Is dit een copperspacer onder mijn hs?

Pagina: 1
Acties:

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Topicstarter
Of toch de processor? Volgens mij steekt een processor niet uit boven de socket.

Ik was effe de heatsink aan het schoonmaken
Waarom deze vraag, ik ga binnenkort een nieuwe HSF combinatie halen, en ik wilde daar dan een copperspacer onderzetten, maar als ik er al eentje heb, dan hoeft dat natuurlijk niet. Waarom haal ik de Heatsink er niet helemaal af? Omdat ik geen koelpasta meer heb.

Iemand een idee?

BTW ik was de koeler aan het schoonmaken, dus dat stof zit er nu niet meer op. Hij zat echt voor 50% vol met stof ofzo, en het scheelt dus een dikke 5 graden zonder stof in je heatsink.

pics staan : http://members.lycos.nl/redfish/Systeem/IMG_2070.jpg
http://members.lycos.nl/redfish/Systeem/IMG_2069.jpg

Lycos staat geen linken naar pics toe.

Probeer het toch :P
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/redfish/Systeem/IMG_2070.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/redfish/Systeem/IMG_2069.jpg

• Intronic
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 11:47
Het is je processor :P

[ Voor 55% gewijzigd door Intronic op 29-01-2003 17:30 ]

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Ok dan :) ik wist namelijk niet meer of mijn 1800+ groen moest zijn of bruin.

• Intronic
  • Laatst online: 02-02 11:47
't is een palomino zo te zien, dus bruin ;)

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
maar het vreemde is dat de heatsink direct aansluit op de processor aan de zijkant, terwijl je zou verwachten dat er ruimte tussen is omdat de core nog ietsje hoger is dan de proc zelf. Naja bestel gewoon een Spacertje.

[ Voor 9% gewijzigd door REDFISH op 29-01-2003 17:39 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:33

Epsilon

REDFISH schreef op 29 januari 2003 @ 17:36:
maar het vreemde is dat de heatsink direct aansluit op de processor aan de zijkant, terwijl je zou verwachten dat er ruimte tussen is omdat de core nog ietsje hoger is dan de proc zelf. Naja bestel gewoon een Spacertje.
Is ook ietsje hoger
maar dat ietsje is nog geen 1mm, dus dat zie je ook nauwelijks als de koeler erop zit :)

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:56
Intronic15 schreef op 29 January 2003 @ 17:32:
Er zijn ook groene palomino's

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Chakotay

Lick here to continue

PASware schreef op 30 januari 2003 @ 11:22:
[...]

Er zijn ook groene palomino's
En ook bruine Tbreds, de kleur zegt zo ongeveer niets over wat voor CPU het is :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

Verwijderd

duur geheugen trouwens voor een actieprijs, 2020 piek !

Verwijderd

De kleur zegt helemaal geen ene reet. Ik heb groene XP 1800+'en gehad, maar ook bruine en beige. Maar dit ziet er idd uit als je processor.

De processor steekt wel uit boven het socket natuurlijk. Dat bruine plaatje is de processor pcb, daar zitten de pinnen op en de processor zelf. Dat is dus de core, die steekt nog een klein stukje uit en daar rust dus je hele heatsink op.

Een spacer is niet beter voor je temps.

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 19:22
Een spacer is wél beter! Hij zorgt ervoor dat de warmte van de core beter en gelijkmatiger naar de heatsink wordt geleidt zodat er meer warmte afgevoerd kan worden. Waarom zouden er ook anders zoveel mensen een spacer hebben?

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:11

E-Vix

Nu met sneeuw!

brouwerpower schreef op 30 January 2003 @ 14:36:
Een spacer is wél beter! Hij zorgt ervoor dat de warmte van de core beter en gelijkmatiger naar de heatsink wordt geleidt zodat er meer warmte afgevoerd kan worden. Waarom zouden er ook anders zoveel mensen een spacer hebben?
Dat is dus niet waar. Als het goed is maakt een spacer niet eens contact met je core, en als ie dat al doet, dan is dat hoogstens aan de zijkant. Een spacer is er voornamelijk voor dat je je core niet crushed. Verder ligt hij alleen maar op je packaging, en die wordt niet (of nouwelijks) warm!

