Toon posts:

NL domeinnaam registreren maar niet laten hosten

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search al gebruikt en daar kwamen zeker nuttige topics uit naar voren. Aan de hand hiervan heb ik verschillende providers gemaild met mijn vraag maar volgens mij snappen ze niet helemaal wat ik bedoel.

Graag zou ik daarom van jullie willen weten wat ik in internet taal nou precies wil hebben.

Ik wil dus enkel een domein registreren en vervolgens bij mijn bestaande host laten hosten. Zoals je bij godaddy een .com domein kan aanvragen voor 7$ wil ik ook een NL domein aanvragen.

Ondertussen wordt ik doodgegooid met nameservers, DNS (dat is toch een nameserver :?), MX records, forwarding, IP adressen in de nameservers. Ik zie zo ongeveer door de bomen het bos niet meer, en ik zou graag willen weten wat ik nou precies verandert wil hebben en waar. Wil ik de DNS van SIDN verandert hebben, wil ik de nameserver van mijn provider opgeven (net zoals ik dat doe bij een .com domein) of wil ik in de nameserver van de NL provider een ip adres van mijn host zetten.

Damn... ik krijg al hoofdpijn van mijn eigen stukje ;)

Mocht iemand wel enig wijs kunnen uit dit alles dan hoor ik graag wat ik nou precies aangepast moet hebben en waar dat dan aangepast moet worden.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:51
Het is nogal basic, maar in ieder geval kan iedere fatsoenlijke hoster wel een domeinnaam registratie voor je regelen.

Of ze er zelf DNS bij geven, welke je aan kan passen, of dat je zelf nog DNS moet regelen hangt van de plek waar je hem registreert af.

Eigen DNS kun je zelf gaan draaien, of je kunt gebruik maken van gratis DNS diensten.

Je hebt iig nodig: Domeinnaam, DNS en hosting.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-08 19:29

Cybje

First Post!

Bij ons kun je of de DNS servers door je bestaande host laten draaien (moet je even aan hun vragen of ze dat doen) of ons DNS servers laten draaien en dat je dus bij ons via onze web-interface dat kunt aanpassen. Zit overigens beiden inbegrepen bij de registratiekosten.

Of je de nameserver van je webhost wilt gebruiken of die van het registratiebedrijf hangt af van de mogelijkheden die beiden geven. Als je webhost de mogelijkheid geeft DNS instellingen te veranderen is het het makkelijkst de DNS gewoon door hun te laten hosten. Als het bedrijf dat de registratie verzorgt de mogelijkheid geeft dat je zelf de DNS instellingen kunt veranderen, dan kan het handig zijn als je hun dus de DNS laat doen. Dan kun je namelijk altijd even iets wijzigen of extra subdomeinen aanmaken ofzo, eventueel dus naar een tweede host. Of mocht een vriend van je een subdomein willen dan kan dat zonder problemen.

Net wat je wil dus ;)

Wat ruist er door het struikgewas

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik bij godaddy kan doen is een nameserver opgeven en meer niet. Ik kan naar mijn weten geen extra subdomeinen aanvragen of iets dergelijks. Wat zou ik bijvoorbeeld in de DNS moeten / kunnen aanpassen? Is dat dan het ip adres waar ze het over hebben?

Dan zou ik dus theoretisch 2 hosts kunnen hebben eentje voor www.mijndomein.nl en eentje voor vriend1.mijndomein.nl ofzo? Zit ik dan goed?

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:51
Het DNS regelt de omzetting van je domeinnaam naar een ip adres en mailserver.

In je DNS regel je dus je subdomeinen en geef je op welke mailserver je wilt gebruiken.

Je kan inderdaad www.jouwdomein.nl naar een ander IP laten wijzen dan vriend1.jouwdomein.nl.

Een aanrader op gratis dns gebied vind ik zelf www.zoneedit.com.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... Maar als ik het dus goed begrijp kan ik dus nu kiezen tussen welke DNS server ik wil hebben (mijn host of mijn registrar), terwijl ik dat bij .com domeinen niet kan kiezen (daar moet het mijn host worden). Op zich is dat natuurlijk alleen maar positief.

