Toon posts:

Zelfbouw-Sub Peerless XLS-10, KODA-269: lengte bassreflexpoo

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb net het volgende binnen:

1 x koda eindversterker kd-269 (130 euro bij Kiekens in Haarlem)
1 x Peerless XLS-10 subwoofer (speaker&co)

Ik ga de versterker bridgen (zelf iets in elkaar flansen), zodat ie meer dan voldoende power levert (> 300 watt RMS). Ik wil een zo klein mogelijke kast (WAF), zeg netto rond de 30 liter. Aanbevolen baspoort lengte bij r=100mm is ongeveer 1 m. Volume van basppoort is dan bijna 8 liter. tel hierbij 2 liter voor de speaker op, en je komt op een bruto inhoud van 40 liter.
p.s. Ik wil geen passive radiator, vanwege budget.

Het geheel wordt aangesloten op de LFE-uitgang van computer (Nforce2). De scheiding vindt dan volledig digitaal plaats (traploos instelbaar tussen 50 en 500 hz).

2 vragen:
1: hoe maak je zo'n lange bass-tube ? Kan je hiervoor bijvoorbeeld ook flexibele buis nemen van bijvoorbeeld aluminium (aan te sluiten op flared uiteinden). Ik zie in de fora alleen maar tekeningen met korte buizen, zeg 20 cm.
2: ik wil de kast maken van of dik MDF (36mm) of van marmer. Ik heb nml. een stuk of 5 platen marmer van 2 cm dik (door de jaren heen uit containers gesnaaid). Probleem is echter de bewerking. Rechte snedes zou ik nog wel kunnen met haakse slijper, maar hoe maak ik een rond gat voor de speaker en bass-poort ?
En hoe maak je verbindingen ? is kitten alleen voldoende ?

Gaarne jullie commentaar

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 15:06 . Reden: typo's ]

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Marmer gaat niet echt lekker klinken vermoed ik...

Verwijderd

Topicstarter
Ik begreep juist dat hoe zwaarder en inerter de kast hoe beter. Het gaat niet alleen om stevigheid, maar ook om massa. Vandaar dat sommige zelfbouwpakketten naast dik MDF ook zand in dubbele wanden proppen.

Probleem van marmer is, lijkt me, vooral praktisch:
1: bewerking
2: gewicht, uitgaande van 2 cm dik en kast van 40 x 30 x 30 cm en s.g. van marmer van 3000 kg/m3 is het gewicht van de kast alleen al zo'n 40 kg

Maar misschien heb ik het mis en zijn er aan marmer wel andere nadelen.

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:20
Nou ja, mijn kast is van 2*22 mm mdf, en die gaat zeker +40 kg met een inhoud van 31 liter, dus om een zware kast te maken hoef je niet persee marmer gebruiken ;)

Verwijderd

Topicstarter
kieskes schreef op 30 januari 2003 @ 16:17:
Nou ja, mijn kast is van 2*22 mm mdf, en die gaat zeker +40 kg met een inhoud van 31 liter, dus om een zware kast te maken hoef je niet persee marmer gebruiken ;)
Das waar. Maar het is wel kikken, bovendien een hoge WAF (bijzettafel-effect)

Btw, Kieskes, is jouw subje aan je Hifi gekoppeld of aan je PC ?.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 16:22:
[...]

Btw, Kieskes, hoe zit uw bas-reflex buis in elkaar (als je er een hebt) ? En heb je nog tips voor marmerbewerking ?

Verwijderd

Wel gaaf dat marmer, idd de WAF zal iets hoger liggen. Maar hout met een mooi bloemenmotief doet het ook niet verkeerd ;)

Marmer is natuurlijk erg stijf en super zwaar, zal niet zo snel gaan trillen. Ik denk dat het wel gaat werken. Het bewerken ervan gaat alleen wel een probleem worden.

Als je toch kiest voor het hout is het wel lekker voor het geluid om het marmer in de kast te verwerken. Leg bijvoorbeeld 2 flinke platen op de bodem. Dat zal de stijfheid zeker ten goede komen.

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:20
[quote]Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 16:28:
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 16:22:
[...]

