Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Gelijkstroommotor vertragen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.807 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tijsco
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
voor onze carnavalswagen hebben we een elektromotor(van een ruitenwisser dus 12 V DC) aangesloten op de armen van onze pop.
nou is het probleem dat de armen te snel bewegen.
door de constructie is het onmogelijk om een vertraging in te bouwen.
we zaten dus te denken om de ingangsspanning omlaag te brengen door een weerstand in serie te schakelen. nou is de hoeveelheid stroom die er loopt wel een probleempje denk ik. dat is nameljik ongeveer 7,5 A, wat neer zou komen op een wel heel erg lompe weerstand. afgezien van het feit dat ze duur zijn, zou hij ook regelbaar moeten zijn en dat heb ik nog niet kunnen vinden.

weet iemand een manier om aan zo'n regelbare weerstand te komen?
of weet iemand een betere oplossing?

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:41

Soggy

vroemmmm

Bij de meeste automaterialen is wel een regelbare intervalschakelaar voor de ruitenwissers te koop. Kun je die niet gebruiken?

If it works, tweak it

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 15:35

BCM

Voor het vertragen van electromotren zijn verschillende mogelijkheden.
Spanning kan omlaag, Gewoon met een spanningsregeling. Krijg je wel een zware installatie want 7,5 a bij 12 volt is wel wat.
Mooiste is PBM Puls Breedte Modulatie. Hiermee wprd de motor volgens een vaste interval aan en uit gezet met een hoge ferquentie. Dit geeft de mooiste regeling maar daar moet je wel FF voor klussen.
Ga anders eens kijken bij een modelbouwzaak. Vraag naar een motorregeling. Tesamen met een servotester heb je dan een traploze regeling.

Cedo Nulli

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Probleem is dat er ook kracht verloren gaat...

Als je een oude accuboormachine hebt moet je die maar eens slopen voor de traploze regelaar.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• tijsco
  • Niet online
Soggy schreef op 29 January 2003 @ 13:59:
Bij de meeste automaterialen is wel een regelbare intervalschakelaar voor de ruitenwissers te koop. Kun je die niet gebruiken?
interval zorgt er toch alleen voor dat ie om de 1 of 2 of 5 of 10 seconden een keer helemaal rond draait?

pwm is el een goede ja. moet wel te fixen zijn, dom dat ik er zelf niet aan gedacht heb. wat voor schakelfrequentie zou je moeten nemen?

• BCM

BCM

Schakelfrequenties... Das moeilijk... Ik zit daar de laatste tijd niet zo in... Het is toch zo Hoe hoger hoe beter? (maar ook duurder) Ik heb ooit een schema uit de electuur gebouwd. Werkte wel goed.
Het probleem van krachtverlies is het kleinst bij PWM en een stuk beter te regelen dan voltage regeling.

Cedo Nulli

Verwijderd

Ik zou daar inderdaad een PWM sturing voor nemen. Je kunt een eindtrap gebruiken met een mosFET, die doen het errug lekker geen probleem @10 of 20A. Dan nog een 555 schakeling ervoor die een blokgolfje maakt. Je moet ff het internet afstropen, er is zoveel te vinden hiervoor...

Maak de schakelfrequentie ook niet te hoog; een mosFET heeft een heel lage R[sub]on[/sub[ en loopt dus totaal niet warm als hij helemaal aan of helemaal uit is. Maar daar tussenin, tijdens het schakelen dus, DAT is het deel dat warmte bouwt!!! Het is dus zaak bij deze amperages om de flanken zo steil mogelijk te maken, en de schakelfrequentie niet al te hoog te kiezen (b.v. 100Hz is ZAT)

Het voordeel bij deze aanpak is dat je op lage toerentallen toch een groot moment op je motor houdt, en dat de warmteontwikkeling van de schakeling minimaal is zelfs bij extreme belastingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2003 15:34 ]

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Een DC motor kun je niet PWM-en..

• tijsco
  • Niet online
insan1ty schreef op 29 januari 2003 @ 15:41:
Een DC motor kun je niet PWM-en..
wel waar

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Niet waar.

• AcouSE
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Modbreak: Een technische discussie over het feit of het wel of niet mogelijk is DC-motoren met PWM te sturen is natuurlijk van harte welkom op het forum. Een Welles-Nietes discussie daarentegen niet. Kappen met die on-onderbouwde posts dus!

Verwijderd

Zucht... Misschien tijd voor een beetje opbouwende feedback ipv welles/nietes?

Een DC motor kun je wel degelijk PWMmen. Door de snel wisselende spanning wel/niet is het netto effect een lagere spanning op de motor, met als resultaat dat hij langzamer draait.

Voordelen is dat je alleen helemaal in of helemaal uit schakelt, en dus weinig energie verliest in je schakeltrap en dus weinig warmte genereert.

