[adsl] hoe kan ik een eigen server online zetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 508 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-08 15:22
ik zou graag een eigen server online willen zetten, ik ben al tijden opzoek naar hoe dat moet maar wat ik vond snapte ik niet of wou niet werken.

ik zit achter een getweakte arcatel modem en die komt via een freeSCO machine (als firewal)het netwerk in. ik begrijp dat ik poorten moest veranderen op het modem... maar hoe zit dat op de firewall?

ik heb 2 windoos200 servers staan, hoe moet ik die dan instellen?

dit is mijn nederige *schreeuw* om hulp, ik weet het even echt niet meer moet ik het in moet stellen enzo. het kan toch wel?

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:13
Waarom gebruikt je FreeSCO als firewall als je al een getweakte modem (dus firewall) gebruikt?

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 01:04

ZaZ

Tweakers abonnee

Geef ook meer uitleg. Bijv wat voor server je online wilt gooien etc.. en wat lukt er precies niet?
Zo op deze manier kan niet echt iemand er iets mee

Lekker op de bank

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lijkt me idd slim als je ff vermeld wat voor server het gaat worden. NIet elke server gebruikt de zelfde poort imo :)

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 01:04

ZaZ

Tweakers abonnee

E-jey schreef op 29 January 2003 @ 13:44:
Lijkt me idd slim als je ff vermeld wat voor server het gaat worden. NIet elke server gebruikt de zelfde poort imo :)
dat "imo" kan je wel weglaten hoor, dat zijn namelijk gewoon feiten ;)

Lekker op de bank

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:38

Exterazzo

Qeasy

Ik denk dattie gewoon http server bedoelt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Exterazzo op 29-01-2003 13:53 ]

Audentia

Verwijderd

und ftp/mail/file server aber naturlich :D

• kieltju
jah, http server. mijn vader wou die firewall, weinig tegen in te brengen dan. wat was ik nogmeer vergeten te vermelden? owjah, wat het probleem was. Nou ik heb geen idee hoe ik aan moet pakken en hoe ik het het beste kan doen, veiligheid enzo.

ik heb geprobeer die poorten door te sturen volgens een verhaal dat ik op een site had gelezen ergens maar dan kon ik zelf nietmeer internetten...

edit:

ik bedoel deze site:
http://home.wanadoo.nl/vs_waart/alcatel/index2.htm

[ Voor 10% gewijzigd door kieltju op 29-01-2003 14:14 ]

Verwijderd

Install ISA server ;)

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
Dan wordt het al gauw een illegaal verhaal... neem niet aan dat hij dat even gaat kopen.

Waarom een aparte firewall server? Heb je zelf goede kennis van linux?
Je kan ook gewoon een firewall paket als ZoneAlarm of Kerio Personal Firewall op één van je Windows 2000 servers installeren. Als je alleen die server als http server gebruikt hoef je ook geen poorten te forwarden. Werkt ook goed en is makkelijker op te zetten denk ik. Scheeld ook weer een computer. (Denk aan warmte generatie en stroomverbruik).

Zelf heb ik het ook zo gedaan, ik gebruik alleen dan niet IIS van W2K maar draai Apache voor win32.

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Mir

www.mirdesign.nl

Daar staat wat je nodig hebt, download auto port mapping, instellen en je bent klaar!

• kieltju
aan ditsoort opmerkingen heeft een jongen van 16 dus niks he... mischien dat je kan vertellen wat het is?
Tefflar schreef op 29 januari 2003 @ 14:30:
Dan wordt het al gauw een illegaal verhaal... neem niet aan dat hij dat even gaat kopen.

Waarom een aparte firewall server? Heb je zelf goede kennis van linux?
Je kan ook gewoon een firewall paket als ZoneAlarm of Kerio Personal Firewall op één van je Windows 2000 servers installeren. Als je alleen die server als http server gebruikt hoef je ook geen poorten te forwarden. Werkt ook goed en is makkelijker op te zetten denk ik. Scheeld ook weer een computer. (Denk aan warmte generatie en stroomverbruik).

Zelf heb ik het ook zo gedaan, ik gebruik alleen dan niet IIS van W2K maar draai Apache voor win32.
dus gewoon de linux er tussenuit... is wel keej idee maaruhm... win2k heeft zelf toch ook proxy gebeuren?
Mir schreef op 29 januari 2003 @ 14:34:
www.mirdesign.nl

Daar staat wat je nodig hebt, download auto port mapping, instellen en je bent klaar!
bedankt, ik zal ff kijken of ik er veel van snap, als ik nog vragen heb dan zien jullie ze wel verscheinen :)

Verwijderd

Ik zag staan dat je 2 Win2K servers had staan.. dat doe je niet voor de lol. ik nam wel aan dat je er iets van wist.

ten tweede, ik ken jochies van 15 die al enorme netwerken beheren..dus leeftijd zegt niet veel.

maar toch had je gelijk ik had het kunnen uitleggen. Helaas is het wel een hele dure inverstering die je niet zomaar voor de lol doet inderdaad..