Btw, Kieskes, hoe zit uw bas-reflex buis in elkaar (als je er een hebt) ? En heb je nog tips voor marmerbewerking ?
Mijn sub zit nog aan een receiver zolang ik nog geen geld heb voor een subamp, die komt er wel ooit.

de bass reflex poort is door speakerland uitgezocht, zo snel ik kan meten is die in diameter 6 cm en een cm of 15 lang, das was de beste maat volgens hun in een 31 liter behuizing

Verwijderd

Topicstarter
kieskes schreef op 30 januari 2003 @ 16:40:

[...]

Mijn sub zit nog aan een receiver zolang ik nog geen geld heb voor een subamp, die komt er wel ooit.

de bass reflex poort is door speakerland uitgezocht, zo snel ik kan meten is die in diameter 6 cm en een cm of 15 lang, das was de beste maat volgens hun in een 31 liter behuizing
Ik ben bij speaker&co geweest, alwaar een diameter van 9cm en een lengte van 1m werd aanbevolen(als je het op een goede manier in een kast krijgt), zoals overigens ook wordt vermeld op de site van peerless
http://www.d-s-t.com/main/tech/appxls.htm
Als ik zo'n beetje de DIY projecten afloop, dan kom ik nergens iemand tegen die zo'n lange reflex-pipe heeft. Ik vraag me af hoe dit zit eigenlijk.

Btw: is die koda amp niets voor jou ? kost niks, behoorlijke specs

Verwijderd

Tja is niet practisch om die lengte in de kast te krijgen, dus zie vaak max rond de 30- 40 cm. Ik heb in HobyHIFI (zelfbouwblad) gelezen dat het niet aan te raden is om een bass-relfexpoort van bijna een meter te nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 17:57:
Tja is niet practisch om die lengte in de kast te krijgen, dus zie vaak max rond de 30- 40 cm. Ik heb in HobyHIFI (zelfbouwblad) gelezen dat het niet aan te raden is om een bass-relfexpoort van bijna een meter te nemen.
Taco,
Zeiden ze er ook bij waarom ? Om acoustische of om praktische redenen bedoel ik ?

Verwijderd

Je zou voor de gaten eens kunnen informeren wat het kost om dat bij een grafsteen-houwer te laten doen (je hebt dan de platen zelf al op de juiste afmetingen geslepen).

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

De reden dat MDF ook veel wordt gebruikt is dat het goede dempende eigenschappen heeft. Marmer heeft dat volgens mij nauwelijks. Er zijn ook wel stenen speakers, maar voor zover ik dat heb gezien is dat voornamelijk beton (TAF) of speksteen of soapstone (wat is dat in het nederlands, ook speksteen?). Nou zag ik laatst een artikel over een speaker van Wilson Audio en die hadden het ook van een soort steen gemaakt, maar dan ook een vrij zachte.....ze konden er makkelijk in zagen alsof het een soort MDF was.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 17:59:
[...]

Taco,
Zeiden ze er ook bij waarom ? Om acoustische of om praktische redenen bedoel ik ?
Had volgens mij ook iets met prestaties te maken, maar de exacte reden weet ik niet meer.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 30 January 2003 @ 16:15:
Ik begreep juist dat hoe zwaarder en inerter de kast hoe beter. Het gaat niet alleen om stevigheid, maar ook om massa. Vandaar dat sommige zelfbouwpakketten naast dik MDF ook zand in dubbele wanden proppen.
Zand wordt juist gebruikt om trillingen om te zetten in warmte, hetgeen goed werkt met een zandbuffer.

Verwijderd

Topicstarter
begin nu ook wat te twijfelen over marmer. Zoektochtje leverde slechts 1 resultaat op:

http://www.norh.com/products/sub/

Wellicht te veel moeite voor een onzeker resultaat. Ga het morgen eens vragen bij de lui van Speaker&co

Handige link:

http://www.subwoofers.cc/...ion/subbuildersmanual.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 22:26 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het lijkt me vooral als je er goeie spikes onder zet wel een goed plan. Maar op die site hebbe ze het wel bijna uit 1 stuk marmer en niet aan me kaar kitten zoals jij wilt, en dat wordt dus lastig denk ik :)

Tweakers Discord

Pagina: 1