Toon posts:

[Dell] videokaart dillema, ATI rage/9700 of Geforce Mx420

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ga vanavond een Dell pc-tje samenstellen voor m'n ouders. Het wordt een Dell Dimension 4550, P4 2,4Ghz, 512Mb, dvd, cdr, met Dell 1504 FP 15" Flatpanel.

Standaard zit hier een 16Mb Ati Rage Ultra videokaart in en kan evt. een andere kaart er in laten zetten :

16MB ATI Rage Ultra
64MB Geforce4 MX420+TV out (+40.00 EUR)
128MB ATI Radeon 9700 TX, TV out, DVI & Dual Monitor (+140.00 EUR)
128MB ATI Radeon Pro 8xAGP,TV out,DVI & Dual Monitor (+340.00 EUR)

Nu wordt deze PC in principe alleen voor gangbare office applicaties, internet en misschien een beetje photoshop gebruikt, dus ik wil er geen dure kaart in stoppen. Die TFT die er bij zit heeft wel DVI aansluiting, maar om daar nu een ATI 9700 bij te kopen van 140 euro vind ik een beetje overbodig.
Wat denken jullie ? Die Geforce is anders ook een optie (dan zou het alleen om de tv-out gaan).

Verwijderd

Als er geen spellen op gespeeld wordt. Zou ik voor de geforce gaan. Beetje zonde van je geld om aan iets uit te geven waar je niks aan hebt of toch niet gebruik.

Hoe dat zit met photoshop weet ik niet maar is volgens mij wel aardig zwaar.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 14:24:
Als er geen spellen op gespeeld wordt. Zou ik voor de geforce gaan. Beetje zonde van je geld om aan iets uit te geven waar je niks aan hebt of toch niet gebruik.

Hoe dat zit met photoshop weet ik niet maar is volgens mij wel aardig zwaar.
Vergeet niet dat de ATI stukken beter 2d beeld geeft dan een Geforce.
Dus als je echt wilt gaan photoshoppen zou ik juist weer WEL voor die ATI gaan.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
De 16MB Ati kaart is prima mits er niet gegamed wordt.

Verwijderd

De ATI kaart geeft inderdaad een mooier 2D beeld op een LCD scherm dan een GeForce kaart. Houd je geld in de zak of koop een ATI 9100 als je toch een beetje wilt gamen. Geen directX 9 maar wel redelijke 3D prestaties en strak 2D beeld voor een zacht prijsje.

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

als je display DVI kan is het zonde om het niet te gebruiken. Kan je niet gewoon die rage nemen, en zelf een goedkope losse geforce MX met dvi kopen en dan die rage vervangen?

edit:
Het mooiere 2D beeld van ati heeft vooral te maken met de kwaliteit van de analoge filters, en met dvi omzeil je het analoge gedeelte van de videokaart, dus is de kwaliteit daarvan niet van belang.

[ Voor 55% gewijzigd door GraasGast op 30-01-2003 15:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik weet dat ATI beter 2D beeld heeft dan een Geforce (dat is ook de reden waarom ik een Radeon 8500 heb ;)). Maar een meerprijs van 140 euro voor een DVI aansluiting vind ik te veel van het goede.
Ik laat die PC dan ook maar uitgerust met een 16Mb ATI rage kaart. Mocht ik ooit een keer een 2ehands radeon 8500 tegenkomen (met tv-out en dvi) voor een schappelijke prijs, kan ik altijd dat nog doen.

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-08 09:56
ik had eerst die 16 mb ati kaart, in mijn oude pc, prima 2d kwaliteit :0
nu heb ik die 9700 TX, ietsje beter

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 10:53
euhm, de nieuwste GeForce kaarten zijn allemaal qua 2d prima, en het verschil merk je echt nog niet op 1024x768... pas bij hogere resoluties komt het gebrek pas bovendrijven..
maar de GeForce 4 mx 420 is een echte low budget kaart...het kan dus zijn dat er op het filter zelfs heel erg is bezuinigd om m zo goedkoop mogelijk te maken.. wat kan resulteren in echt bagger 3d beeld..
dan moet je ook nog even kijken of i wel DVI aansluiting heeft.. kan zijn dat i dat niet heeft

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:58
Yonni schreef op 30 januari 2003 @ 15:50:
euhm, de nieuwste GeForce kaarten zijn allemaal qua 2d prima, en het verschil merk je echt nog niet op 1024x768... pas bij hogere resoluties komt het gebrek pas bovendrijven..
maar de GeForce 4 mx 420 is een echte low budget kaart...het kan dus zijn dat er op het filter zelfs heel erg is bezuinigd om m zo goedkoop mogelijk te maken.. wat kan resulteren in echt bagger 3d beeld..
dan moet je ook nog even kijken of i wel DVI aansluiting heeft.. kan zijn dat i dat niet heeft
not true... heb je ze allebij wel eens getest op je monitor? ik heb een ti500 van hercules, nu een ti4400 van leadtek en heb ook nog een 8500pro van club3d gehad.
die 8500 zag er toch net ffe gelikter uit!

Verwijderd

En de geforce 4 zou ik ook zo ie zo niet nemen omdat die kaart SDram heeft, ik zou op dit moment wel zorgen voor een kaart met ddram, en dan bijvoorbeeld de 9100.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 18:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 16:56:
En de geforce 4 zou ik ook zo ie zo niet nemen omdat die kaart SDram heeft, ik zou op dit moment wel zorgen voor een kaart met ddram, en dan bijvoorbeeld de 9100.
is ook niet helemaal waar... De mx420 is geintroduceerd als de enige gf4 met sdr ram... maar met de dalende ddr prijzen zijn ook veel fabrikanten het mx420 model gaan uitrusten met ddr geheugen. Dus het kan best dat die kaart ddr geheugen heeft... (ik zou er alleen niet vanuit gaan...)

my E 0,02

Launching containers into space

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mjah, dit is een vraag die je met het lezen van wat reviews toch wel zelf kan beantwoorden. Wij kunnen niet voor jou bepalen of je een bepaalde kaart het extra geld waard vind.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.