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:07

Eraser127

Nijkerk

E-Vix schreef op 30 januari 2003 @ 14:52:
[...]

Dat is dus niet waar. Als het goed is maakt een spacer niet eens contact met je core, en als ie dat al doet, dan is dat hoogstens aan de zijkant. Een spacer is er voornamelijk voor dat je je core niet crushed. Verder ligt hij alleen maar op je packaging, en die wordt niet (of nouwelijks) warm!
idd :)

My Discogs

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
kijk je wel uit met het schroeven op de heatsink, als deze nog op de CPU zit.
Je zou namelijk niet de eerste zijn die op die manier de core afbrokkelt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 17:13
Op de pic lijkt het net een spacer omdat je geen ruimte tussen de package en de HS ziet zitten.
Je zou er btw ook in kunnen krassen. Als er een mooi rood/bruin krasje komt is het koper en anders lukt het je niet eens om erin te krassen ;)

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

bredend schreef op 30 januari 2003 @ 16:35:
Op de pic lijkt het net een spacer omdat je geen ruimte tussen de package en de HS ziet zitten.
Je zou er btw ook in kunnen krassen. Als er een mooi rood/bruin krasje komt is het koper en anders lukt het je niet eens om erin te krassen ;)
Als jij in je proc gaat zitten krassen kom je ook koper tegen.. kan nooit je bedoeling zijn

Verwijderd

Even over de spacer. Iemand die zegt dat de "packaging" niet warm wordt heeft dus geen gelijk. Als je proc rond de 50 60 graden wordt dan geeft deze ook vast wel warmte af aan je "packaging" Tuurlijk heetf het nut als je spacer ook gekoeld wordt door je heatsink....

Je hebt wel gelijk dat het grotendeels nuttig is om je core niet te crushen, maar als je spacer lekker koud wordt dan wordt dus de lucht rond je core ook "marginaal" kouder, maar alle kleine beetjes helpen zeg ik altijd maar!!

ps: es ist der Prozessor

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 16:44 ]

• TD-er
Die spacer zal z'n warmte niet kwijt kunnen aan het koelblok, want als het goed is komt een spacer niet boven de core uit.
Wanneer dat wel het geval is, dan komt de core dus niet tegen het koelblok aan en krijg je een vrij grote warmte weerstand.
Oftewel de opgenomen warmte zal in de spacer blijven zitten.
Het is wel zo dat de spacer de warmte rondom de core zal verdelen, waardoor het op die manier iets minder warm rondom de core zal worden, maar dat is echt marginaal.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

ik zie dat je de fan van je heatsink heb afgehaald terwijl deze nog op de processor zit. Hiermee moet je uitkijken dat je de core niet beschadigt. Het zou beter zijn als je de HSF er gewoon afhaalt en dan pas de fan eraf schroeft. :)
verder, het is heel normaal hoor :)

Verwijderd

TD-er schreef op 30 januari 2003 @ 16:49:
Die spacer zal z'n warmte niet kwijt kunnen aan het koelblok, want als het goed is komt een spacer niet boven de core uit.
Wanneer dat wel het geval is, dan komt de core dus niet tegen het koelblok aan en krijg je een vrij grote warmte weerstand.
Oftewel de opgenomen warmte zal in de spacer blijven zitten.
Het is wel zo dat de spacer de warmte rondom de core zal verdelen, waardoor het op die manier iets minder warm rondom de core zal worden, maar dat is echt marginaal.
Dat klopt, de spacer zorgt ervoor dat de heatsink de core niet helemaal meer raakt. Dit wordt door de koelpasta wel weer goedgemaakt. Maar om die reden zullen je temps iets omhoog gaan.

Of ie van koper is of van alu maakt geen ene reet uit, het is alleen maar omdat koper makkelijker te bewerken is dat ze koper hebben gebruikt.

