Toon posts:

isdn router bel te vaak in onder windows 2000 server

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

De situatie is als volgt:

Netwerk met windows 2000 server en 2000 professional clients.
Voor het internet wordt een isdn router gebruikt.
Op de server draait DNS met als primary DNS zichzelf en secondary de internet DNS
De clients hebben als DNS het adres van de interne server en als gateway het adres van de router.

Het probleem:

De isdn router belt automatisch in ( elke paar minuten)

We kwamern erachter dat de ISDN router DNS verzoeken doet (dus via poort 53) en dan gaat uitbellen. terwijl het adres intern wel geresolved kan worden.

Het volgende al geprobeerd:

Deze verbinding registreren in DNS (vinkje uit)
Primair protocol Netbeui Secundair TCP IP
Register aanpassing gemaakt voor het Dynamic DNS verhaal tegen te gaan

Deze tips vond ik allen op twakers maar hebben niet geholpen.

Ik weet om eerlijk te

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
je DNS settings staan dus verkeerd

die w2k doos met als DNS server draaien met alleen zichzelf als primairy DNS server (secundairy kan leeg blijven) tevens dient die w2k doos als 'DNS forwarder' te worden ingericht

de client krijgen dat alleen de w2k doos al DNS server,

zo voorkom je onnodig DNS verkeer naar buiten toe namelijk, elke query van een client gaat dan naar het internet, als die w2k doos als forwarder is dan 'cached' ie zijn lookups ook nog eens

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Misschien heb ik het een beetje verkeerd geformuleerd.
Ik bedoel niet dat de internet DNS als secundair staat in de netwerkeigenschappen/tcp ip maar in systeembeheer/DNS/eigenschappen vd server/tablad naamservers en hier heb ik zijn eigen IP als primaire naamserver en de internet als secundair.

In netwerkeigenschappen/tcpip heb ik als DNS zichzelf staan en bij de clients ook.

Bij forwarders heb ik nog niks staan. Wat moet ik hier invullen?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Het ip van je provider dns En die moet je verder overal weghalen.

Dus op clients alleen server als dns

Secundair dus gewoon niet invullen

Ook op je server alleen zichzelf opgeven als dns. Ook geen secundair want waarom zou je ? Dit wordt namelijk geregeld door je forwarder.

[ Voor 84% gewijzigd door raymonvdm op 30-01-2003 19:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor de tips. Ik ga het maandag even proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het inmiddels geprobeerd, en lijkt een stuk verbeterd. Toch belt de router af en toe nog in. Ik heb hem op een dag een keer of drie weten te betrappen. Ik las ergens dat het ongewenste inbellen niet helemaal te voorkomen is aangezien windows 2000 server zo af en toe uitzichzelf DNS verzoeken doet. Ik heb ook in de DNS log file gekeken en hier stonden ook enkele voor mij onbekende IP adressen in. Klopt het dat het probleem niet voor 100% op te lossen is? Ik las ook dat het deels met de dynamic DNS update functie in 2000 te maken heeft. Volgens een document wat ik las is deze functie uit te schakelen door in de server allow dynamic updates uit te schakelen en op het werkstation het vinkje bij deze verbinding in dns registreren weg te halen. Veel mensen die ISDN routers gebruiken in combinatie met NT4 server kennen al deze problemen ook niet. Zelf heb ik een keer een werkgroepje met 3x 2000 professional neergezet samen met een isdn router en dit werkt ook probleemloos. Het lijkt me wel dat het in 2000 server zit, want als de server 's nachts aanstaat en de werkstations uit blijft het inbellen doorgaan. Iemand nog meer tips naast de goede tips hierboven? Alvast bedankt.
Pagina: 1