[XP] NTLDR: fout 1 bij lezen boot.ini*

Pagina: 1
Acties:

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 06:05
Ik word zo onderhand helemaal getikt van mijn computer |:( |:( |:(
Zo ongeveer 1 keer per drie reboots geeft mijn computer de melding:
'NTLDR: fout 1 bij poging boot.ini te lezen' of zoiets... Als ik dan mijn computer opstart met de Windhoos XP cd en een paar keer bootcfg start vanuit de repair modus, dan wil het probleem meestal wel weggaan. Maar de laatste tijd is het echt drama!!! Dan moet ik een keer of tien opnieuw opstarten voordat ie het doet (vaak kom ik dan niet verder dan drie reboots omdat ik dan dusdanig gefrustreerd ben geraakt dat mijn toetsenbord door de lucht vlieg ;) )
Heb alles al geprobeerd:

- XP opnieuw installeren (helemaal schoon en geformatteerd)
- Nieuw moederbord en CPU (XP 1800+)
- Alle apparaten eruit trekken muv. die ene disk met XP erop geïnstalleerd

Dit is mijn configuratie:

- SCSI id0: 19 gig Seagate 15krpm SCSI disc met XP erop (FAT32)
- SCSI id8: 19 gig Seagate 15krpm SCSI disc met MP3/video etc. (NTFS)
- Phillips 48X CD-rom op Primary slave
- Lite-on brander 48 X op secundary master

Beide SCSI-schijven zijn 1 partitie per stuk (heb dus in totaal 2 19 gig partities).

Wie O wie helpt mij van dit probleem af??? Kratje originele Hollandse Heineken pils :9 staat klaar voor degene die mij de gouden tip geeft (en er dus voor zorgt dat mijn systeem met deze configuratie voortaan perfect boot!)

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Geen bad clusters dattie de file niet kan lezen ofzo? Misschien iets met t aanspreken van de SCSI tijdens booten....?
SCSI adapter updaten? (als dat kan) Bios updaten?

[ Voor 22% gewijzigd door r0el op 30-01-2003 21:46 ]

Verwijderd

geheugen testen met memtest

http://www.memtest86.com

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 21:49 ]

• Qui-Gon Jinn
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-07-2025
Ik kan me voorstellen dat sommigen nu heel hard gaan lachen maar ik heb ditzelfde probleem eens gehad met een computer waarop Win NT 4 workstation op stond. Dit apparaat zou aan een netwerk komen te hangen. Op zich geen probleem.....totdat ik er een 3com netwerk kaart in deed. Toen begon die bak ook te etteren met die NT loader.... Dus ik weet niet of je een netwerk kaartje in je pc heb zitten maar als dat zo is vervang hem dan eens met een andere. Dat was althans bij mij toen DE oplossing.

edit:

typo 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Qui-Gon Jinn op 30-01-2003 22:28 ]

• Frankster
Goed, zal even het geheugen testen, mijn netwerkkaart eruit rukken en kijken of ik mijn BIOS kan updaten... Post hier de uitkomsten (en zal dan gelijk mededelen of iemand in aanmerking komt voor dat kratje ;))

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-09 12:08

Beaves

Usque ad Finem

Je kan als test een IDE HDD pakken en daarmee kijken of het met SCSI of met iets anders te maken heeft, wat voor SCSI controller gebruik je?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Frankster
Ik gebruik de Qlogic qla-1040 en zie dat daar een nieuwe BIOS voor uit is... Als ik mijn computer op kan starten ga ik die installeren. Aan mijn netwerkkaart ligt het in ieder geval niet, want ook al trek ik 'm eruit; het probleem blijft!

&Creative

• doemaarwat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-12-2022

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Ik heb ook eens zo'n frustrerend probleem gehad. Alles eruit...echt alles. Behalve de HD waarop OS op stond. Wat bleek. De HD was kapoet 8)7 dus misschien....

Als je ermee ophoudt wat er in het hier en nu is te vergelijken met wat je zou willen dat er was, kun je beginnen met genieten van wat er is. - Cheri Huber

Verwijderd

Ik zou eens een fsck chkdsk over je C: partitie draaien.

C:\Windows\System32>chkdsk C: /F /R

Dan worden slechte sectors "gemerkt" als het ware, en voortaan niet meer gebruikt.

Als dit vaker voorkomt moet je eens bij Seagate kijken of ze niet een soort van "Drive Fitness" tooltje hebben. In het ergste geval moet je misschien wel een RMA aanvragen voordat de problemen groter worden.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2003 20:55 ]

• Frankster
Aan het geheugen lijkt het ook al niet te liggen (heb 2 simmen en die er afzonderlijk ingezet, maar tevergeefs...:() Heb er nu een IDE schijf bijgezet, daar windows opgeknald, vervolgens de inhoud van die SCSI daarnaartoe gekopieerd, de IDE-schijf weer losgetrokken en de SCSI schijf low level geformatteerd en ben nu XP aan het installeren...
Had misschien wel beter even chkdsk /F /R kunnen doen, maar dat probeer ik wel als XP er weer op staat...

&Creative

• Frankster
Goed, aan mijn harde schijf lijkt het niet te liggen... Chkdsk /f /r geeft geen fouten, Norton Disc Doctor geeft ook geen fouten aan en na het formatteren lijkt alles weer normaal te werken...

&Creative

• Frankster
HELP!!!
Voel me nou echt helemaal :X 8)7 |:( }) ;(
Het opnieuw formatteren en installeren van Windows leek goed te gaan... Maar na zo'n 20 reboots krijg ik weer precies hetzelfde!!!
Zou ik er vanaf kunnen komen door een kleine IDE-schijf eraan te hangen en van daaruit mijn boot.ini etc. te laden?

&Creative

Pagina: 1