Toon posts:

[OC] Duron 700, problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier mijn CPU Specs:

CPU-Z:
Name=AMD Duron
Code name=Spitfire
Technology= 0.18 micrometer
Voltage=1,936
Core Speed=1030,9 Mhz
Multiplier=8.0x
FSB=128.9

OP CPU:
D700AUI 1B
AKBA0038VPEW
92604140205
1999AMD

Temps:
40-55 graden

System specs:
AMD Duron 700
Epox 8k9a2
Corsair 333Mhz cas 2 geheugen
Quantum Fireball 20,4 Gig hd
Nvidia Geforce 4 mx 440
Soundblaster Audigy
Windows ME

Het volgende probleem:
Het hoogste wat ik nu haal is een FSB van 129 met een multipleier van 8. Dan draait ie perfect stabiel, geen enkel burn-in programma laat hem vastlopen. Maar zet ik de FSB op 130 of hoger, dan start de computer op, tot windows, en windows geeft dan meteen een berschermingsfout. Doe ik dit te vaak, dan gaat windows zelfs stuk, en kan ik die weer opnieuw installeren.
Ik vind het dus vreemd dat een FSB verschil van 1 Mhz al gelijk leidt tot falen van windows, en niet tot instabiliteit. En ik blijf nu dus haken op 1030 Mhz, maar ik wil als het kan over de 1050 komen.

Oplossing:
Oplossingen zouden kunnen zijn het verder verhogen van de spanning, betere cooling of zo iets.
Misschien dat jullie nog manieren weten om die proccesor net ff over die 1050 grens heen te trekken })
Het zou kunnen dat dit de proc niet verder wil, maar ik heb wel meerdere duron 700's met AKBA stepping gezien die de 1050 haalden.
Heeft iemand ideeen, of is dit gewoon het maximale.

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat heb je voor een voeding, dat mis in nog ff :)

Verwijderd

Nu ben ik dus redelijk Duron noob, maar het lijkt mij dat je wel een hogere divider kan gebruiken. Namelijk 4:2:1. Op die manier zal je pci bus wat beter lopen als je 133Mhz draait. Probeer dan wel een MP van 7,5X. :)

Edit:

Met die 4:2:1 divider wil je dus 7,5 x 140 draaien ;) Dan zit je op 1050. Je kan testen of de cpu dat trekt door even een hoge MP te pakken. Zo ontlast je de pci bus.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 10:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
OH ja, ik heb een maxpower 300 W voeding
Vcore=1,94V
V3,3=1,49V??
V5,0=4,81
V12,0=11,73

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 10:52:
OH ja, ik heb een maxpower 300 W voeding
Vcore=1,94V
V3,3=1,49V??
V5,0=4,81
V12,0=11,73

De V3,3 geeft je AGP voltage weer. Die moet 1,5V zijn. Das goed dus. De rest is ook redelijk.

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:34

Chakotay

Lick here to continue

Waarschijnlijk is het toch de limiet, het verschilt nou eenmaal per processor hoe ver ze komen.

Ik zie dat je Windows ME gebruikt. Als je wilt kijken of een systeem goed stabiel is wil ik je heel erg aanraden om als eerste de cd daarvan heel hard weg te gooien, en Win2K, XP, of desnoods 98SE erop te zetten :)

Probeer trouwens ook eens een hogere FSB met lagere multiplier, dit zorgt ook nog veer flink wat performance winst, je moederbord en geheugen moeten het in ieder geval makkelijk trekken.

edit:
Hm, dat laatste was al gezegt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Chakotay op 30-01-2003 10:57 ]

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

Verwijderd

Chakotay schreef op 30 januari 2003 @ 10:54:
Waarschijnlijk is het toch de limiet, het verschilt nou eenmaal per processor hoe ver ze komen.

Ik zie dat je Windows ME gebruikt. Als je wilt kijken of een systeem goed stabiel is wil ik je heel erg aanraden om als eerste de cd daarvan heel hard weg te gooien, en Win2K, XP, of desnoods 98SE erop te zetten :)

Probeer trouwens ook eens een hogere FSB met lagere multiplier, dit zorgt ook nog veer flink wat performance winst, je moederbord en geheugen moeten het in ieder geval makkelijk trekken.

edit:
Hm, dat laatste was al gezegt :)

Ja, die fsb moet veel hoger kunnen. Ik weet alleen niet wat een 8K9A allemaal doet met een duron erin.. Heb je dan bijv 3 dividers ipv 2 :?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Bios geeft aan:
FSB: 128 Mhz
Dram: 320 Mhz
AGP/PCI: 64/32 Mhz
Op lagere multipliers krijg ik hem de 1000Mhz niet over. Ik heb uren lopen spelen met de multipliers, en de FSB. En met een multipleier van 8 krijg ik de proc zelf het hoogst

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 January 2003 @ 11:02:
Mijn Bios geeft aan:
FSB: 128 Mhz
Dram: 320 Mhz
AGP/PCI: 64/32 Mhz
Op lagere multipliers krijg ik hem de 1000Mhz niet over. Ik heb uren lopen spelen met de multipliers, en de FSB. En met een multipleier van 8 krijg ik de proc zelf het hoogst

Ok, de 4:2:1 div werkt dus al. Het is dus je cpu die niet verder wil aangezien de PCI zelfs beneden spec. loopt.

