Toon posts:

[Redhat 8.0] Fatal error bij eerste keer opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje met Linux Redhat 8.0.

Ik wilde ook eens Linux proberen en heb het zodoende met een beetje hulp van een vriend van mij en de review van hier kunnen installeren. Maar direct bij de eerste keer opstarten ging hij ipv naar de Linux Desktop (heb wel de grafische opgeving aangegeven in het installatieproces), naar een Dos-achtige omgeving waarin eerst een aantal dingen van mijn systeem werden getest (en goed bevonden), waarna ik in die omgeving mijn wachtwoord en login moest geven... (onder tussen kreeg ik ook nog een vreemd raar blauw schem met 2 mogelijkheden, geen woorden maar gewoon tekens aan elkaar (als 'sajlfhfjgyfsda').

Van een vriend hoorde ik dat als ik het met het 'root-password' in zou loggen (in die dos-achtige omgeving dus), en dan het commando 'startx' zou invoeren hij misschien zou opstarten, maar niets daarvan... hij deed wel wat maar gaf een fatal error met een hoop tekst eromheen (heb geen digicam dus geen foto, als het nodig blijkt kan ik wel wat over schrijven en dan hier neerzetten).

Nu heb ik het aan die vriend gevraagd, jullie FAQ en de Redhat review gelezen, opnieuw geinstalleerd en ook de search geraadpleegd maar ik heb tot dusver geen oplossing gevonden.

Heeft iemand van jullie een oplossing?

Edit: even mijn systeemspecs:
Intel PIV 2,26 Ghz@2500 Mhz
512 MB RAMBUS
Geforce 4ti 4200 128 MB

Normaal op: Windows XP Pro, nu dus (hopelijk) Linux Redhat 8.0

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 20:23 ]

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-04 19:58

BaatZ

Prullenbakker :?

hmmm, komt er misschien wel op neer dat je X server niet werkt ;)

Kan je de foutmelding niet op een of andere manier opslaan (bijv. in een textbestandje zetten) ? en dan aan ons showen ?

Misschien heb je wel een verkeerde videokaart / resolutie ingesteld :o

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

Verwijderd

Topicstarter
BaatZ schreef op 30 January 2003 @ 19:44:
hmmm, komt er misschien wel op neer dat je X server niet werkt ;)

Kan je de foutmelding niet op een of andere manier opslaan (bijv. in een textbestandje zetten) ? en dan aan ons showen ?

Misschien heb je wel een verkeerde videokaart / resolutie ingesteld :o
Nee, daar zou het niet aan kunnen leggen.. ik heb hem op een normale resolutie ingesteld (zlefde als win: 1600*1200 24bit oid)...

Maar ik ga wel even schrijven ofzo :)
zet het hier over een minuutje of wat wel neer

Verwijderd

Topicstarter
OK, heb even overgeschreven wat er in de error gezegd wordt:
---------------------------------------------------------

[ Tekst, niks bijzonders mee ]

(EE) VESA (0): No mathing modes
(EE) Screen(s) found, but none have a usuable configuration

Fatal server error
No screens found

[ Tekst, niks bijzonders mee ]

XIO: fatal IO error 1011 (Connection reset by peer) on X Server ":0.0"
after requests (0 known processes with 0 events remaining)

[EIND]

---------------------------------------------------------------------

Kan iemand hier iets mee?

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 10:09

Blaasvis

Cidora \o/

eigenlijk is dit een heel makkelijk iets.. je zult de rpm'tjes voor linux van de nvidia drivers moeten downloaden ...

de reden hier achter is dat de NV driver de ti4200 niet ondersteund ...
dus download de drivers installeer ze en pas de XF86Config aan zoals het staat beschreven in de README van nvidia..

Veel succes

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Je kunt proberen een nieuwe /etc/X11/XF86Config te schrijven
(Hierin staan namelijk de instellingen voor je videokaart +monitor, etc. Van XFree)

code:
1
redhat-config-xfree86 --noui -v

en daarna nog eens startx te proberen

Verwijderd

Topicstarter
A_L schreef op 30 januari 2003 @ 20:46:
Je kunt proberen een nieuwe /etc/X11/XF86Config te schrijven
(Hierin staan namelijk de instellingen voor je videokaart +monitor, etc. Van XFree)

code:
1
redhat-config-xfree86 --noui -v

en daarna nog eens startx te proberen
werkt niet, zelfde error.
eigenlijk is dit een heel makkelijk iets.. je zult de rpm'tjes voor linux van de nvidia drivers moeten downloaden ...

de reden hier achter is dat de NV driver de ti4200 niet ondersteund ...
dus download de drivers installeer ze en pas de XF86Config aan zoals het staat beschreven in de README van nvidia..

Veel succes
Ehh... kan best heel makkelijk zijn, maar ik heb hier echt niks van begrepen. Ik heb die filetjes gedownload.. maar ik zou niet weten wat ik er mee moet (readme is zo onduidelijk, en bovendien volgens mij bedoelt om vanuit linux mee te werken.. waar ik dus niet inkom!
Of is dit niet zo.. anyway: wat to do?

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 10:09

Blaasvis

Cidora \o/

kun je de files in linux krijgen ander schrijf je de url's op en logt in als root in linux en doet
wget "url"

dan het rpm -iets uit de README en dan de /etc/X11/XF86Config aan passen met vi of nano of een andere editor...
zelf werk ik nooit met redhat dus weet de exacte sintax niet....
het staat uit gebreidt en duidelijk beschreven in de README, het is mischien wel een goed idee om de README ff uit te printen .

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Je moet een GLX en kernel -rpm dowloaden. Daarna doe je bv: (met andere versienummer waarschijnlijk)
rpm -Uhv NVIDIA_kernel-1.0-2960.i386.rpm
rpm -Uhv NVIDIA_GLX-1.0-2960.i386.rpm

Edit vervolgens je /etc/X11/XF86Config (met bijvoorbeeld mcedit als je die hebt geinstalled, anders vi >:) )
en vervang de regel:
Driver "nv"
door:
Driver "nvidia"

Oh ja, bij de sectie modules moet je nog het volgende toevoegen:
Load "glx"
en deze regels verwijderen:
Load "dri"
Load "GLcore"

Als je niet weet welke rpm's je moet hebben moet je even het scriptje van nvidia downloaden en draaien.

Je moet inderdaad wel in linux zijn om dit te doen. Als je als root bent ingelogt kun je dit zo allemaal intypen. Maar dit staat echt allemaal in de readme. Ik ben het nou ongeveer aan het copy-pasten uit de readme :/

[ Voor 54% gewijzigd door A_L op 30-01-2003 22:08 . Reden: wat vergeten ]

Pagina: 1