-2003 20:53 ]

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:58

Vizorium-5

Framerate = Life

Het verschil tussen FPM en EDO is dat FPM op een lagere snelheid werkt. (25 tot 30 nanoseconde) Dit komt door de manier van uitlezen. Het geheugen is bij FPM het zelfde als een excel sheet. Elke cel heeft zijn eigen adres. (Bijvoorbeeld cel T 204) Bij het opzoeken wordt eerst na de juiste rij (T) gezocht dmv een RAS-signaal. Terwijl dit signaal vastgehouden wordt, worden de kolommen uitgelezen dmv een CAS-signaal. Zijn alle adressen op deze rij uitgelezen, dan volgt er een nieuw RAS signaal etc.

Bij EDO is er een verandering. Hierbij hoeft het CAS-signaal niet naar 0 gebracht te worden (wat 10 nanoseconde duurt). Er wordt een Output Enable signaal afgegeven waarmee de geheugencontroler aangeeft wanneer het volgende geheugenadres uitgelezen kan worden.

Je moederbord moet dus wel de "EDO-functie" ondersteunen.
Enne, socket 5 ondersteund geen MMX (correct me if i'm wrong)

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-08 11:09
Ik heb uiteindelijk toch de handleiding van het bordje gevonden; dit zeggen ze over het geheugen:

The system board has 8 sockets for memory modules (SIMM, Single Inline
Memory Module / PS/2 modules), which are divided into 4 banks with two sockets
each. Memory modules have a capacity of 4, 8, 16 and 32 Mbytes. A memory bank
must always be fully occupied and equipped with memory modules of the same
capacity. Thus, a memory capacity of 8, 16, 32 or 64 Mbytes is possible for each
memory bank, which permits a maximum memory expansion of 256 Mbytes. The
size of the memory modules may vary between memory banks. Only fast memory
modules (with an access time of 70 ns or less) can be used. The order of the 4
memory banks is not relevant. There may be empty memory banks between
occupied memory banks.

Dit heb ik ook nog gevonden; het gaat om een ander moederbord, maar het heeft wel dezelfde memory-controller (S82434NX van Intel)

- If you upgrade the system using EDO DRAM SIMMS, the speed of the SIMMS can be 60 or 70ns.
- If you upgrade the system using Fast Page Mode DRAM SIMMS the speed must be 70ns for ALL Pentium systems.
- SIMMS in the same bank must be of the same type. Do not mix SIMM types within a bank. It is however possible to use EDO SIMMS in bank 0 and Fast Page Mode in bank 1.

kan ik hieruit concluderen dat beide types ondersteund worden?

[ Voor 26% gewijzigd door I386DX op 30-01-2003 20:57 ]

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Ja, bedenk alleen wel dat als je EDO en FP mengt (in verschillende banken uiteraard) dat al het geheugen op de FP manier werkt (wat 5-10% performance scheelt)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Vizorium-5 schreef op 30 januari 2003 @ 20:29:
Socket 7 kan nog sneller (tot 500 ofzo, nl. de AMD k6 series)
.....Er zijn idd 2 soorten geheugen EDO en Fast Page Mode. Kweet alleen niet meer precies wat t verschil is
tot de 550 Mhz en socket 7 is toch gewoon met sd-ram,
of is dat super socket 7 ofzo ?
Allemaal weer zo lang geleden

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Vizorium-5 schreef op 30 January 2003 @ 20:41:
Enne, socket 5 ondersteund geen MMX (correct me if i'm wrong)
Tuurlijk wel >:)
alleen geen Intel mmx cpu's, niet zonder evergreen/powerleap/etc upgradespul tenminste
I386DX schreef op 30 januari 2003 @ 20:46:
Dit heb ik ook nog gevonden; het gaat om een ander moederbord, maar het heeft wel dezelfde memory-controller (S82434NX van Intel)
Die 82434NX staat op de site van BalusC (hardware - chipsets - Intel). Wellicht heb je daar nog wat aan...

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 31-01-2003 01:52 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 23:21:
[...]

tot de 550 Mhz en socket 7 is toch gewoon met sd-ram,
of is dat super socket 7 ofzo ?
Allemaal weer zo lang geleden

Valt best mee, ik heb een stuk of 25 van die mobo's in de kelder liggen momenteel >:)
(nouja, 5 'S'So7, 15 So7 en 5 So5)

'Super Socket 7' is een vage marketingterm dat **NIETS** met de socket zelf te maken heeft, die is gewoon So7. De SS7 spec (voorzover die ooit echt bestaan heeft op technisch gebied) schrijft 100MHz FSB, AGP en lage (2.2V) core voltages voor. Soms wordt ook SDRAM genoemd als criterion, maar wederom, het is allemaal marketingblaat waar je je dus niet teveel van aan moet trekken.

