Valt best mee, ik heb een stuk of 25 van die mobo's in de kelder liggen momenteel

(nouja, 5 'S'So7, 15 So7 en 5 So5)
'Super Socket 7' is een vage marketingterm dat
**NIETS** met de socket zelf te maken heeft, die is gewoon So7. De SS7 spec (voorzover die ooit echt bestaan heeft op technisch gebied) schrijft 100MHz FSB, AGP en lage (2.2V) core voltages voor. Soms wordt ook SDRAM genoemd als criterion, maar wederom, het is allemaal marketingblaat waar je je dus niet teveel van aan moet trekken.
So5 heeft overigens een pin minder dan So7 (320 vs 321 pins)
En om terug te gaan tot de vraag van de topicstarter:
Je hebt 2 soorten 72p SIMMs die je IRL zult tegenkomen (er zijn er meer, maar ik heb ze nog niet gezien):
Fast page (FP) en Extended Data Out (EDO)
Het verhaal van Vizorium-5 over snelheden in ns slaat eigenlijk nergens op (sorry viz

)- alle geheugen heeft een snelheidsrating in ns, maar die is dus
onafhankelijk van type- FP heb je in 60ns, 70sn en trager, EDO net zo goed. Voor 66MHz FSB moet je 60ns hebben, voor 60MHz is 70ns voldoende. Trager dan 70ns hoort niet op een Pentium mobo
Het verschil tussen de twee is heeft Vizorium-5 daarentegen wel erna goed gezegd. Bij EDO kan al aan een tweede read begonnen worden voordat de eerste geflushed is. Dat scheelt. Als je dus beide types KUNT installeren, dan is EDO beter. Bovendien is EDO nog vrij makkelijk te vinden, terwijl FP lastig zoeken kan zijn, zeker in modules van 16MB of groter.
Maar...
Er zijn niet zoveel chipsets die SMP ondersteunen- ik weet iig van:
Intel i430NX en i430HX
ALi Aladdin II
VLSI (?)
Opti (?)
Meestal zijn So5 dual plankjes uitgerust met de i430NX, en die vreet geen EDO. Of nauwkeuriger gezegd: hij ondersteunt geen EDO maar draait wel met EDO modules, maar addresseert ze als FP

De i430HX kan daarentegen prima met EDO overweg, evenals de ALi

Wat betreft de VLSI en OPTi chipsets- ik heb er geen eenduidige info over gevonden online en er zelf nog niet eentje IRL onder handen gehad, dus daar kan ik niet veel over zeggen.
Edit: net gezien dat het als NX geidentificeerd is. Dus moet hij officieel FP hebben, maar zal hij hoogstwaarschijnlijk genoegen nemen met EDO als je geen FP kunt vinden (dit staat nergens dat ik heb kunnen vinden online, maar kan het uit eigen ervaring met i430LX en i430NX (incl een dual plank) beamen)
Let wel op of het Parity moet zijn- dat maakt de modules nog zeldzamer (en vrij duur)
[
Voor 8% gewijzigd door
dion_b op 31-01-2003 02:15
]