Toon posts:

Wireless router, welke?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste wil ik jullie verzoeken GEEN reacties te geven als: "zoek zelf maar eens goed" en dergelijken. Ik heb wel DEGELIJK goed gezocht op zowel GOT als google etc. en ik heb ook een hoop gevonden... waar ik niet veel wijzer uit werd :'(
Ik ben geen complete n00b wat routers betreft, maar héél erg veel weet ik er nou ook weer niet vanaf. Wat betreft mijn kennis van wireless is het ietsje erger :| . Zoeken met GOT is het best te beschrijven met "door de bomen het bos niet meer zien".

Mijn probleem:
Ik zit hier met 1 normale pc (deze is met gewone netwerk-kabel aan adsl-modem verbonden). verder heb ik nog 2 laptops waar ik ook het internet mee op wil, dit dmv wireless pcmia kaartjes. Binnenkort komt er nog een normale pc bij die ook met een gewone netwerkkabel aan het internet moet.
Ik heb dus DUIDELIJK een router nodig icm een wireless accespoint en hub/switch of een router met alles erin. Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste.
Nou zijn er echter verschillende problemen waar ik tegenaan loop bij het zoeken van m'n routertje: Het grootste probleem is dat ik er niet helemaal uitkom welke standaard het best voor mij zou zijn: 802.11b of 802.11g (802.11a valt uit vanwege de lagere snelheid). de 2 grootste verschillen die ik kan vinden zijn frequentie waarop ze werken (g-variant kan last hebben van telefoons e.d) en het bereik (linksys-site verteld mij dat de b-variant minder goed door muren heen kan gaan dan zowel de a als de g-variant). Beide problemen zijn nogal belangrijk lijkt mij aangezien ik de laptops toch wel vanuit elk punt in het huis wil kunnen gebruiken en ik toch ook geen netwerk storingen wil oplopen als er een mobieltje oid gebruikt word :( .
Weet iemand HOE erg deze problemen zijn en welke jullie mij in deze situatie zouden aanraden?

als iemand mij hierbij zou kunnen helpen zou ik ietsje doelgerichter kunnen gaan zoeken naar een router... :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2003 16:49 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:45
Je haalt een-en-ander door elkaar denk ik..
802.11b en 802.11g werken beiden op 2.4GHz, de b variant haalt max 11 mbit/s, de g variant haalt max 54 mbit/s
802.11a haalt ook 54 mbit/s

a/g : voordelen:
-snel (g variant)
-groter bereik
-goedkoper
-betere ondersteuning (meer keuze wbt apparatuur, kabels en antennes)
nadeel:
-kan last hebben van andere apparatuur op 2.4GHz (magnetron, sommige telefoons..)

a: voordelen:
-snel
-werkt in n vrij frequentiegebied (geen/minder last van andere appraten)
nadelen:
-erg klein bereik
-duurder
-relatief weinig keus wbt AP's, kabels en antennes

[ Voor 3% gewijzigd door FatalError op 29-01-2003 17:19 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
dat b de langzame is enzo wist ik ook wel, maja... was dus al weer helemaal in de war 8)7 door al die letters.

wat je zegt had ik ook al gevonden op linksys-site (alleen verkeerd overgetyped) en wil eigenlijk weten of het nou slim is om voor de a, b of g variant te gaan en vooral hoe erg die storingen e.d zijn. b en g lijken mij zo'n beetje hetzelvde behalve dat de g-variant ongeveer 5x zo snel is.. Als de storingen echter heel erg en vaak voorkomend zijn zou het juist weer slimmer zijn om voor de a variant te gaan maar die heeft weer een klein bereik en slechte ondersteuning... dus welke moet ik nou nemen :?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:45
In verreweg de meeste gevallen heb je niet of nauwelijks last van storingen van andere apparatuur op dezelfde frequentie.
Ik zou zelf voor b gaan, eventueel g, maar dat is nog amper te krijgen en nog niet uitontwikkeld

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
hmm b is wel die "trage" ... iemand ervaringen met de g-variant i.v.m eventuele problemen door dat het nog niet geheel "uitontwikkeld" is?