[help] Geen CDgeluid met windows 98se

Pagina: 1
Acties:

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 12:28
Sinds kort ben ik van winxp naar win98 gegaan vanwege bepaalde software
Nu werkte mijn pc opstelling eerst wel 100% ok en nu in win98 eigenlijk maar 99%

wat is er nu fout?
Ik heb bij alles geluid (divx,mp3,games etc etc) behalve bij AUDIO cd's
het maakt niet uit met welke player (winamp, mediaplayer real ) ik krijg maar geen audio cd geluid (krijg verfromelde kraakjes te horen)

met de search heb ik de volgende topic gevonden:
geen geluid bij afspelen muziek cd's
Precies hetzelfde probleem!
Ze hebben het opgelost door een plugin voor winamp te downen die zonder een cd kabeltje werkt. Dit werkt ook idd bij mij , maar bij sommige games worden audio bestanden nog steeds van muziekcd afgespeeld dus is die plugin optie niet echt geschikt voor mij :(

Wat ik heb gedaan:

eerst dacht ik aan een driver probleem
maar ik heb alle soorten drivers geprobeerd zonder resultaat

audiocdkabeltje is NIET kapot

Ik heb helemaal nix in de bios veranderd of hardware eruitgehaald
alles is precies zo gelaten wat met winxp wel deed.

Ik heb DMA aangezet , zonder resultaat

Directx zegt geen fouten te hebben gevonden.

instelling voor irq is niet veranderbaar

Geluidskaart is een onboard AC97 Sigmatel chip (100% zeker de goeie geupdate drivers)

CDspeler is NIET gedempt in de volumetray

wie o wie heeft er een oplossing voor me?
verder specs

win98se engels
bios meest recent
drivers meest recent
dx 9

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Weet je zeker dat het audio kabeltje wel op de juiste aansluiting van je geluidskaart zit? (CD_IN of zoiets) Heb je misschien alleen een digitaal kabeltje lopen dan in windows XP wel werkt en niet in Windows 98? Kijk die dingen even na.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:50

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het afspelen van een audioCD in je cdrom speler heeft eigenlijk helemaal niets met de bios, win9x, directx en irq te maken. (zolang je tenminste dat audiokabeltje gebruikt...)

Wat je even moet testen:
Start de windows cd-speler (niet winamp dus), en laat de speler afspelen. Als je CD speler een hoofdtel. uitgang heeft, steek daar dan een hoofdtel in en luister of je daar geluid hebt.

Goed geluid? -> dan zit er iets buiten je cdrom speler fout.
Geen (goed) geluid -> dat is er iets met je cdrom speler mis. (dit heeft dan niets met drivers te maken, maar is een defect aan je cdrom speler).

Laat ff weten wat het resultaat is.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 29-01-2003 14:18 ]

Alles kan stuk.

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 12:28
remko_k

zer zit geen koptelefoonaansluiting op
maar ook met de normale windows cd speler krijg ik geen geluid
cdrom speler is niet defect. (uurgeleden deed hij het nog..en ik gellof niet dat hij na een win98 install van dood gaat)

Fox-web:
als de cdkabeltje er niet goed in zat had ik onder windowsxp toch ook geen geluid moeten krijgen...dus ..................,maar toch maar voor de duizendste keer gecheked..
alles zit op de juiste plaats

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik bedoelde dat alleen het digitale (2pennetjes) draadje misscien aangeloten was en dat Windows XP dat standaard ondesteund en windows98 niet. Je moet dus het draadje hebben met 4 pinnetjes. Heb je die?

Eat right. Stay fit. Die anyway.

Verwijderd

Inderdaad heb hetzelfde met mijn pc gehad en weer heel snel naar xp gegaan.

Nu baal ik ervan dat ik dus gewoon kabeltje had kunnen wisselen heb ik dus maar meteen ff geprobeerd en het werkt

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk eens even naar de instellingen van je geluidskaart, bij apparaatbeheer of mediabeheer. Dikke kans dat daar iets miszit, misschien de verkeerde bron voor afspelen ofzo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Heb je bij de volumeinstellingen je cd audio niet op gedempt staan ;)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:50
Windows XP speelt standaard je audiocd's digitaal af. Je moet dat even uitzetten

Even in je device manager bij de cdromspeler het vinkje bij digital playback uitzetten.

Verwijderd

onder windows xp kun je cd's afspelen zonder die audiokabel, dus digitaal. gaat via je ide kabel

en onder 98 gaat dat niet, dan moet je ff die audiokabel erin zetten.
Pagina: 1