En waarom zou ik een gratis DNS server willen als ik al zelfs kan kiezen uit twee DNS servers?

Weet iemand overigens ook wat dan precies die MX records (is dat bij SIDN:?) doen?

Verwijderd

MXrecords zijn voor de mail. Je kunt bijvoorbeeld de MXrecords naar $webhoster-a verwijzen en de rest van de records naar $webhoster-b. Dan kun je dus de site bij $webhoster-b hosten en de mail bij $webhoster-a.

wat jij wil is alle domainrecords verwijzen naar een ander ip-adres. Je moet dus gewoon vragen of je registar de records naar het ip-adres van je webhoster wilt verwijzen. Thats all.

Het zal wel iets meer kosten dan 7 euro ben ik bang, het aller goedkoopste wat je zal vinden zal rond de 20 euro per jaar liggen, maar de meeste registars zullen nog wel wat meer berekenen (prijzen van over de 100 euro per jaar zie je vrij veel).

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 18:46 ]

• EdRandom
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 19:32
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 18:15:
Wat ik bij godaddy kan doen is een nameserver opgeven en meer niet. Ik kan naar mijn weten geen extra subdomeinen aanvragen of iets dergelijks. Wat zou ik bijvoorbeeld in de DNS moeten / kunnen aanpassen? Is dat dan het ip adres waar ze het over hebben?

Dan zou ik dus theoretisch 2 hosts kunnen hebben eentje voor www.mijndomein.nl en eentje voor vriend1.mijndomein.nl ofzo? Zit ik dan goed?
Effe samenvatten:

Je hebt een "registrar" nodig die je domein registreert (bv. GoDaddy). Daar staat in het domain record een lijst met DNS servers die meer weten over jouw domein.

Je hebt verder dus een DNS-leverancier nodig (ik werk altijd met MyDomain.com, gratis en heel veel features). De domain records bij GoDaddy laat je dus wijzen naar de nameservers van MyDomain (bv. ns1.mydomain.com t/m ns4.mydomain.com).

In de DNS van MyDomain kun je vervolgens van alles doen (helemaal web-based):

- email laten doorsturen naar POP-boxen (zij doen dan MX voor jou)
- of naar je eigen SMTP server

- IP-adres of URL-forwarding instellen voor je webserver
- CNAMEs aanmaken (aliases voor je server, bv. www.cnn.com -> cnn.com)
- subdomains aanmaken

en nog wat zaken meer.

HTH. HAND.

Edit: ik ga er in dit verhaal van uit dat jij OF een vast IP met je eigen server OF ergens al een homepage hebt; dan kun je bv. met URL-forwarding werken.

[ Voor 7% gewijzigd door EdRandom op 30-01-2003 18:46 . Reden: Dit verhaal werkt bij "zelf" hosten ]

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-08 19:29

Cybje

First Post!

Bij .com kun je dat ook kiezen als je registrar dat ook kan doen. Sommige bedrijven, zoals joker.com, doen dat gewoon geloof ik.
En waarom zou ik een gratis DNS server willen als ik al zelfs kan kiezen uit twee DNS servers?
Die vraag begrijp ik niet volledig. Meestal hebben hosts/registrars gewoon 2 of 3 DNS servers, dus je kiest ervoor of de 2 DNS Servers van je webhoster te gebruiken of de 2 DNS servers van je registrar. Of bedoel je dat niet?

Wat ruist er door het struikgewas

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik moet MX records meteen vergeten, want dat heeft er toch niks mee te maken...

Dan zit ik nog met het doorrouten of iets dergelijks in mijn maag, een forwarder, wat in hemelsnaam moet ik me daarbij voorstellen? ik wil geen http://www.mijninternetpr...ccount_huppeldepup/24234/

Ik wil gewoon mijn domein naam rechtstreeks hebben, net zoals mijn andere.