2e voordeel is dat de motor, hoewel hij netto gezien op minder vermogen draait, nog altijd wel (kortstondig) de volle mep spanning krijgt waardoor zijn moment duidelijk hoger is als dat je hem gewoon op een lagere spanning zou laten lopen. Resultaat daarvan is dat je de motor op een heel laag toerental nog aan het draaien kan houden, op lagere toerentallen als met een lagere (echte) DC spanning haalbaar is.

edit:

tanx AcouSE... Je was me net voor... Gelijk maar even onderbouwt, dan hebben we deze discussie ook weer gehad :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2003 16:14 ]

• memphis
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

PWM ofwel pulsbreedte modulatie is een bekend begrip in akkuboormachines maar vooral ook in de modelbouw. Het gaat om de gemiddelde spanning per cyclus.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Je kan ook een (aantal) gloeilamp(en) nemen ipv. die dure weerstand mocht PWM niet lukken... :)

EDIT: Is 7,5A niet erg veel voor een ruitenwissertje?!?

[ Voor 24% gewijzigd door Benadski op 29-01-2003 17:28 ]

Verwijderd

PWM klinkt lekker en interessant, maar recht toe recht aan PWM zonder toerentalterugmelding van motor heb je weinig aan en dat laatste wordt gemakshalve maar overgeslagen.
Heb je die sensing wel, dan dien je er rekening mee te houden, dat bij lage toerentallen onder belasting de opgenomen stroom flink toeneemt, tot wel het 5 voudige van de nominale waarde<reken maar op 50 Amp schakelhalfgeleiders.
Zou voor 1 uurtje optocht al die moeite lonen?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
Ik zou voor zoiets simpels als een optocht gewoon een paar autolampen pakken ja, op een wagen boeit het toch niet of je 100W meer of minder verbruikt

Repareren doe je zo.

• tijsco
  • Niet online
autolampen is natuurlijk wel een optie ja, zal ik eens uitzoeken. hoeveel watt zijn die dingen meestal?
R=U^2 / P=144/40w??=3.6 ohm
moet ik er nog wel een paar parallel zetten

• BCM

BCM

Verwijderd schreef op 29 January 2003 @ 17:35:
PWM klinkt lekker en interessant, maar recht toe recht aan PWM zonder toerentalterugmelding van motor heb je weinig aan en dat laatste wordt gemakshalve maar overgeslagen.
Heb je die sensing wel, dan dien je er rekening mee te houden, dat bij lage toerentallen onder belasting de opgenomen stroom flink toeneemt, tot wel het 5 voudige van de nominale waarde<reken maar op 50 Amp schakelhalfgeleiders.
Mwah... ALs je belasting redelijk constant blijft is dit niet zo heel erg nodig. Kheb jaren aan electro-modelvliegen gedaan en daar is nimmer spraken van terug melding en dit gaat top. Maar ik moet toegeven dat als je het redt met gloeilampen, je een stuk eenvoudiger uit bent.

Cedo Nulli

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 January 2003 @ 17:35:
Waarom heb je een precies aantal armbewegingen per minuut nodig?, ten eerste stel je het in op het gevoel en ten tweede maakt het niks uit of het soms een paar beweginkjes meer is per uur. Dus kun je het gemakslhalve overslaan.

Bij lage toerentallen zal de stroom echt niet zoveel toenemen en dan zal het ook weer niet zoveel uitmaken, bij halfgeleiders gaat het namelijk om gemiddeld vermogen en piekstromen. Piekstromen zullen toenemen (neem dan maar 2 fets) vermogen gemiddeld zal niet zoveel toenemen, de warmte van de fets dus ook niet.

Pak bijvoorbeeld 2 BUZ11 als mosfet parallel (kost je 2x 1euro), mag je maximaal 60 A continue op een ideaal koelblok en 12A zonder koelblok en 240 A piek zet ze eventueel op een koelblokje (dan moet 20A echt continue geen probleem zijn) en het is geregeld.

Ik ben zelf bezig met een PWM regelaar voor modelauto's en de spec daarvan is 50A continue en minstens 160A piek (8 fets parallel, geen koellichaam :) )

• tijsco
  • Niet online
de plaatselijke elektroboer keek raar op toen ik het over mosfets had, hij dacht dat het beter ging met tri-acs (hoe zou je dat nou weer schrijven)
heeft iemand daar enige ervaring mee?

[ Voor 1% gewijzigd door tijsco op 31-01-2003 12:16 . Reden: tiepfoud ]

• DigiBeer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-10 16:14
Triac's gebruik je voor wisselspanningen. Gewoon de BUZ11 gebruiken die crazy pro voorstelt. Dit werkt uitstekend.

Afbeeldingslocatie: http://www.hobby.nl/~newbrain-gg/electronica/Elektro8/Elektr21.jpg
Bovenstaand schema geeft de eenvoud van PWM regeling weer. Overigens is dit schema eenvoudig aan te passen voor de buz11. (8>

[ Voor 49% gewijzigd door DigiBeer op 31-01-2003 13:32 . Reden: Afbeelding toegevoegd. ]

Pagina: 1