Toon posts:

Beveiliging van wireless internet

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit in een werkgroep welke ten doel heeft gesteld om binnen nu en 6 maanden bij ons in de gemeente breedbamd internet beschikbaar tehebben voor alle burgers en bedrijven binnen de gemeente.

Omdat het voor iedereen mogelijk moet zijn om een breedband internetverbinding te hebben vallen de opties ADSL en Kabel internet af (geven geen 100% dekking) en blijft vooralsnog Wireless de enige optie.

Waar ik me in het bijzonder in interesseer is de veiligheid van zo'n internet verbinding. De laatste tijd zijn er hieroverregelmatig negatieve berichtgevingen geweest. Momenteel wordt er overlegd met twee leveranciers, één biedt wireless aan via WiFi en de ander via een gelicenceerde band waar ik op dit moment nog geen nadere informatie over heb.

Één van de andere werkgroepleden merkte op dat de beveiliging in de meeste gevallen via WEP+ gaat. Google gaf me de volgende link: http://www.ca-osi.com/article.php?sid=349 waar meer te lezen is over WEP+.

Wie kan me meer informatie geven over wireless internet i.r.l. de security van de data etc.?

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nah ja veilig, alles is te kraken. En omdat wireless door de lucht wordt gesmeten is het relatief makkelijk om pakketjes op te vangen. De vraag is hoe veilig moet het, en wat mag het kosten ?

Verwijderd

Topicstarter
We willen dat de abbonnementskosten voor de particulieren niet hoger zal zijn dan de gangbare prijzen voor ADSL.

• vanwegen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 11:42

vanwegen

-:|:-

In principe is wireless met 128 bits encryptie veruit ontoereikend om veilig data te kunnen transporteren.

Mocht je dergelijke eisen aan je transport door de lucht stellen, dan zou ik aan een combinatie met IPsec gaan denken.

En toen was m'n signature weg :(

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 17:21
WEP beveiliging wordt al lange tijd als onveilig beschouwd. Je kunt idd beter kijken naar IPSec beveiliging in combinatie met Radius (voor toegangscontrole: dus dat er geen niet-abonnee's kunnen inloggen).

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:17

qless

...vraag maar...

Mogelijke oplossingen zijn:
-Werken met MAC beveilgiing - niet te doen met veel abo's
-Werken met een PPPoE server. Alle clients moeten dan een klein programma draaien (dat is er voor alle windows-en (in xp zelfs ingebouwd), mac en linux) met dat programmatje zorg je dat niet iedereen kan inloggen.
-Werken met PPtP zoddat je dataverkeer kan versleutelen en inloggen.

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

Verwijderd

Topicstarter
aanstaande dinsdag komt een wireless leverancier een presentatie geven waar ik de informatie hier verkregen in mee zal nemen.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
WEP is te "hacken". Het is geloof ik niet zozeer de 128 bit encryptie zelf die ze hacken, maar de authenticatie wanneer de verbinding wordt opgezet o.i.d..... ik heb er zelf niet veel verstand van. Wel moet je iemand met erg veel geduld en een linux computer hebben om dit voor elkaar te krijgen...... En zolang ik nog geen mensen met laptops in cirkels om mijn huis zie lopen is 128 WEP voor mij veilig genoeg. Ik weet dat de buren (nog) geen wireless hebben ;)

Wil je veiliger dan zou ik naar de opmerkingen van qless kijken. Met name de PPPoE optie waarbij er middels een username/wachtwoord moet worden ingelogd.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ars Technica: Wireless Security Blackpaper. Duidelijk intro over beveiliging van draadloze netwerken.

(Vilenin gaat overwegen in Nieuwendijk te wonen :9)

[ Voor 17% gewijzigd door CmdrKeen op 31-01-2003 18:00 ]

Bloed, zweet & koffie

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-08 20:24
Neem hier eens een kijkje. Dit onderwerp is al erg vaak aan de orde geweest.
We willen dat de abbonnementskosten voor de particulieren niet hoger zal zijn dan de gangbare prijzen voor ADSL.
Je haalt hier 2 dingen door elkaar. De aansluitkosten (= maximale kosten apparatuur) en de abbokosten. Wat de maandlasten bedragen is dus totaal onbelangrijk voor de keuze van de aparatuur.
Waar ik me veel eerder zorgen over zou maken: De backbone. Hoe wil jij die 10tallen, 100tallen (of mischien zelfs nog wel meer) mensen gaan aanlsuiten op het internet? Ik neem aan dat je op de hoogte bent van de prijzen van huurlijnen?
Dan wordt die +/- €50 /maand toch echt wel weinig, zeker als je ook nog een leuke snelheid wilt aanbieden....

[edit]
Dit zou btw ook in NT horen, niet I&T ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 31-01-2003 19:55 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.