Toon posts:

Wat kost deze en/of een Raid Array

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een degelijke data (file) server.

Deze moet een minimale opslag capaciteit van 1 TB hebben. Maar na een goed overzicht te hebben van de kosten kan dit uiteindelijk veel hoger uitkomen.

Nu heb ik op de volgende pagina gevonden waar ze o.a. een “JStor IDE 8 bay” en een “JStor IDE 14 bays ” aanbieden.

Ik kan er alleen niet achter komen wat dit (excl. Schijven) moet gaan kosten, weet iemand b.v. een website waar dit soort producten direct te bestellen zijn zodat ik een prijs indicatie kan krijgen.

Mag natuurlijk ook een andere RAID Array oplossing zijn.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:24
Bel eens met Dell, IBM, HP, of één van de andere bekende hardware leveranciers. Deze kunnen dit allemaal wel leveren. OF zelf in elkaar knutselen. Is goedkoper.

Verwijderd

Wat is het geld wat je ter beschikking hebt? wat is precies het doel van deze server? 24/7 online met veel gebruikers of af en toe aan en aleen voor prive gebruik?

• mklerx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-03 00:57
In PC Magazine (van ZDnet) van deze maand staat een test van NAS-systemen, moet je aan zoiets denken. Kijk bijvoorbeeld bij Dell naar een PowerVault (vanaf 1800 eur zie ik daar)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 11:52:
Wat is het geld wat je ter beschikking hebt? wat is precies het doel van deze server? 24/7 online met veel gebruikers of af en toe aan en aleen voor prive gebruik?
Doel:
Deze server moet dienen als 'backup' opslag voor grote projecten.
De snelheid hierbij heeft een lagere prioritiet t.o.v. betrouwbaarheid en opslag capaciteit.

Budget:
Moeilijk aan te geven, we willen zodra we een overzicht hebben van de mogelijke oplossingen en de daarbij behorende kosten een afweging maken.

Ervaring:
We hebben 2x eerder zelf een 'goedkoop' 1TB systeem samengesteld als workstation. Hierbij een combinatie van IDE raid controllers en schijven.
Het grote voordeel is de lage prijs. Daar staan echter wel veel nadelen tegenover om er een paar te noemen. Ruimte in de kast is altijd al een probleem geweest met o.a. kabels, zelfs bij de grootste big towers die voorhanden waren. Je zit aan je limiet van uitbreiding. Warmte problemen. Heel veel problemen zodra je een 3e raid controller in het zelfde systeem stopt etc. etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 12:52 ]

Verwijderd

Vermoeidelijk (raad ik aan) moet je gebruik gaan maken van SCSI, je hebt dan betrouwbaar heid en met grote schijven en een goede RAID controler zal je je gevraagde opslag wel kunnen halen.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Hmm, hier is een tijdje geleden een topic over geweest, k zal es zoeken :)

edit: volgens mij was dit hem: Methodiek gezocht voor opslagcapciteit van 64 Tb.

Misschien niet 100% wat je zoekt, maar het komt een eind in de richting :)

edit2: misschien kan ie beter in [OM]

[ Voor 62% gewijzigd door Timmert op 30-01-2003 18:28 ]

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:12

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> OM

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
raid is trouwens nooit backup, maar alleen maar redundancy. een copy op een andere schijf is geen goed excuus als backup, dan kun je beter voor offline gaan, tape of weet ik veel wat. Maar das natuurlijk ook lastig met zoveel data.

specs

Verwijderd

voor veilige opslag en/of raid configuratie van deze grote word meestal gebruik gemaakt van FibreChannel,is in feite heel simpel en vooral zeer gedrijfszeker Ik heb in gebruik een Xyratex SS- 1201-FCAL 19" 4U rack met 12 disks van 18.2 gig. er kunnen ook 12 x 180gig. fibre channel in dan kom je op 2,26 TB, gestuurd door een Mylex3000 raid controller.
Ik heb ook nog een 8 drive bay 4U rack met 7 x36.4 + 1 x 36.4 gig. sparedrive ook Fibre Channel,gestuurd door qlogic QLA 2100 pci controller,kunnen 7 x 180 gig=1.26TB in + 180gig. spare

Indien je meer wil weten mail me maar

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:29

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Promise heeft een ongeveer vergelijkbare oplossing als Unylogix. De Promise UltraTrak RM8000 (rackmount) en de UltraTrak SX8000 (tower) gaan tot acht IDE schijven in RAID 5, 50, 3, 1 of 0 draaien. Hij ondersteunt hot-swapping, hot-spares en heeft een redundant PSU. De externe interface is Ultra160 SCSI. De prijs van de SX8000 is 2390,- excl., de RM8000 kost 2585,- excl.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:39
Machiel_22, als je niet met een richtlijn voor je budget komt is dit onbegonnen werk; FC-AL stuff zoals door leibert omschreven is een compleet andere league dan een simpele RAID5 set met 6~8 200GB IDE disken aan een 3Ware controller om maar wat te noemen. Iets zegt me dat dat eerste nogal overkill is (wij gebruiken hier op het werk FC-AL oplossingen voor peperdure contracten en erg bedrijfskritische data). Zelfs een zelfbouw all SCSI oplossing kan al flink in de papieren lopen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Als het om prijsindicatie gaat: momenteel kan ik een array Fibre Channel samenstellen van 876 gig. voor +- € 7500,00 met 12 x 73 g. + QLA 2100 pci controller + kabel klaar om te werken

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
http://www.antec-inc.com/en_sohoser.html

ik heb zo'n kast en daarin kun je met gemak 10 schijven kwijt. met een 80 mm fan die tussen de schijven door blaast is het namelijk totaal geen probleem om de schijven op elkaar te proppen. ik heb er 2x 7200 rpm ide in en 1x 10k scsi, allemaal met 2 mm tussenruimte boven elkaar, 1 fannetje er achter, en ze komen zeker niet boven de 30 graden.

6x 200 GB schijven er bij met een Promise sx-6000 controller, dan heb je 1 TB in raid 5.

promise controller: € 350
6x 200 GB WD 7200: € 1900

en dan de rest van de pc, hoeft niet veel te kosten. Simpel i845xx DDR bordje met een celeron en 256 MB ofzo er in.

je kunt ook een nog brutere kast doen, waar je meer schijven in kwijt kan. 12 bijvoorbeeld ofzo, zodat je er nog zo'n complete raid set bij kunt zetten. maar dan kom je toch in de knel met je voeding, en zullen 2 voedingen wel handig zijn.

[ Voor 69% gewijzigd door smvs op 30-01-2003 23:40 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:39
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 22:53:
Als het om prijsindicatie gaat: momenteel kan ik een array Fibre Channel samenstellen van 876 gig. voor +- € 7500,00 met 12 x 73 g. + QLA 2100 pci controller + kabel klaar om te werken

Da's netjes :) Alleen da's bruto, dus zonder aftrek van redundant diskspace.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1