Cybje, ik weet dat je niet mag spammen, maar naar gevraagde spam is natuurlijk niks mis ;) Welk bedrijf heb jij / werk je bij dan? Dan ga ik daar ook eens kijken:)
Die vraag begrijp ik niet volledig. Meestal hebben hosts/registrars gewoon 2 of 3 DNS servers, dus je kiest ervoor of de 2 DNS Servers van je webhoster te gebruiken of de 2 DNS servers van je registrar. Of bedoel je dat niet?
Iemand zei dat ik zelfs nog een andere DNS kan kiezen, maar waarom zou ik dat in hemelsnaam willen? Ik kan al kiezen tussen twee!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 22:57

Sebastiaan

....

ik heb zo het idee dat als je naar de link in zijn signature kijkt dat je wel een idee zou kunnen hebben wat zijn website is.

• D-Jay
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

D-Jay

LMFD!

www.nxs.nl ... 12 euro eenmalige en 12 euro per jaar ... ik heb mijn domeinnaam vanavond gefaxt ... echter wel incl. domein- en emailpakket à 22 euro allebei ... onbeperkt mailaddy's en incl. subdomeinen fwd-en enzo ... vond het wel goedkoop en ik heb wel goede opmerkingen en tips over nxs gekregen

Verwijderd

www.widexs.nl, iets duurder, 15 euro per jaar en 12 euro eenmalig, maar je kan online zelf het ip-nummer invullen waar het domein naartoe moet wijzen. werkt altijd wel goed.

Enige nadeel is dat als je eenmaal voor hun dns hebt gekozen, je niet zelf de dns kan wijzigen. je moet ze dan een fax sturen en die handeling kost 12 euro...

Weet iemand een cheape .nl host waar je zelf de 2 nameservers van een .nl kan aanpassen? Dus net als godaddy maar dan voor .nl?

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

MikeN schreef op 30 januari 2003 @ 18:26:
[...]
Een aanrader op gratis dns gebied vind ik zelf www.zoneedit.com.
Helemaal mee eens, gebruik ik zelf ook.
Eerst ga je naar zoneedit en maak je daar je 'zone' aan (gewoon je domein dus). Vervolgens kan je alles rustig instellen (mailforwars, domain forwards, IP forwards etc) en dan krijg je van zoneedit 2 DNS servers toegewezen (bv ns1.zedit.com & ns4.zedit.com). Die 2 DNS servers geef je dan door aan je registrar en dan werkt je domein.

Met ZoneEdit kan je dus gratis 5 zone's beheren. Ik heb daar nu zelf een .tk en 2 .com's ondergebracht :)
Goed hor, en dat voor niks!

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het allemaal al een stuk beter snap. Het gaat er dus simpelweg om dat ik kan kiezen tussen de DNS servers van ofwel mijn registrar ofwel de DNS server van mijn host. Ik vermoed dat de host liever heeft dat ik de DNS bij hem onderbreng, mocht het ip adres namelijk ooit veranderen dan kan hij dat meteen wijzigen.

Nu moet ik gewoon gaan kijken waar ik de DNS ook daadwerkelijk kan laten veranderen en waar dit het goedkoopste kan. Ik heb bij mijn andere domeinen de DNS ook bij de host zitten, dus ik heb liever alles in 1 hand.

Heeft iemand nog punten waar ik zeker op moet letten en in welke gevallen goedkoop duurkoop blijkt te zijn? Ik wil namelijk achteraf geen gezeik krijgen over hoe en wat...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 January 2003 @ 10:40:
Heeft iemand nog punten waar ik zeker op moet letten en in welke gevallen goedkoop duurkoop blijkt te zijn? Ik wil namelijk achteraf geen gezeik krijgen over hoe en wat...
Omdat hetgeen jij wilt bij vrijwel elke provider mogelijk is, is het misschien verstandig om even de consumentensites zoals http://www.webselect.nl en http://www.webhosters.nl/ na te checken op ervaringen. Ook kun je even op http://groups.google.nl/ zoeken (als je helemaal niets kunt vinden of enkel 1 reactie, dan is het vaak een nieuw bedrijf of een fake-reactie...;) ). Als laatste lijkt het me wel verstandig dat je zaken doet met een echte deelnemer van de SIDN. Dat kun je weer hier nalezen.
Pagina: 1