• TD-er
koper lijkt me een stuk lastiger te bewerken dan aluminium.
Ik denk dat het eerder gedaan wordt vanwege het gewicht, omdat anders het aluminium niet goed blijft liggen en dus alsnog tussen de core en de cooler komt en omdat aluminium een stuk zachter is, waardoor het mischien buigt wanneer je toch vrij veel kracht op de spacer zet.

Verwijderd

Koper is veel gemakkelijker te bewerken als alu, ook is het harder.
Gewicht maakt geen ene reet uit. Heb je ooit zo'n spacer in je hand gehad, het is maar een paar micrometer dik, je blaast em zo weg.
En er buigt natuurlijk helemaal niets want het is een plat ding wat geplet wordt tussen 2 andere platte dingen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 17:29:
Koper is veel gemakkelijker te bewerken als alu, ook is het harder.
Gewicht maakt geen ene reet uit. Heb je ooit zo'n spacer in je hand gehad, het is maar een paar micrometer dik, je blaast em zo weg.
En er buigt natuurlijk helemaal niets want het is een plat ding wat geplet wordt tussen 2 andere platte dingen.
Laten we het niet overdrijven met micrometers dat ding is toch zeker wel 1 of 2 mm dik en die blaas je niet zomaar weg.

Verwijderd

Nou ik blaas em toch zeker wel zo weg en hij is 0.6 mm dik (dus 600 micrometer), de core is geloof ik 450 micrometer dik, dat is dus best nog wel een verschil. Dat ding weegt met plasticje niet meer als 1 gram en kan iedereen die niet compleet beschonken is dus wel wegblazen.

Verwijderd

brouwerpower schreef op 30 januari 2003 @ 14:36:
Wat een gelul! Puur tegen het corecrushen...heeft nix met temps te maken...

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 17:24

RammY

Dát!

Of je haalt het koelblok dr ff af ofzow.. weet je zeker dat het een spacer/proc is

Deze advertentieplaats is te huur!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:27
Een spacer zal je koelprestaties absoluut NIET omhoog helpen. het is zelfs zo dat als je een spacer gebruikt , je temp's zelfs iets zullen stijgen.

Een spacer is gemaakt om ervoor te zorgen dat je je core niet kan crushen, het fungeert ongeveer hetzelfde als de heatspreader die op een Pentium-4 zit , maar dan zonder het "heatspread" gedeelte.

Tis gewoon een plaatje koper wat aan de zijkanten naast je core komt te zitten, zodat de koeler niet kan wankelen (druk op 1 kant ofzo) zodat je core heel blijft!

• icecoolsniper
  • Laatst online: 17-02 07:58

icecoolsniper

never run from a sniper!

Intronic15 schreef op 29 januari 2003 @ 17:32:
eh mijn palomino is gewoon groen hoor

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Ik weet hoe een copperspacer uitziet die zit gewoon om je core heen, en zorgt dat de druk niet alleen op de core komt.

Ik heb de heatsink er niet vanaf gehaald omdat ik geen pasta heb. Ik zou niet weten hoe ik van dat zootje pasta dat er opzit als ik de HS eraf haal, weer iets toonbaars moet maken. Dus het is effe wachten tot mijn tubetje AS3 binnen is.

het schroeven van de fan op de heatsink is inderdaad niet een klusje dat je nonchalant kunt doen. De heatsink draaide ook licht toen ik de schroeven aandraaide, maar niet iets om je druk om te maken lijkt me.

En over de invloed van zo'n spacer op je koelprestaties, weet ik niet. Op zich zou je zeggen dat een goede copperspacer het contact tussen core en hs niet verstoort, dan lijkt het mij dat zo'n copperspacer geen effect heeft op de koelprestaties.

Nog effe een vraagje, die condensator rechts van de socket, kan die nog problemen geven bij de standaard HS's van vandaag de dag? Als in: ik krijg hem er niet op door die condensator...

