[MySQL/ACCESS] Traag tot niet laden van site.

Pagina: 1
Acties:

• Manual
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 12:58
Ik ben voor een webwinkel wat aan het uitzoeken.

Het probleem is dat de site (ASP, veel plaatjes = veel dataverkeer) op bepaalde momenten van de dag niet (goed) laad. Dat uit zich in witte pagina's (geen tekst of pics... niets) of een enkele keer een script timeout.

De site draait op een access database. Het is een vrij druk bezochte site. Gemiddeld ca. 1100 unieke bezoekers per dag en de verwachting voor de nabije toekomst is dat dit aantal gaat naar ca. 4500 unieke bezoekers.

De site draait bij een hosting provider. Hij zegt dat het te maken heeft met het aantal draaiende scripts op zijn NT-server. Er mogen maximaal 5 scripts tegelijkertijd draaien. Wanneer dit maximum bereikt wordt, worden de scripts in een wachtrij gezet. Dit zou ook de reden moeten zijn van de problemen.

Ik geloof zelf niet zo in de theorie van de hosting provider.

Ik denk dat het te maken heeft met het aantal gelijktijdige bezoekers die gebruik maken van de database. Ik heb gezocht op GoT en google en kwam tot de ontdekking dat de meningen nogal verschillen over de hoeveelheid bezoekers die access aan kan. De één zegt 5 de ander zegt 20 weer een ander zegt 255.

De code zit wel goed in elkaar. Alle query's worden netjes afgesloten en er zitten geen brakke loops in verwerkt.

De vraag: Wat kan de oorzaak zijn van het hierboven uitgelegde probleem? Moet die webwinkel misschien overschakelen op MySQL of heeft het te maken met het feit dat de hosting provider zo'n site niet aan kan en ze beter een co-located of dedicated server zouden moeten nemen?

Specs

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:37

Basszje

Reisvaap!]

Goemph. Access begon op mijn site bij 5 bezoekers tegelijkertijd al zodanig te vertragen dat upgraden verbetering opleverde :D .

Ik zou toch echt serieus gaan denken om up te graden naar MS SQL of Mysql . Zelf heb ben ik naar mysql gegaan en dat is vrij makkelijk vanuit access ( met de juiste tools :P)

offtopic:
Je doet je nick trouwens eer aan zo :P

[ Voor 11% gewijzigd door Basszje op 29-01-2003 13:57 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

MS Access kan maximaal 255 concurrent users aan. Let op dat dit een theoretisch maximum is, maar wel het maximum.. :P Access is nooit ontwikkeld voor een webomgeving. Dat het wel zo misbruikt wordt, is een ander verhaal.. :)

Hoe meer concurrent bezoekers, hoe minder performance Access geeft. Sommigen houden 5 tot 10 aan; weer anderen houden 20 aan... Het is de keuze die je maakt.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Manual
Basszje schreef op 29 januari 2003 @ 13:57:
Goemph. Access begon op mijn site bij 5 bezoekers tegelijkertijd al zodanig te vertragen dat upgraden verbetering opleverde :D .

Ik zou toch echt serieus gaan denken om up te graden naar MS SQL of Mysql . Zelf heb ben ik naar mysql gegaan en dat is vrij makkelijk vanuit access ( met de juiste tools :P)

offtopic:
Je doet je nick trouwens eer aan zo :P
Dat is het een beetje. De één zegt dit en de ander zegt dat m.b.t. het aantal bezoekers die gebruik maken van de DB.

Het upgrade is inderdaad niet zo'n probleem :)

[/offtopic]
Mijn naam kan je ook opvatten als "cute" = knap :Y)
[offtopic]
Mijn naam kan

Specs

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

kvdveer

Z.O.Z.

Access is een file-bases DB, die vanuit meerdere processen zonder onderlinge communicatie gelezen en geschreven kan worden. Hiervoor is locking aangebracht in het bestand. Dit heeft als groot nadeel dat er praktisch niet door meer dan 10 processen (of threads) tegelijk gelezen/geschreven kan worden. Daarnaast ondersteunt access alleen table-level blocking voor updates (inserts kunnen wel row-level). De harde limiet is 255 voor zo ver ik weet, maar de praktische limiet ligt tussen 10 en 30 concurrent actions.

Voor zo'n site zul je een geschiktere DB moeten overwegen. MySql kan dat wel, MSSQL ook. Voor zo'n aantal heb je niet echt een colo nodig. ALs je provider echter niet bereid is wat voor je te installeren, zul je toch moeten verhuizen vrees ik.

Localhost, sweet localhost

• Manual
gorgi_19 schreef op 29 januari 2003 @ 13:59:
MS Access kan maximaal 255 concurrent users aan. Let op dat dit een theoretisch maximum is, maar wel het maximum.. :P Access is nooit ontwikkeld voor een webomgeving. Dat het wel zo misbruikt wordt, is een ander verhaal.. :)

Hoe meer concurrent bezoekers, hoe minder performance Access geeft. Sommigen houden 5 tot 10 aan; weer anderen houden 20 aan... Het is de keuze die je maakt.
Het staat en valt natuurlijk ook met de hostingprovider zelf :)

Specs

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Queued schreef op 29 januari 2003 @ 14:03:
[...]

Het staat en valt natuurlijk ook met de hostingprovider zelf :)
* gorgi_19 vat het niet...

Je kan trouwens ook caching overwegen van databasegegevens.. Ik neem aan dat alle producten in de database staan; je kan deze ook cachen; moet ook wat performance op kunnen leveren....

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Manual
gorgi_19 schreef op 29 januari 2003 @ 14:05:
[...]

* gorgi_19 vat het niet...
Nou, ik neem aan dat wanneer een provider zo-wie-zo traag is dat dat niet bevordelijk is voor het functioneren en de preformance van de access database.
Je kan trouwens ook caching overwegen van databasegegevens.. Ik neem aan dat alle producten in de database staan; je kan deze ook cachen; moet ook wat performance op kunnen leveren....
Ik denk dat ze ook zeker rekening moeten houden met wat de toekomst brengt. Dan denk ik dus aan bezoekers aantallen en het groeien van de database. Ik denk dat de preformance nu al flink omhoog moet.

Specs

• Manual
kvdveer schreef op 29 January 2003 @ 14:02:
Access is een file-bases DB, die vanuit meerdere processen zonder onderlinge communicatie gelezen en geschreven kan worden. Hiervoor is locking aangebracht in het bestand. Dit heeft als groot nadeel dat er praktisch niet door meer dan 10 processen (of threads) tegelijk gelezen/geschreven kan worden. Daarnaast ondersteunt access alleen table-level blocking voor updates (inserts kunnen wel row-level). De harde limiet is 255 voor zo ver ik weet, maar de praktische limiet ligt tussen 10 en 30 concurrent actions.

Voor zo'n site zul je een geschiktere DB moeten overwegen. MySql kan dat wel, MSSQL ook. Voor zo'n aantal heb je niet echt een colo nodig. ALs je provider echter niet bereid is wat voor je te installeren, zul je toch moeten verhuizen vrees ik.
Co-located was in ieder geval al een serieuze optie, maar dat kunnen ze dus beter niet doen.

Hij is wel bereid om eventueel MySQL te installeren dus dat is geen probleem.

Specs

Pagina: 1