Mac/Linux/Windows uitwisselbaarheid van files?

Pagina: 1
Acties:

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik weet niet precies waar ik dit het best kan plaatsen - als in dit forum niet goed is, dan merk ik het wel.

We zitten hier op een netwerk met Apple Macintosh, Linux Redhat en Windows 98 en 2000 systemen. Het blijkt dat de Mac's niet goed informatie (met name Photoshop en Illustartor bestanden) kunnen uitwisselen met elkaar via 't netwerk: op eoa. manier worden die files rot en kunnen niet worden ingelezen op een ander systeem. Backuppen naar een linux-server is dus ook een probleem.

Persoonlijk heb ik ervaring met Commodore 64, Amiga, Spectrum's, Atari's, PC's, Mac's en Linux systemen en ben nog nooit eerder tegengekomen dat een bepaald systeem files sloopt. Het blijven binaire bestanden die 1 op 1 gecopieerd worden.

Mijn vraag is concreet: kan het zo zijn dat bijvoorbeeld een .eps file, die in Photoshop op de Mac is gemaakt, kapot gaan als deze op een Linux server wordt bewaard en vanuit daar op een andere Mac wordt ingelezen?

En voor wat betreft backup: als files van Mac-systemen worden opgeslagen op een Linux server en gezipt (tar/gz), kunnen die backups dan weer normaal worden teruggezet?

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:30
Een Macfile bestaat uit een datafork en een resourcefork. Daar zal het wel mee misgaan. Zippen zou wellicht beter werken ja.

No production networks were harmed during this posting

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Het is zo dat Windows en Linux niet de reource fork van de Mac indersteunen. Daardoor wordt de file brak en kan je er op de Mac niet veel meer mee. Je kan ze nog wel openen, maar dan moet je eerst je programma openen en daarna de file opzoeken en dat met het programma openen. Dubbelklikken werkt dan niet meer, programma's werken meestal helemaal niet meer.

Gewoon op de Mac de files stuffen of iets dergelijks en het is opgelost. :)

kleurbleur.nl

• Twynn
  • Laatst online: 11:02
Tja, dit hoort in ieder geval niet in de hardware-afdeling thuis :)

Ik verplaats hem wel effe naar software algemeen.. (ik weet eigenlijk ook niet zeker of het daar thuis hoort.. 't is ook weer een NOS/WOS/NT aangelegenheid :))

Verwijderd

In zo'n heterogene omgeving zou ik misschien wel haast FTP als file-transfer protocol gaan gebruiken.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ik denk dat Network Troubleshooting toch beter past aangezien het over de netwerkverbinding tussen de OSsen gaat. Dus ik gooi je topic nog een deur verder :P

Maar check ook de 'andere' topics op GoT over het binnen 1 netwerk gebruiken van Mac en andere OSsen even, en bijv. http://www.microsoft.com/mac/products/win2ksfm voor het geval Win2k. FTP is IMHO ook geen vreemde suggestie nee :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• wica
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 16:59

wica

De duivel jacht op me

stuffen of zippen is denk ik niet de beste oplossing. En zeker niet als je het gebruikt om uit te wisselen.
Wij hebben hier in ons netwerk. Waar we mac's en pc's (win98/win2k/winxp) in hebben.
1 linux server staan. Die voor de filesharing zorgt.

Op deze server staat.
netatalk (voor de mac's 9.x)
samba (voor windows dingen)
nfs (voor linux en mac os X)

moet zeggen dat we weinig problemen hebben met het uitwisselen van bestanden

RFC | The Linux Document Project | gentoo.

• Explore
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Wat ik merk is dat Mac's een soort van slijkspoor van files achterlaat. In alle dirs waar met een Mac wordt gekeken staan gelijk 'hidden' directories en allerlei andere files. Persoonlijk vind ik dit vrij iritant. Inmiddels is het Appletalk zo ingesteld dat je die files op windows niet ziet, maar ze zijn er nog wel. Hoe dan ook: het lijkt er op dat de benodigde info gewoon ook wordt doorgegeven.

Wij hebben hier eenzelfde opzet als wica, alleen gebruik ik nfs voor de communicatie tussen de linux servers onderling (backup enzo).

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

Pagina: 1