[ Voor 12% gewijzigd door REDFISH op 30-01-2003 20:25 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 17:49:
Nou ik blaas em toch zeker wel zo weg en hij is 0.6 mm dik (dus 600 micrometer), de core is geloof ik 450 micrometer dik, dat is dus best nog wel een verschil. Dat ding weegt met plasticje niet meer als 1 gram en kan iedereen die niet compleet beschonken is dus wel wegblazen.
no need to get angry :'(

Verwijderd

Angry? Neuh, maar ik heb hier toevallig zo'n ding liggen dus ik weet waar ik het over heb :)

Maar als je een spacer + heatspreader pakt heb je in principe een P4 processor (kwa buitenkant dan) Het is alleen een kwestie van kostenbesparing van AMD.

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 21-12-2025
Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 17:49:
Nou, ik heb ook een koperen spacer (een verzilverde), en dat ding blaas je echt niet zomaar weg. Je kunt 'm wel van tafel blazen, maar dan schuift 'ie echt langzaam eraf. De spacer zal idd wel ong. 0,6 mm dik zijn maar dat is dus niet bepaald 'een paar micrometer' :z want dan heb je het over aluminiumfolie (of koperfolie :) ).

En de meeste mensen die een spacer gebruiken en opgelet hebben, hebben gezien dat hun cpu-temp een graadje steeg. (Ik gebruik m'n eigen spacer niet omdat ik een heatsink heb die geen clip heeft maar vier bouten met veren (Alpha PAL 8045).)

[ Voor 17% gewijzigd door Aham brahmasmi op 30-01-2003 21:06 ]

Verwijderd

Thermo man schreef op 30 January 2003 @ 21:03:
[...]
Nou, ik heb ook een koperen spacer (een verzilverde), en dat ding blaas je echt niet zomaar weg. Je kunt 'm wel van tafel blazen, maar dan schuift 'ie echt langzaam eraf.
Om mensen even te amuseren met deze zeer nutteloze info. Ik heb net mijn koperen spacer even gepakt en true zal ongeveer 0,6mm zijn, dus wel een aantal micrometertjes.

Wegblazen gaat op een vlak oppervlakte (schuiven idd), maar dit gaat dus niet zweven als je blaast ofzo :/

Verwijderd

Als ik em op me hand leg, een beetje holle hand en ik blaas onder het ding (in het plasticje) dan flappert ie er vanaf.

En voor micrometers vind ik 600 wel een paar.
(Ik gebruik m'n eigen spacer niet omdat ik een heatsink heb die geen clip heeft maar vier bouten met veren (Alpha PAL 8045).)
Juist dan een spacer gebruiken! Je kunt em dan zo strak aandraaien dat je mobo krom gaat staan (een backplate helpt dan)

offtopic:
Lekker nutteloze discussie over zoiets onnozels en nog super off-topic ook.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2003 23:04 ]

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 17:13
Tijd voor een paar bytes over spacers in de FAQ :+

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 21-12-2025
Juist dan een spacer gebruiken! Je kunt em dan zo strak aandraaien dat je mobo krom gaat staan (een backplate helpt dan)
Juist niet. :) Die bouten kun je net zo lang aan blijven draaien tot ze echt stroef beginnen te gaan, en dat zit je heatsink strak genoeg.
Een spacer helpt mijns inziens juist als je een heatsink met een clip hebt, omdat je dan de druk in 1 beweging op de core zet. Op het moment dat je met een schroevendraaier de clip over het/de nokje(s) van de socket drukt, dan heb je de kans dat je de core crushed als je dit niet met beleid doet.

offtopic:
En sinds wanneer is 600 'een paar'? Logischerwijs gebruik je in de Nederlandse taal 'een paar' voor aantallen onder de 10.

En ikke heb trouwens zo'n paarsgrijze Palomino :) .

Edit: eigenlijk gaat dit topic toch nergens meer over? De topicstarter heeft z'n antwoord, en het nut van een spacer is nu ook wel ruimschoots besproken. Er zal straks wel een modje met een slotje komen. Welterusten. :z

[ Voor 15% gewijzigd door Aham brahmasmi op 31-01-2003 01:24 ]

Pagina: 1