[3D] "Handmatig" texture mappen

Pagina: 1
Acties:

• ProgrammerX
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02-2021
Ik wil graag zelfs eens wat met 3d gaan proberen (programmeren), maar dan op een telefoon (J2ME). Het nadeel van de telefoon is uiteraard dat ik maar zeer beperkte functies heb (zeer beperkt roteren).

Wat ik eigenlijk wil is een texture mappen op een 3d object/vlak. Het probleem is dat ik dit met de standaard functies niet kan. Nu dacht ik zelf aan het converteren van een texture naar een matrix met rgb waardes (hiervan weet ik hoe het moet :) ). Daarna wil ik dan deze waarden gebruiken om zelf de texture te mappen naar het nieuwe vlak. Dus de richting bepalen van het vlak en de pixels zo proberen te plaatsen dat ze netjes het vlak opvullen (hoop dat dit een beetje duidelijk is :) ).

code:
1
2
3
4
5
6
    /                   _________
   /
  /
 /
/
   v                        v

Nog even ter verduidelijking : als je dus recht tegen het vlak aankijkt is er dus nix aan de hand en kan ik gewoon de texture laten zien (v is het viewpoint). Als je dus schuin tegen het vlak aankijkt, dan zal ik dus zelf moeten gaan bepalen hoe het vlak uitziet vanuit het viewpoint v.

Kortom, hoe bereken ik dus de pixels die de gebruiker ziet in het linkse geval ?

Edit : ik heb al eens gezocht links en rechts, maar eigenlijk nix gevonden wat niet gebruik maakt van bepaalde high-level functies. Kan ook zijn dat ik op de verkeerde trefwoorden zoek, dus alle help is welkom :)

[ Voor 12% gewijzigd door ProgrammerX op 29-01-2003 15:00 ]

• RunaR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 21:56
Probeer de source van een oud spel te krijgen. Je heb code nodig die dit deed zonder DirectX of OpenGL. Ik geloof dat de source code van Wolfenstein en Doom ooit is vrij gegeven. Daar in worden deze technieken gebruikt.

bijvoorbeeld hier: www.btinternet.com/~belowe/

[ Voor 13% gewijzigd door RunaR op 29-01-2003 17:21 ]

ISS Detector en meer voor Android