Toon posts:

Firewiredisk hot delen op netwerkje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas geleden zo'n mooi extern 3,5 alu-kastje gekocht met firewire. Ik had nog een hdtje over en zo heb ik wat extra ruimte voor mijn laptop. Echter werkt het nog niet helemaal naar mijn zin. Als ik de firewiredisk aansluit op mijn laptop en dan de laptop opstart wordt de disk automatisch zichtbaar op mijn thuisnetwerkje. Dat heb ik een keer zo ingesteld via rechtermuis op disk -> eigenschappen -> delen. Het probleem is echter dat wanneer ik de schijf hot inplug hij niet op de netwerk verschijnt. Hij verschijnt wel netjes in Deze Computer, maar dus niet als gedeelde schijf. Ik moet dan telkens de bekende stappen weer doorlopen -> rechtermuis .......... Is er geen mogelijkheid dat deze instellingen worden onthouden?

(Ik wist ff niet op welk forum dit thuishoorde, kan zijn dat het in Network Troubleshooting meer op zijn plaats, mijn excuses dan)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 14:07 ]

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:42
Ik weet niet of het mogelijk is, maar kun je die schijf niet als removable aanmaken? Dus dat de driveletter blijft bestaan, ook als je de schijf eruit trekt? Als er geen letter is, kan er ook geen sharing opties aan verbonden worden.

Andere mogelijkheid: via een autorun.inf een programma starten van die schijf om hem te starten. Ik weet alleen niet of dat kan via een batchfile of scriptje oid. En je hebt dan natuurlijk autoplay nodig...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DaCoTa schreef op 30 January 2003 @ 13:27:
Ik weet niet of het mogelijk is, maar kun je die schijf niet als removable aanmaken? Dus dat de driveletter blijft bestaan, ook als je de schijf eruit trekt? Als er geen letter is, kan er ook geen sharing opties aan verbonden worden.
Gaat niet mogelijk zijn, omdat je niet alleen de schijf, maar in principe de hele controller eraf trekt.

wel leuk bedacht :)

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:58

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

welk os draai je op je laptop...??? want 2000 en XP kunnen toch wat DaCoTa zegt???

Everybody happy??? I soon change that here we go...

Verwijderd

De share wordt verwijderd als bij het opstarten de schijf niet bestaat, kan je niks aan doen. Is stukken beter als vroeger met NT gaf 'ie een melding dat 1 v/d services niet gestart was, keek je in de logs en kreeg je een melding als "could not re-create share..."

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 January 2003 @ 14:53:
De share wordt verwijderd als bij het opstarten de schijf niet bestaat, kan je niks aan doen. Is stukken beter als vroeger met NT gaf 'ie een melding dat 1 v/d services niet gestart was, keek je in de logs en kreeg je een melding als "could not re-create share..."
Ik kan hem dus niet via AutoRun opnieuw laten aanmelden ofzo. Autorun start wel elke keer automatisch op als ik hem hot inplug.

• DaCoTa
Als je dan (onder een NT os tenminste) een autorun.inf (formaat moet je opzoeken) en een batchfile in de root zet, met in die batchfile een 'net share' command (opties mag je ook opzoeken :) ), dan ben je er toch?

Verwijderd

Topicstarter
DaCoTa schreef op 30 January 2003 @ 15:33:
Als je dan (onder een NT os tenminste) een autorun.inf (formaat moet je opzoeken) en een batchfile in de root zet, met in die batchfile een 'net share' command (opties mag je ook opzoeken :) ), dan ben je er toch?
Thanx, dat lukt me wel. Alleen snap ik niet helemaal wat je bedoelt met "(formaat moet je opzoeken)".

• DaCoTa
Wat je precies in een autorun.inf moet zetten om die batchfile gestart te krijgen. Maar even spieken op een willekeurige install CD moet voldoende zijn om daar achter te komen. Let wel op dat deze dus geshared wordt op alle systemen waar je hem inprikt, dus ook school- en/of bedrijfsnetwerken... Misschien moet je er een 'weet je het zeker [j/n]?' vraag inbouwen om dat risico te voorkomen.

Verwijderd

Topicstarter
DaCoTa schreef op 30 januari 2003 @ 16:21:
Wat je precies in een autorun.inf moet zetten om die batchfile gestart te krijgen. Maar even spieken op een willekeurige install CD moet voldoende zijn om daar achter te komen. Let wel op dat deze dus geshared wordt op alle systemen waar je hem inprikt, dus ook school- en/of bedrijfsnetwerken... Misschien moet je er een 'weet je het zeker [j/n]?' vraag inbouwen om dat risico te voorkomen.
hmm, dat heeft in dit geval weinig zin. De schijf wordt ook in een pc geprikt waar iemand anders remote op ingelogd is. Probleem is dat die user niet altijd achter zijn pctje zit, dus als hij die ja/nee krijgt en er niet is heb ik er nog niks aan. Dan kan ik beter de toegang beveiligen met een password ofzo, dat moet toch ook kunnen of zou dat te complex worden?

• DaCoTa
De help van het NET SHARE commando:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
NET SHARE sharename
          sharename=drive:path [/USERS:number | /UNLIMITED]
                               [/REMARK:"text"]
                               [/CACHE:Manual | Automatic | No ]
          sharename [/USERS:number | /UNLIMITED]
                    [/REMARK:"text"]
                    [/CACHE:Manual | Automatic | No ]
          {sharename | devicename | drive:path} /DELETE

Dat zal niet lukken. Maar als je hem erin prikt als jezelf ingelogged, moeten - als het goed is - andere users jouw password hebben, anders mogen ze zowiezo geen gebruik maken van jouw shares. Maar zo'n batchfiletje is zo in elkaar gezet, dus test het uit zou ik zeggen... Ben wel benieuwd of het lukt.
Pagina: 1