So5 heeft overigens een pin minder dan So7 (320 vs 321 pins)

En om terug te gaan tot de vraag van de topicstarter:

Je hebt 2 soorten 72p SIMMs die je IRL zult tegenkomen (er zijn er meer, maar ik heb ze nog niet gezien):

Fast page (FP) en Extended Data Out (EDO)

Het verhaal van Vizorium-5 over snelheden in ns slaat eigenlijk nergens op (sorry viz :z )- alle geheugen heeft een snelheidsrating in ns, maar die is dus onafhankelijk van type- FP heb je in 60ns, 70sn en trager, EDO net zo goed. Voor 66MHz FSB moet je 60ns hebben, voor 60MHz is 70ns voldoende. Trager dan 70ns hoort niet op een Pentium mobo

Het verschil tussen de twee is heeft Vizorium-5 daarentegen wel erna goed gezegd. Bij EDO kan al aan een tweede read begonnen worden voordat de eerste geflushed is. Dat scheelt. Als je dus beide types KUNT installeren, dan is EDO beter. Bovendien is EDO nog vrij makkelijk te vinden, terwijl FP lastig zoeken kan zijn, zeker in modules van 16MB of groter.

Maar...

Er zijn niet zoveel chipsets die SMP ondersteunen- ik weet iig van:
Intel i430NX en i430HX
ALi Aladdin II
VLSI (?)
Opti (?)

Meestal zijn So5 dual plankjes uitgerust met de i430NX, en die vreet geen EDO. Of nauwkeuriger gezegd: hij ondersteunt geen EDO maar draait wel met EDO modules, maar addresseert ze als FP :o
De i430HX kan daarentegen prima met EDO overweg, evenals de ALi :z
Wat betreft de VLSI en OPTi chipsets- ik heb er geen eenduidige info over gevonden online en er zelf nog niet eentje IRL onder handen gehad, dus daar kan ik niet veel over zeggen.

Edit: net gezien dat het als NX geidentificeerd is. Dus moet hij officieel FP hebben, maar zal hij hoogstwaarschijnlijk genoegen nemen met EDO als je geen FP kunt vinden (dit staat nergens dat ik heb kunnen vinden online, maar kan het uit eigen ervaring met i430LX en i430NX (incl een dual plank) beamen)
Let wel op of het Parity moet zijn- dat maakt de modules nog zeldzamer (en vrij duur)

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 31-01-2003 02:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

dion_b schreef op 31 January 2003 @ 02:13:
Meestal zijn So5 dual plankjes uitgerust met de i430NX, en die vreet geen EDO. Of nauwkeuriger gezegd: hij ondersteunt geen EDO maar draait wel met EDO modules, maar addresseert ze als FP :o
Nu je het zegt, ik heb het zojuist maar nog eens de server specs op mijn eigen site nagekeken.. Mijn server is voorzien van de zogenaamde 'EOS' geheugen (ECC-On-Stick, IBM patent), paritygeheugen met een ingebouwde ECC-check. De 430NX ondersteunt geen ECC en dat wordt kennelijk op deze manier omgezeild :)

Verwijderd

dion_b schreef op 31 januari 2003 @ 02:13:
'Super Socket 7' is een vage marketingterm dat **NIETS** met de socket zelf te maken heeft, die is gewoon So7. De SS7 spec (voorzover die ooit echt bestaan heeft op technisch gebied) schrijft 100MHz FSB, AGP en lage (2.2V) core voltages voor. Soms wordt ook SDRAM genoemd als criterion, maar wederom, het is allemaal marketingblaat waar je je dus niet teveel van aan moet trekken.
Da,
eigenlijk moet je So7 nog als Intel based zien. Met de P2 zag die het voor gezien wat de P1/80586 betrof. Daarna waren er alleen nog Amd K6 /K6-2 en Cyrix(IBM) processoren. Die waren voor die hogere 100Mhz FSB en tot 550 Mhz. Vandaar de 'Super' oftewel boven/over aanduiding, Intel stopte bij 233 Mhz.

Maar als je met twee CPU's wilt draaien, dat zal denk ik niet werken met een AMD K6. Was die extra pin niet speciaal voor de SMP functie die nooit is gekomen? (Sso7 tegenover So7)

Of een CyriX 686 het kan weet ik niet.

Zowiezo vind ik het komisch, want ik had nog in gedachten dat alleen PentiumPro SMP kon, en vanaf de P2. Dus Intel 80686 cpu's en moderner. Maar van SMP heb ik echt geen kaas gegeten...

Voor de dram voor zo'n bord moet je wat de Fastpage goed opletten. Die is er in 3.3 EN 5 volt uitvoering, en werkt niet altijd als je het verkeerde type hebt. D'r is dan ook nog iets met een extra nok in de voet van die modules. mhh.. :?
Ik geloof dat als het bord ECHT de Ss07 specs volgt beide werken.
Op het bord zit dan een 5/3,3 volt jumper voor het geheugen.

