[Audigy] 3 mini-jack uitgangen voor daadwerkelijke kanalen?

Pagina: 1
Acties:

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb heel wat gezocht op internet en GoT zelf maar ik kwam er niet uit;

Het zit zo; ik heb een Logitech Z-540 4.1 speakersetje (2 mini-jacks stekkers) en een Labtec FX-2414 2.1 speakersetje (1 mini-jack stekker).

Ik ben van plan een Audigy Player geluidskaart te kopen, en dan al die speakers aan te sluiten op die geluidskaart op deze manier:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wacht041/situatie.jpg
Ik weet dat een Audigy een 5.1 kaart is, maar dit is toch iets anders doordat ik geen echte center speaker heb ed.

Nu mijn vragen:
1. Zijn er wel 3 mini-jack-uitgangen op een Audigy, en ook op elke uitvoering?
2. Heeft het wel zin, m.a.w. worden er dan echt 6 verschillende posities gebruikt voor films of spellen (eax)?
3. Hebben jullie andere ideeën wat ik zal kopen (hercules) en hoe aan te sluiten? Ik wil voor een geluidkaart niet meer uitgeven dan €100,-.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:14

Sick Nick

Drop the top!

je audigy heeft 3 uitgangen (analoog), namelijk links, rechts en center/subwoofer.
Als jij links/rechts aansluit op je logitech setje doet die het prima. Sluit je echter je center/subwoofer kanaal aan op je labtec setje krijg je uit 1 van de 2 satelieten het center kanaal en door de andere het subwoofer kanaal. Door de sub krijg je dan (denk ik) beide kanelen. Het zal wel werken maar zoals het op je plaatje staat heb je dan je center achter je en dat is niet optimaal (lees: gewoon ruk).

• Cubix
  • Niet online
Dat lijkt me wel heel vreemd; een apparte links en rechts uitgang, moet dat niet zijn een voor, achter en center/sub?

In dat geval kan ik dus het kabeltje voor de front speakers van de z-540 is in de center/sub uitgang stoppen, het kabeltje voor de back speakers van de z-540 in de voor-uitgang en m'n labtec setje in de achter-uitgang.

Nu vraag ik me alleen af; wat gebeurd er als je bijvoorbeeld een koptelefoon in de center/sub-uitgang prikt. Wat hoor je dan als je gewoon mp3's afspeelt?

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik denk dat dit wel kan: het ene setje op de rear uitgang, het andere setje (4.1) op de front en center uitgangen. Misschien moet je even wat solderen met wat stekkertjes, maar dat is wel te doen.

Een eigen .1 kanaal heb je dan overigens niet. dat signaal word uit het front en rear signaal gehaald door de speakersetjes.

Verder suggesties voor iets anders: Haal een yamaha rpu-200
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/kalibergeil/Correct.gif

Dan heb je een usb 5.1 geluidskaart en een dd/dts versterker in een. Je zit wel wat boven je budget (maar zoveel ook weer niet), maar je hebt wel wat beters dan de ingebouwde versterkertjes in je speakers.

Aan dit ding hang je dan je sattelietjes, en de subs gooi je aan de sub uitgang. Je hebt dan dus wel volledig 5.1 (en dts, en dsp van yamaha)

• Cubix
  • Niet online
aatos schreef op 30 januari 2003 @ 14:57:
Ik denk dat dit wel kan: het ene setje op de rear uitgang, het andere setje (4.1) op de front en center uitgangen. Misschien moet je even wat solderen met wat stekkertjes, maar dat is wel te doen.

Een eigen .1 kanaal heb je dan overigens niet. dat signaal word uit het front en rear signaal gehaald door de speakersetjes.

Verder suggesties voor iets anders: Haal een yamaha rpu-200
[afbeelding]

Dan heb je een usb 5.1 geluidskaart en een dd/dts versterker in een. Je zit wel wat boven je budget (maar zoveel ook weer niet), maar je hebt wel wat beters dan de ingebouwde versterkertjes in je speakers.

Aan dit ding hang je dan je sattelietjes, en de subs gooi je aan de sub uitgang. Je hebt dan dus wel volledig 5.1 (en dts, en dsp van yamaha)
Zoiets zoek ik toch echt niet. En daar komt bij dat ik de sub niet los kan aansturen. Ik heb namelijk alleen 2 jacks voor die set.

Maar wat moet ik volgens jou solderen? Ik begrijp nog steeds niet wat voor een soort signaal uit die center/sub-uitgang komt.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:14

Sick Nick

Drop the top!

ik bedoelde inderdaad voor/achter :o

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Cubix schreef op 30 January 2003 @ 15:58:
[...]

Zoiets zoek ik toch echt niet. En daar komt bij dat ik de sub niet los kan aansturen. Ik heb namelijk alleen 2 jacks voor die set.
Je kan de sub wel los aansturen als je die rp-u200 koopt. de speakertjes van je setjes zitten dan niet aan de sub, maar je hangt ze aan die u200 zelf. De sub hang je dan met de normale ingang aan de subuitgang van de u200.

Ik zou het de overweging waard vinden, 29 euro extra en je hebt een uitstekende geluidskaart en ook nog een betere versterker dan die die in je boxensetjes zit ingebouwd. Plus tig keer meer instellingen.
Maar wat moet ik volgens jou solderen? Ik begrijp nog steeds niet wat voor een soort signaal uit die center/sub-uitgang komt.
De jack plug die hier gebruikt wordt heeft 2 kanalen en afscherming.
uit de center/sub zal dus wel het signaal voor center en sub komen op de twee kanalen, zoals er normaal links en rechts zitten.

de 2.1 set kan zonder aanpassingen in de rear jack van de audigy.

de front van de 4.1 set gaat ook zonder aanpassingen op de front.

de rear van de 4.1 set, die je gaat gebruiken als center, heeft wat aanpassing nodig. Je wil namelijk over allebei de rear ingangen van de 4.1 set het centerkanaal laten horen. Als je de jack gewoon aansluit op de center/sub uitgang, heb je center op je ene ingang en sub op je andere. Je moet het stekkertje dus zo solderen dat allebei de draadjes van het snoer op 1 soldeerlipje van het jackplugje zitten.

De plug zal wel aangegoten zitten, knip die er dus af en soldeer er een nieuwe jackplug (kost weinig) op. Je moet zelf even uitzoeken welk kanaal sub is en welke center, maar daar ben je snel genoeg achter (door testen of googlen).

[ Voor 15% gewijzigd door aatos op 30-01-2003 17:04 ]

Pagina: 1