ISA server is een pakket van MS waarmee je je netwerk op elk vlak kan beveiligen en beheren. ook Exchange.

• kieltju
maar het is me nogsteeds niet duidelijk, kan iemand zijn onvoorstelbaar grote denkvermogen met mij delen?

ik wil dat iemand die naar mijn ip surft (dus 62.251.nog.wat ) dan mijn site voor zijn neus krijgt die ik zelf op een server heb staan hierzo. wat moet ik dan allemaal doen?

ik die site bekeken die Mir mij net gaf maar eerlijk gezegt wordt ik daar ook niet veel slimmer van... kan iemand mij het even stap voor stap uitleggen plz.

• Tefflar
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Thadeez schreef op 29 januari 2003 @ 14:23:
Install ISA server
--------------------------------------------------------------------------------

aan ditsoort opmerkingen heeft een jongen van 16 dus niks he... mischien dat je kan vertellen wat het is?
ISA is (heel) simpel gezegt firewall software van Microsoft.
dus gewoon de linux er tussenuit... is wel keej idee maaruhm... win2k heeft zelf toch ook proxy gebeuren?
Een echte proxy server zit volgens mij niet in W2K. Het heeft echter wel internet connection sharing als je dat bedoelt. Dus firewall software moet je nog wel even installeren. ZoneAlarm is vrij goed en erg makkelijk in te stellen (vind ik dan). Kerio Personal Firewall is wat lastiger maar wel HEEL precies in te stellen. Van beide kan je legaal een gratis volledig werkende versie downloaden.

• kieltju
JAH!!! MAAR! is er nog iemand die me gaat vertellen hoe ik die server op het internet kan gooien? ik heb nu toch niks aan proxies en vuurmuren? het enigste wat is wil is dat ik die site thuis kan 'hosten'. ik volg ik mezelf nietmeer?

[weerffnormaalmode]
ik snapte dat je alle poorten kan doorsturen naar 1 ip... dat kan dan toch naar het ip van die server (website) en dan via de server weer het netwerk op voor het andere verkeer?

• Tefflar
ik wil dat iemand die naar mijn ip surft (dus 62.251.nog.wat ) dan mijn site voor zijn neus krijgt die ik zelf op een server heb staan hierzo. wat moet ik dan allemaal doen?
Je wil simpel? Installeer IIS (Internet Informations Server) van Windows 2000. Installeer ZoneAlarm en geef de Web Publishing Service permissie om het internet te benaderen en als server te draaien. (Als het goed is vraagt ZA hier zelf om bij het starten van IIS)
Nu moet het al werken zoals jij wil zonder dat je iets van portmapping hoeft te doen.
IIS draaid gewoon standaard op poort 80 en heeft al een soort voorbeeld websiteje van IIS.
Je kan dus makkelijk controlleren of het draaid. Je wil zelf vast een eigen website draaien dus nog even een (noob) tip. IIS zoekt standaard naar een default.htm of default.asp. Het is maar dat je dat even weet want zo moet je eerste pagina dus heten of je past dat in IIS aan naar index.htm ofzo.
Als je besluit IIS te draaien moet je wel nog wat aan beveiliging doen. Mijn tips:

Je KAN ook zonder firewall draaien maar dan vraag je haast om gehacked te worden. Je zou het wel even kunnen doen om te testen maar wacht daar geen weken mee.

SP3 (opnieuw) installeren
Index service uitschakelen
IIS lockdown tool (van MS) draaien. (Wel ff downloaden)

Succes!

[edit] typos (veel) :P

[ Voor 11% gewijzigd door Tefflar op 29-01-2003 15:16 ]

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

kieltju schreef op 29 januari 2003 @ 14:57:
maar het is me nogsteeds niet duidelijk, kan iemand zijn onvoorstelbaar grote denkvermogen met mij delen?

ik die site bekeken die Mir mij net gaf maar eerlijk gezegt wordt ik daar ook niet veel slimmer van... kan iemand mij het even stap voor stap uitleggen plz.
Website opzetten, de eenvoudige methode.

1. Zet de pagina's die je wilt laten zien aan anderen ergens op je harddisk,
in dit voorbeeld C:\HOMEPAGE
in die directory ook een bestand index.htm neerzetten.
Dat wordt de pagina die bezoekers zien als ze intikken:

http://62.251.300.400/

(vervang dat nummer door jouw toegewezen ip nummer)

2. Download Tinyweb (gratis) vanaf www.download.com:
http://download.com.com/3000-2165-901802.html?tag=lst-0-1

3. Start het programmaatje op met als parameter C:\HOMEPAGE
Dus maak een snelkoppeling aan, pas deze aan dat er staat:
"C:\TINYWEB\TINYWEB.EXE C:\HOMEPAGE"

