Toon posts:

[MYSQL/LINUX]Back-up terwijl mysql niet draait

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem, ik wil een backup van een mysql database maken op een server. Ik heb Admin (niet helemaal root volgens mij) access tot die server. Het gaat om een linux server, en er staan veel databases/sites op. Ik heb terwijl ik zat te klooien mysql eens afgezet omdat ik hem wilde restarten, het afzetten gaat gemakkelijk maar nu blijkt dat ik hem niet meer aan krijg

Starting mysqld daemon with databases from /var/lib/mysql
./safe_mysqld: /var/log/mysqld.log: Permission denied
./safe_mysqld: /var/log/mysqld.log: Permission denied
tee: /var/log/mysqld.log: Permission denied
030130 08:59:27 mysqld ended
tee: /var/log/mysqld.log: Permission denied

is de melding

Nou is het zo dat het absoluut niet uitmaakt wat er met de server gebeurt en mijn doel is ook niet om mysql weer aan te krijgen. Ik wil alleen een backup van mijn database hebben, mijn vragen/opties zijn dus als volgt:

- Hoe krijg ik mijn mysql weer aan?
- Hoe kan ik mijn database backuppen zonder dat mysql draait?
- kan dit dmv. een command?
- kan ik misschien gewoon de files downloaden naar mijn pc, zo ja hoe vind ik ze

P.S dit is mijn eerste post, sorry dat ik meteen met een vraag kom, maar ik lees dit forum al een tijdje en dit probleem kom ik zelf echt niet uit

Verwijderd

je kunt denk ik wel de mysql dir backuppen en later terugzetten maar zeker weet ik het niet.
alles wordt wel in bestanden opgeslagen en die kun je natuurlijk kopieren, maar ik weet niet of je dan gewoon later alles terug kunt zetten of makkelijk accessen.
Gewoon ff zelf op je bak een mysql server draaien en proberen denk ik?

edit:

er zijn ook allemaal mysql.config files enzo, daarin staat denk ik wel meer informatie die je kunt gebruiken om in te loggen enzo.
En anders kun je in die files de wachtwoorden en accounts om in te loggen weer opengooien dacht ik

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 17:00 . Reden: Extra info ]

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ja dat kopieren kan.

Maar je kan ook die rechten melding even oplossen, chown de mysqld.log naar mysql zou kunnen helpen bijvoorbeeld.

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

(jarig!)
- Hoe krijg ik mijn mysql weer aan?
Met welke user start je MySQL dan? Het is gebruikelijk om de mysql directories alleen toegankelijk te maken voor een bepaald user-account, waarmee je dan ook de deamon opstart. Dus bijvoorbeeld:
code:
1
/usr/local/mysql/bin/safe_mysqld --user=mysql &
- Hoe kan ik mijn database backuppen zonder dat mysql draait?
Zorgen dat je rechten krijgt op de directories ;)
- kan dit dmv. een command?
Dit kan je doen door bijvoorbeeld een cronjob te schrijven. Zie de search hier op GoT om zoiets voor elkaar te krijgen. :)
- kan ik misschien gewoon de files downloaden naar mijn pc, zo ja hoe vind ik ze
Je vind de data op dezelfde plaats als waar je de logs vindt ;) . En je kan gewoon die bestanden kopieren of FTPen als mysql uitstaat en je rechten hebt. Zie ook: MySQL Installation om een inzicht te krijgen in de server ;)

Sundown Circus

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

mv P&W -> NOS

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt voor alle suggesties
- chown werkt niet omdat ik kennelijk geen root permissies heb :S maar goed ik heb de site admin daarover gemailed
- het opstarten met safe_mysqld --user=mysql & geeft me dezelfde error, ik heb verschillende users geprobeerd
- ik heb de directory met databases gevonden maar ik krijg er een permission denied op :(
- kortom, ik kan nix aangezien ik geen root user ben (terwijl de site admin me dat toch verteld heeft)

wat ik wel vreemd vind is dat ik kennelijk wel in staat ben om de server af te sluiten met mysqladmin -p -u root shutdown maar dat ik neit de rechten heb om hem weer opnieuw op te starten, vreemd...

in ieder geval nogmaals bedankt voor de suggesties, 't heeft me in ieder geval een veel beter inzicht gegeven in hoe dit allemaal werkt.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Waarschijnlijk heb je root rechten binnen mysql en maar gewone user (of daemon) permissies voor Linux.
Als root de mysqld opstart via safe_mysqld dan is dat in feite een wrapper voor mysqld die tevens ook monitort of je mysql wel aanstaat. Wat je dus ook zou kunnen proberen is mysql direct op te starten, mogelijk mag je dat wel onder jouw account. Je kan checken welke user je moet zijn door de owner van de logfile even te zoeken.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Wat je ook kunt doen is een andere locatie voor je logfiles opgeven. Bijvoorbeeld in je eigen home-directory. Dat gaat ongeveer zo:
code:
1
safe_mysqld --log=/home/jij/mysql.log
Pagina: 1