Toon posts:

Je foto verkleinen voor afdrukdienst...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had wat foto's voor m'n ouders gemaakt, nou maak ik foto's van 15Mb omdat ik TIFF gebruik, ze waren dus zo fijn die even te uploaden naar de Albert Heijn... Lekker dan... Hele Internet slibte vast :P

Maar owkee, nu wil ik het voor hun doen ze willen 15x20 foto's, alleen ik ga geen 3***x**** uploaden als er toch niet zoveel nodig is, kan iemand de pixelafmetingen voor mij hier posten (liefst zoveel mogelijk) dat de rest van de mensen er ook iets aan hebben, en maybe tipje voor in de FAQ, want ik kon het niet vinden voor boven de 2.1MP...

En met de search btw. leverde dat me weinig op, en op de AH site ook niks...

Thanks already _/-\o_

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44

Smarron

The bend

Ik zou ze omzetten naar jpg. Dan hou je tussen de 1 en 2MB over per foto. Dat is nog wel te overzien toch ?

Ik heb zelf een 4Mpixel camera. Je kunt de resolutie het beste zo hoog mogelijk laten, anders zul je het misschien zien in de kwaliteit van de foto. En 15x20 is best een grote maat.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Gewoon naar jpeg converten lijkt mij. Formaat zou ik op 4x3 croppen als ze dat afdrukken. Als het 2x3 is moet je oppassen want dan knippen ze er een stuk af voor je. In dat geval kun je dat beter zelf doen want dan heb je de controle. Resolutie moet je niet omlaag gooien want dat is zonde van de kwaliteit. Mijn cam maakt bijvoorbeeld 2500x1900 (ongeveer) platen in bijna niet gecompresste JPEG en dan kom je op 3MB per foto. Dat kan ik gewoon op een CD inleveren bij mijn lokale fotoboer. Die pakt zelfs de TIFFS wel aan als je een CD inlevert. Dan krijg je natuurlijk wel het ALLERBESTE resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is al te veel zelfs 2/3Mbyte, ik heb maar 12Kbyte upstream en ik moet zelf wel door kunnen internetten, dus daarom vraag ik de exacte afmetingen waardoor ik stuk kan croppen, 15x20 cm etc...

Edit:

In pixels zou 15x20cm - 567x425 moeten zijn...

Maar dit zou voor mijn idee veels te weinig zijn...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 11:54 ]

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44

Smarron

The bend

Dan zou ik het advies van TheMarco opvolgen en je foto's op CD zetten en die dan inleveren. Bij't Kruidvat accepteren ze het in ieder geval, deze is erg goedkoop.

Ik heb zelf ook maar 15kB/sec upstream, maar ik ga gewoon uploaden als ik niks doe met internet, anders gewoon 's nachts. Ik heb nu al een paar keer tussen de 150 en 200MB ge-upload. Duurt wel een fiks aantal uurtjes, maar goed, ik gebruik de PC dan toch niet.

En 15X20 is best een grote maat, dus hoe groter jouw foto's hoe beter. Ga dus niet verkleinen.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Topicstarter
Ja, owkee, gisteren hadden we dus geupload en we werden wakker, wouden verder gaan en toen was de sessie ge-timed-out, en dat is lekker :(

Maar owkee, ze staan toch al op CD-Rom dan leveren we ze wel in...

Verwijderd

Op de Hema site staat een duidelijke uitleg over formaten en in tegenstelling tot appie kun je ze na het versturen nog aanpassen. Ook vind ik de kwaliteit van de Hema beter, ze zijn krasvaster.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-03 15:05

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 11:49:
Dat is al te veel zelfs 2/3Mbyte, ik heb maar 12Kbyte upstream en ik moet zelf wel door kunnen internetten, dus daarom vraag ik de exacte afmetingen waardoor ik stuk kan croppen, 15x20 cm etc...

Edit:

In pixels zou 15x20cm - 567x425 moeten zijn...

Maar dit zou voor mijn idee veels te weinig zijn...
Inderdaad, een beeldscherm heeft maar 72 DPI, een afdruk moet zal er minstens 150 moeten hebben, maar pas vanaf 200 of 300 DPI is de kwelaiteit echt goed te noemen en kun je de indivuduele pixels niet meer zien.

Tips & uitleg over het laten afdrukken van digitale foto's

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Geloof dat fotoadrukken 300 DPI is.

Advies probeer Foto Quelle eens : www.fotoquelle.nl

Mooie van hun vind ik is dat je een programma nodig hebt en daarin mooi kunt zien welk formaat je wilt hebben, wat de kosten totaal zijn en als een foto niet 2:3 is, dan worden stukken aan de bovenkant en onderkant weggesneden.
Als je juist nu aan de onderkant iets hebt zitten wat je op de foto wilt hebben en boven is er veel lucht bijv, kan kun je dat raster zegmaar naar beneden schuiven en snijden ze 2 stukken boven weg.
Bovendien als je het programma stel zaterdagavond zou gebruiken en uploaden zie je gelijk via email dat ie ontwikkeld wordt (er staat dus systemen die gelijk ontwikkelen) en dan liggen ze binnen 2 werkdagen bij de drogist.
Dat is bij hema andere koek. Zeggen ze 3 werkdagen en dan worden het er 4 a 5... en dat is dus al vaker gebeurd.

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-12-2025
dat stukje wat ze weg snijden viel bij mij best wel mee, ik dacht eers dat het wel erg zou zijn, maar anders werk je ze zelf even bij naar het goeie formaat. (beste is zelf afknippen, resizen is niet alles).

Verwijderd

juanp schreef op 30 januari 2003 @ 19:08:
dat stukje wat ze weg snijden viel bij mij best wel mee, ik dacht eers dat het wel erg zou zijn, maar anders werk je ze zelf even bij naar het goeie formaat. (beste is zelf afknippen, resizen is niet alles).
Als je een close up hebt, is dus je foto verziekt.
En hoe werk je het zelf bij? Via een tool in ieder geval. Eerst saven en daarna uploaden. Beetje een omweg.

Dat is hier dus niet meer nodig. Download hem maar eens. Resizen doet ie niet btw.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2003 13:24 ]

Pagina: 1