Methode om netwerk te herindelen

Pagina: 1
Acties:

• nitpicker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 13:44
Als systeembeheerder moet ik hier in een middelbare school het netwerk opnieuw in gaan delen..
Het probleem is.. ik ben hier net aangesteld en er is zo goed als niets aan documentatie van de huidige situatie. Maar ik weet wel dat wat er ligt, niet goed werkt. Terwijl ze wel de spullen hebben... |:(

Nu vroeg ik mij af of daar speciale methodes voor zijn, dus eerst het inventariseren en het beschrijven van de huidige situatie.

Voor software ontwikkeling zijn zat methodes te vinden.. (ook via de search) maar om zoiets wat ik wil te ontwikkelen/herindelen/documenteren, daar loop ik even vast...

Iemand een idee???

• Jochem Knoops
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-07 17:54
http://www.insecure.org/nmap/
kan een range van ipnummers scannen en kijken welke zooi open staat en volgens mij geeft hij ook aan welk os ze hebben.

Misschien heb je hier iets aan ?

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:13

chromeeh

the Gnome

Tja.... ik denk dat het eerst heel veel documenteren wordt voordat je uberhaubt wat kunt...
Dat is het nadeel van als je 'nieuw' in een netwerk komt.... Het kost eerst tijd om het te leren kennen zeg maar....

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

je kunt het op verschillende manieren aanpakken,
je kunt eerst alles gaan inventariseren, dat kost veel tijd en vervolgens moet je ook nog eens de problemen gaan verhelpen, want je zegt dat het niet goed werkt.
Je kunt ook zeggen van (als die mogelijkheid en kennis er is) ik ga alles van grond af aan opnieuw opzetten op mijn eigen manier en alles gaandeweg zelf documenten. Als jij vanaf NU dus vaste beheerder wordt daar is dat het makkelijkste want je weet precies waarom iets opgezet zoals het is want dat heb je immers zelf gedaan.

• nitpicker
Er zijn dus geen speciale methodes voor, die hun waarde al bewezen hebben? Zoals IAD of een ISAC veranderingsanalyse? Een beetje volgens de regels is nooit verkeerd!

Iig bedankt voor de link naar insecure.org.. heb het gedownload.. ga het meteen ff checken!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:13

chromeeh

the Gnome

Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 18:27:
je kunt het op verschillende manieren aanpakken,
je kunt eerst alles gaan inventariseren, dat kost veel tijd en vervolgens moet je ook nog eens de problemen gaan verhelpen, want je zegt dat het niet goed werkt.
Je kunt ook zeggen van (als die mogelijkheid en kennis er is) ik ga alles van grond af aan opnieuw opzetten op mijn eigen manier en alles gaandeweg zelf documenten. Als jij vanaf NU dus vaste beheerder wordt daar is dat het makkelijkste want je weet precies waarom iets opgezet zoals het is want dat heb je immers zelf gedaan.
Maar dit heeft tot gevolg dat je heel het netwerk voor een tijd plat legt....
Als je gaande weg gaat documenteren / inventariseren dan hoeft niet heel je netwerk plat....

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

chromeeh schreef op 30 januari 2003 @ 15:49:
[...]

Maar dit heeft tot gevolg dat je heel het netwerk voor een tijd plat legt....
Als je gaande weg gaat documenteren / inventariseren dan hoeft niet heel je netwerk plat....
Misschien is een vakantie dan handig ;) Zijn er zat in de komende tijd, in week 9, en week 13/14, en dan natuurlijk nog de zomervakantie..

Verwijderd

Ligt er maar net aan hoe zo'n netwerk er ligt. Draait alles op 1 server, of op meer. Welke services draaien er. Hoe is het domein ingericht. Hiervanuit kun je gaan opmaken hoe je het netwerk opnieuw opbouwd.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Welk server OS gebruik je ? Of gebruik je meerder OSen

Wat heb je voor servers

Worden de netwerken gescheiden door vlans ?

Wat heb je voor spullen ?

Oftewel ga eerst een uitzoeken wat je heb. En zoek dan de documentatie bij je netwerk os ?

Gebruik je bijvoorbeeld Novell dan hebben die cursus boeken over

Netware Administration
Netware advanced admin
Networking Technologies
NDS Design en Implemantatie

TIP Probeer 2 netwerken te maken met VLAN`s zodat je leerlingen nooit bij je docenten kunnen komen. Security en Stuff

• nitpicker
Er zijn op dit moment (zover ik het heb kunnen nagaan) 2 fysiek gescheiden netwerken. Eén docenten netwerk, met administraties en één leerlingen netwerk. Leerlingen netwerk zit vast op de kabel (kennisnet...) en het andere netwerk heeft een adsl verbinding.

Er zijn op dit moment verschillende OS-en.
Zo goed als iedereen gebruikt Windows 98 SE... "afgeschermd" met policies. Werkt op zich redelijk (maar is niet mijn favo keus).
Leerlingen loggen in met een NT-scriptje. Ze hebben geen eigen account, maar dat moet straks wel het geval zijn. Ze hebben een NT4 file & print server. En een NT4 proxy voor internet.
Docenten pc's hebben Novell NetWare client geïnstalleerd, en ze hebben een NW file & print server. En sommigen hebben aansluiting op e-mail, op een 2e NW server met Groupwise. Verder staan hier ook nog een server met Acitive Directory/DHCP/DNS, een ISA server en een 2-tal Terminal servers, allen met Win2K.
Vraag mij niet waarom er gekozen is voor Active Directory náást NDS, maar goed...
Dit is de situatie zoals ik die nu zo'n beetje gezien heb...
Er staan 3 HP ProCurve 24 poorts switches voor het docenten/administratie netwerk. Het leerlingen netwerk is ge-hub-t.. zalk maar zeggen.

Verder nog meer info nodig?

[ Voor 4% gewijzigd door nitpicker op 31-01-2003 11:35 ]

• nitpicker
*schop*

Niemand heeft dus verder een idee over een methode of projectachtig iets, "Volgens de regels?"

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 23:19

Surfer

~

nitpicker schreef op 04 February 2003 @ 14:34:
*schop*

Niemand heeft dus verder een idee over een methode of projectachtig iets, "Volgens de regels?"
Het klinkt misschien een beetje lullig, maar gezond verstand en een hoop tijd is wat je hier nodig hebt denk ik... Waar verwijzen de scripts naar toe, wie logt waar in, waar zijn de netwerken gekoppeld, waar staat de data enzo, dat is toch echt iets dat je gewoon het beste zelf uit kan zoeken. Er zijn wel progs zoals MS Visio die je netwerk kunnen scannen en in kaart kunnen brengen, maar daar wordt je in de praktijk vaak niet veel wijzer van. Gewoon ergens beginnen, _alles_ nalopen en opschrijven is vaak het beste...

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

• nitpicker
Dat begrijp ik.. daar ben ik ondertussen ook al mee begonnen.. maar ik neem aan dat dit vaker voorkomt en dat daar prachtige methodes of stappenplannen voor zijn ontwikkeld.. dat zou toch al een leukex leidraad voor mij zijn!
Pagina: 1