Case gezocht die werkt met een Intel 7501WV2 mainbord

Pagina: 1
Acties:

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08 18:07
Ik ben bezig om een server samen te stellen die zal gaan dienen als webserver voor met name videostreamings. Omdat ik een beperkt budget (7.500 Euro) heb, maar wel voor kwaliteit wil gaan heb ik de volgende configuratie bedacht:

2 x Intel Server Board SE7501WV2 ATA IDE 533 FSB (Dual Xeon) (1 als reserve)
2 x Intel Xeon 2.4 GHz 512K 533 FSB Dual CPU (Retail Box w/Fan)
4 x 512 MB DDR REG ECC Corsair
8 x Western Digital 120 GB 1200JB SE 8MB Cache 7200 RPM (= 720 GB in RAID-5 met 1 hot spare)
4 x Western Digital 180 GB 1800JB SE 8MB Cache 7200 RPM (= 720 GB in RAID-0 voor maandelijkse backup)
2 x 3ware Escalade 7500-8 8-Port IDE RAID Controller (1 als reserve)
1 x AIC RMC4DB 4U Rack / Server Case w/Redundant 450W PS
1 x Mitsumi 1.44 MB 3.5" Slim Floppy Drive - Black

Nu zal de eerste reactie van veel mensen zijn: "IDE-RAID in een server, dat moet je niet doen!", maar aangezien het hier om een webserver gaat met voldoende veiligheidsmaatregelen (reserve RAID-controller, RAID-5, HOT-Spare, Backup-On-Disk) en gezien mijn beperkte budget is dit de enige keus.

Het enige probleem dat ik nu nog heb is dat het moederbord gebruikt maakt van Riser-cards, waardoor de case niet geschikt blijkt te zijn. Ik heb al contact opgenomen met Intel en AICIPC, maar beide reageren niet. Ik heb echt al heel veel moeite gedaan, maar zelf een server bouwen blijkt in Nederland haast onmogelijk. Het hele systeem zoals hierboven beschreven lijkt mij ideaal, maar blijft nu hangen op zoiets doms als een kast!

Kan iemand mij vertellen welke kast geschikt is voor 12 x IDE (bij voorkeur hotswappable) EN voor dit moederbord met risercards?

Moederbord: http://www.intel.com/design/servers/SE7501WV2/
Case: http://www.aicipc.com/product/4U%20Chassis/RMC4D-IDE

Andere op- en aanmerkingen stel ik natuurlijk altijd op prijs.

Verwijderd

Ik zou gewoon voor een Merk pc gaan zoals Dell:

- Dell systemen zijn toch iets beter in elkaar gezet dan een zelfbouw.
- Dan hoef je ook geen 2x moederboard te kopen of een extra 3ware card.
- Als backup zou ik dan gewoon een zelfde server nemen met eventueel 1 proc. Daar kan je dan meteen de backup op zetten.

Ik heb zelf 4x dit moederboard met 2x2.4 Ghz. Eentje is er al na 1 maand al mee gekapt. Het kan toeval zijn maar...... Deze systemen zijn door een groot bedrijf in elkaar gezet waarbij ze deze in honderdtallen verkopen. Ik zou als ik jouw was geen zelfbouw gaan plegen, zeker als je geen ervaring hebt met server zelfbouw(je komt jezelf aardig tegen). Ook zal het aardig moeilijk zijn om 8 HD's in een zelfbouw server te krijgen. Neem dan liever een DAS of goedkope NAS.

• Arnaud
Ik heb al vaker zelf servers in elkaar gezet, maar dat waren altijd "normale" PCI-sloten en 5 harde schijven. Een kast voor zo'n systeem is natuurlijk makkelijk te krijgen.

Ik ben begonnen met Dell, HP en IBM bellen voor een server met 2 x 500 tot 1000 GB aan opslag, maar geen van allen konden dit leveren voor een acceptabel bedrag. Een NAS is ook geen optie omdat ik dan ook al mijn complete budget kwijt ben aan de benodigde opslag en geen budget meer overhoud voor backup en server.

Een tweede server is ook geen optie omdat de backup dan over het netwerk moet. Dat is natuurlijk geen probleem voor 1-50 GB, maar voor 600 GB is dit niet bevoordelijk. Daarnaast past dit ook weer niet in het budget.