Maar niet altijd. ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 10:22:
[...]

Da,
eigenlijk moet je So7 nog als Intel based zien. Met de P2 zag die het voor gezien wat de P1/80586 betrof. Daarna waren er alleen nog Amd K6 /K6-2 en Cyrix(IBM) processoren. Die waren voor die hogere 100Mhz FSB en tot 550 Mhz. Vandaar de 'Super' oftewel boven/over aanduiding, Intel stopte bij 233 Mhz.
Neuh, ook Cyrix & AMD bleven het gewoon So7 noemen bij 66MHz en 75MHz FSB boven de 233MHz. Die 'super' kwam erbij toen ALi en Via hun AGP chipsets wilde promoten.
Maar als je met twee CPU's wilt draaien, dat zal denk ik niet werken met een AMD K6. Was die extra pin niet speciaal voor de SMP functie die nooit is gekomen? (Sso7 tegenover So7)
Die extra pin had iets met voltage te maken (NIET 'de pin waarop split voltage aangeleverd werd' zoals ik af en toe hoor, welgeteld de helft van de pinnen draaien bij split voltage op de lagere Vcore), misschien zoek ik het ff op...
Of een CyriX 686 het kan weet ik niet.

Zowiezo vind ik het komisch, want ik had nog in gedachten dat alleen PentiumPro SMP kon, en vanaf de P2. Dus Intel 80686 cpu's en moderner. Maar van SMP heb ik echt geen kaas gegeten...
:z

SMP is eigenlijk meer een feature van chipsets die een paar eigenschappen van de CPU eist. Er zijn met custom chipsets dual 486 systemen geweest en vanaf de i430NX en Aladdin II kon het dus met 'standaard' chipsets icm P1. PPro kon het natuurlijk ook. De K6-reeks was ook SMP-enabled, maar deed het op een andere manier dan de P1 SMP (wat het verschil was weet ik niet), AMD had plannen voor een SMP chipset, maar het is er nooit gekomen.
Voor de dram voor zo'n bord moet je wat de Fastpage goed opletten. Die is er in 3.3 EN 5 volt uitvoering, en werkt niet altijd als je het verkeerde type hebt. D'r is dan ook nog iets met een extra nok in de voet van die modules. mhh.. :?
Ik geloof dat als het bord ECHT de Ss07 specs volgt beide werken.
Op het bord zit dan een 5/3,3 volt jumper voor het geheugen.

Maar niet altijd. ;)

Volgens mij haal je SIMMs en DIMMs door elkaar- SIMMs zijn nagenoeg altijd 5V en een mobo met een jumper voor een andere SIMM voltage moet ik nog tegenkomen. Dat heeft niets met FP/EDO te maken.

Bij 168p DIMMs daarentegen heb je wel twee voltages, 5V en 3.3V. Veel ouderer mobo's hebben er ook een jumper voor- niet dat je daar wat aan hebt, want de 'keys' (=uitsparingen onder de DIMM) zijn anders voor 5V en 3.3V, dus 9 van de 10 keer kun je toch alleen maar 1 type erin prikken (3.3V)

Ook hier is de voltage onafhankelijk van de type. FP DIMMs (zie je eigenlijk alleen bij Macs) draaien vrijwel altijd op 5V, maar EDO en SDRAM DIMMs kunnen op 3.3V of 5V gerate zijn. Nooit forceren als het niet past dus- je kunt iig je DIMM roosteren en in het ergste geval ook je mobo en voeding.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Je hebt gelijk, natuurlijk. Ik dacht aan 168p geheugen, wat er niet is in Edo/FP. En denk ik zijn er ook geen Sso7 bordjes voor 76 pins Edo/FP bankjes. :+

(Hooi is soms wat verward.)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 13:31:
Je hebt gelijk, natuurlijk. Ik dacht aan 168p geheugen, wat er niet is in Edo/FP. En denk ik zijn er ook geen Sso7 bordjes voor 76 pins Edo/FP bankjes. :+

(Hooi is soms wat verward.)

Hooi is weer verward :z

Zoals ik al zei, 168p geheugen heb je wel degelijk in FP en EDO naast SDRAM (en nog een lading andere obscuurdere varianten), en er zijn ook 'S'So7 plankjes met 72p geheugen (vooral met Via chipsets, omdat het mogelijk was met de MVP3 chipset om de RAM op 66MHz te draaien terwijl de FSB op 100MHz ging). Maar vergeet wederom niet, er is nooit een officiele, industry-wide Super So7 technische specificatie geweest. Kortom, de fabrikanten van chipsets, mobo's en CPUs konden maar wat loos blaten over hun nieuwste features en die dan 'SuperSo7' noemen. Daarom heeft het ook geen enkele zin al te diep in te gaan op het verschil So7 vs. SSo7- die is er namelijk niet :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1