Een lagere MP zal je goed doen ;) Dan kan de fsb wat omhoog. Zodra je ver boven de 133Mhz komt moet je niet vergeten dat het mem sneller loopt. Je zal dus de Vmem moeten verhogen op een gegeven moment en als je echt ver komt ook de memory divider. Vanaf 166Mhz gaat dat automagisch, maar op 150 kan het al problemen geven.

Opzich moet je nu gewoon 6x166Mhz kunnen draaien met een 5:2:1 div en het mem op DDR333. Alles loopt dan netjes in spec behalve de cpu.

Edit:
Je kan in de bios zien wat de volgende frequenties zullen zijn. Stel dus in de bios 166Mhz in en kijk eronder op de AGP 66Mhz zal worden (en de PCI dus 33Mhz). Zet je mem op DDR333 en je MP op 6.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 11:08 ]

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 10:59:

[...]

Ja, die fsb moet veel hoger kunnen. Ik weet alleen niet wat een 8K9A allemaal doet met een duron erin.. Heb je dan bijv 3 dividers ipv 2 :?
Ik heb zelf geen ervaring met een 8K9A, alleen met de oudere 8KHA+, welke probleemloos op 170 kan draaien. Ik neem dus aan dat er nog wel een divider is, aangezien de 8K9A een recenter bord is...

Stichting eth0

Verwijderd

Chakotay schreef op 30 januari 2003 @ 11:06:
[...]

Ik heb zelf geen ervaring met een 8K9A, alleen met de oudere 8KHA+, welke probleemloos op 170 kan draaien. Ik neem dus aan dat er nog wel een divider is, aangezien de 8K9A een recenter bord is...

Ik heb dus wel een 8K9A, maar geen duron :P Ik heb dus 2 dividers en ik kan ook geen 100Mhz draaien. Met een duron kan dat wel en heb je dus 3:2:1 nodig (die ik dus niet heb). Vandaar dat ik vraag of er dan 3 div's opzitten of dat de 5:2:1 wegvalt..

Verwijderd

Topicstarter
Net ff geprobeerd:
6 x 166 doet het niet, de computer start dan gewoon niet op.
Bios geeft wel aan dat de pc dan opstart met 66/33, dus de divider klopt.
Dus 6 x 166 doet het niet, 8 x 129 wel.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 11:09:

[...]

Ik heb dus wel een 8K9A, maar geen duron :P Ik heb dus 2 dividers en ik kan ook geen 100Mhz draaien. Met een duron kan dat wel en heb je dus 3:2:1 nodig (die ik dus niet heb). Vandaar dat ik vraag of er dan 3 div's opzitten of dat de 5:2:1 wegvalt..
Mja goed punt, het is alweer een tijdje terug dat ik met een Duron heb gewerkt :)

Maargoed, het werkt dus niet, welke geheugentimings draai je op coolCPU?

Stichting eth0

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 11:16:
Net ff geprobeerd:
6 x 166 doet het niet, de computer start dan gewoon niet op.
Bios geeft wel aan dat de pc dan opstart met 66/33, dus de divider klopt.
Dus 6 x 166 doet het niet, 8 x 129 wel.

Ok, je doet "save changes", hij start opnieuw en je monitor gaat in standby en dan niks meer??

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 11:39:

[...]

Ok, je doet "save changes", hij start opnieuw en je monitor gaat in standby en dan niks meer??
Dit is bij mij overigens een terugkerend probleem bij verschillende EPoX borden, als ik iets in de kast pruts af in het BIOS iets verander moet ik soms eerst een paar keer het BIOS clearen voordat hij weer wil werken. Voor de 8KHA+ was een een BIOS update gekomen die dit oploste, is er bij de 8K9A niet ook zo iets?

Stichting eth0

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 11:39:

[...]

Ja, inderdaad, mijn monitor blijft standby. De tweede keer opstarten ook, en daarna hield ik del ingedrukt en springt ie naar zijn standaard frequentie en multiplier. En ik heb hem weer op 8 x 129 gezet.

Mijn geheugen timings:
Cas latency = 2.5
Bank Interleave = Disabled
Precharge to Active (Trp) = 3T
Active to CMD (Trcd) = 3T
Dram Burst Lenght = 4
Dram queue Depth = 4 level
Write Recovery Time = 3T
Dram WTR = 3T

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 11:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 11:47:
[...]

Ja, inderdaad, mijn monitor blijft standby. De tweede keer opstarten ook, en daarna hield ik del ingedrukt en springt ie naar zijn standaard frequentie en multiplier. En ik heb hem weer op 8 x 129 gezet.

Mijn geheugen timings:
Cas latency = 2.5
Bank Interleave = Disabled
Precharge to Active (Trp) = 3T
Active to CMD (Trcd) = 3T
Dram Burst Lenght = 4
Dram queue Depth = 4 level
Write Recovery Time = 3T
Dram WTR = 3T

Dat is dus een bug van de KT400 chip. Ik heb dat namelijk ook. Ik zet hem dan uit en weer aan en hij boot. Ik heb het vooral bij het wisselen van dividers.
Pagina: 1