Volgens mij is de server zoals ik die heb samengesteld helemaal naar wens, behalve de kast. Zou jij mij kunnen vertellen welke kast er bij jou wordt gebruikt? (waarschijnlijk 1U of 2U, dus daar passen geen 12 HD's in) En kun je me ook vertellen hoe de kast precies op de risercards is aangepast?

Verwijderd

Je kan makkelijk 2x Gbit cards erin doen en dan een cross-cable gebruiken(Gbit heeft autosensing voor cross-cables).

Ik zal morgen ff naar de kast kijken.

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 15:09
http://viddel.shop.tweake...ction=overzicht&groep=008

daar zitten iig cases tussen tot 16 schijven aankunnen misschien is het wat?

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 17:03
one word: SuperMicro....en please use scsi raid...das zoveel fijner met zoveel disks..

dus kijk ff op www.supermicro.nl

en je backups op een raid-0 wegschrijven is vragen om problemen !!

[ Voor 23% gewijzigd door JMW761 op 30-01-2003 20:32 ]

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:21

Predator

Suffers from split brain

PNS -> OH

cases 19" of niet zijn nog altijd OH ;)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 10:17

Shuriken

Life is all about priorities

Ik zou liever voor SCSI gaan das 24/7 toch veiliger of anders Maxtor Maxline IDE (die zijn ook geschikt voor 24/7 gebruik. Maar goed dat word gezien de storage grote en budget misschien een beetje moeilijk.
Ik heb echt al heel veel moeite gedaan, maar zelf een server bouwen blijkt in Nederland haast onmogelijk. Het hele systeem zoals hierboven beschreven lijkt mij ideaal, maar blijft nu hangen op zoiets doms als een kast!
Dit ligt puur aan het feit dat jij een speciaal moederbord voor 1U en 2U kasten in een 4U chassis wil stoppen. Is er van Intel geen vergelijkbaar type in (extended) ATX? Dan hoef je nl. niet zo moeilijk te doen.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Arnaud
DualXeon: Voor 2 servers is geen budget. Verder is een backup van 600 GB over Gigabit echt te langzaam. Ik denk echt dat ik (binnen het budget) de perfecte configuratie heb gevonden.

Vuurvlieg: Jij bent mede schuldig aan het vinden van de perfecte case ;). De case waar jij naar verwijst had ik allemaal al eens gezien, maar na een telefoontje en een bezoek aan Procase bleken zij een 2U case te hebben met 12 Hot-Swappable-IDE-Bays. Dit type staat nog niet op hun website, dus een plaatje kan ik niet geven, maar het typenummer is IPC-C2E-XP. Hiermee lijkt mijn configuratie helemaal af EN binnen budget te zijn. Mijn baas en ik danken u _/-\o_.

JMW: Ik had al bij SuperMicro gekeken, maar zij hebben geen variant van dit moederbord met dual Gigabit en Onboard IDE-RAID. Natuurlijk had ik liever een andere manier (tape) gebruikt voor de backup, maar 600 GB oncomprimeerbare videostreams passen daar met geen mogelijkheid op en duurt veel te lang. Aangezien er bijna geen wisselende data is (slechts 2 GB per dag) volstaat het in mijn specifieke geval om eens per maand de server te synchroniseren met de backup en daarna de backup weer uit de machine te verwijderen.

Shuriken: Natuurlijk had ik liever voor SCSI gegaan, maar ik heb die performance niet nodig en met 720 GB aan SCSI had ik alleen al over mijn budget heen gegaan. Verder heb je gelijk dat ik een moederbord dat is gemaakt voor 1U/2U probeerde in een 4U kast te plaatsen. Ik had gehoopt dat er een 4U kast zou zijn die overweg kon met risercards, maar dat blijkt dus niet te bestaan. Ik heb overal gezocht, maar dit is het enige moederbord waar 2xGigabit LAN en onboard IDE-RAID op zit. Gelukkig heb ik alsnog een kast gevonden waar al mijn harde schijven in passen.

Ik wil iedereen bedanken die heeft meegedacht en ik hoop dat mijn systeem voor anderen kan dienen als een goed voorbeeldsysteem van veel storage en performance in een kleine kast en budget.
Pagina: 1