4. Zelf zou ik slechts 1 firewall gebruiken,
die in je modem/router zit, dus niet ook nog eens eentje via software.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• kieltju
maar dan kan ik toch alleen maar locaal bij de site? toch niet vanaf het internet?

edit:

mijn probleem is niet het opzetten van de website maar dat andere mensen vanaf het internet mijn site kunnen benaderen:

internet -> hccnet -> mijn ip -> modem -> server (en site)

[ Voor 55% gewijzigd door kieltju op 29-01-2003 15:17 ]

• Tefflar
in die directory ook een bestand index.htm neerzetten.
Let op, dit werkt dus niet standaard met IIS. Kan je wel instellen...
maar dan kan ik toch alleen maar locaal bij de site? toch niet vanaf het internet?
Als je IIS draaid en die machine zit direct via je adsl op het net kan iedereen er bij.

[ Voor 29% gewijzigd door Tefflar op 29-01-2003 15:22 ]

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 11:23

grep

meer begrep...

Tefflar schreef op 29 January 2003 @ 15:11:
[...]
Nu moet het al werken zoals jij wil zonder dat je iets van portmapping hoeft te doen.
Wat je echter vergeet is dat die windows bakken van hem niet rechtstreeks aan internet hangen, maar dat er een freesco servertje tussen staat.
Hij moet dus wel degelijk op die freesco server poort 80 mappen naar het interne adres waar de webserver draait.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
?? ok, ik ken t effies niet helemaal volgen die opstelling, maar ok Het kan wel. je interpret komt binnen op de modem, die moet je vervolgens gaan routeren (zoek hier maar effies rond, er zijn genoeg topics over geweest) met behulp van NAT. daarmee stuur je de inkomende traffic op poort 80 en 81 (t is namelijk een webserver) naar een ip-adres binnen je eigen netwerk. wat je op die machine laat lopen kun je natuurlijk zelf bepalen. Ik zou zelf een linux-bakkie nemen, maar t kan ook een windoos2000 zijn natuurlijk. Ik zou iig geen IIS gebruiken maar Apache, uit veiligheidsoverwegingen. Daarbij werkt apache ook wat makkelijker vinnik zelf. Op de FreeSco moet je ook die 2 poorten open gooien anders blokt je firewall t namelijk nog. t lijkt me dat het hiermee moet lukken. Denk er wel aan dat je niet met je adsl-verbinding zelf op je eigen server kan komen via buitenom heh (ik bedoel dus dat het niet werkt als je thuis kiest voor 62.251.nog.wat met een verbinding over dezelfde adsl-lijn, want dat werkt niet) Het makkelijkste is om even met een stand-alone over een telefoonlijntje in te bellen om te testen. suc6 ermee

iRacing Profiel

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

freesco er tussen breken
je tweaked-modem is al een firewall.
Daarop kan je gewoon poorten mappen
telnet je modem: telnet 10.0.0.138
inloggen
nat
create protocol=tcp inside_addr:je.web.server:80 outside_addr=0.0.0.0:80
klaar

Waarom 2 firewalls draaien? die tweaked modem blocked AL het inkomende verkeer welk NIET opgevraagd is op jouw netwerk, en dat doet freesco dus ook.

Ey!! Macarena \o/

• kieltju
ja, helemaal tijgertje. dus ik kan gewoon alle poorten doorsturen van het modem naar linuksel en vanaf de linux weer verdelen onder de klanten?

als ik de linux nou weghaal, dan hoef ik het moden alleen poort 82 naar de server door te sturen? (poort 80 kan toch niet? dan kan ik zelf nietmeer internetten, of snap ik het nogsteeds verkeerd?)

• kieltju
RaZ schreef op 29 januari 2003 @ 15:24:
freesco er tussen breken
je tweaked-modem is al een firewall.
Daarop kan je gewoon poorten mappen
telnet je modem: telnet 10.0.0.138
inloggen
nat
create protocol=tcp inside_addr:je.web.server:80 outside_addr=0.0.0.0:80
klaar

Waarom 2 firewalls draaien? die tweaked modem blocked AL het inkomende verkeer welk NIET opgevraagd is op jouw netwerk, en dat doet freesco dus ook.
volgens mij ben ik er uit... dus waar jij 'je.web.server' neerzet moet het ip van mijn site... (192.168....locaal iig) en die nullen moetn blijven staan?

• cjdijk

cjdijk

kieltju schreef op 29 januari 2003 @ 15:16:

edit:

mijn probleem is niet het opzetten van de website maar dat andere mensen vanaf het internet mijn site kunnen benaderen:

internet -> hccnet -> mijn ip -> modem -> server (en site)
Toch werkt het zo, bij mij werkt dit prima.
Waarom moet altijd alles zo moeilijk als het ook simpel kan.
Bij jou thuis wordt het http://localhost/
En voor mensen buiten, via het internet: http://jouw.ip.nr/

Nog een detail, ik weet niet of dit standaard goed gaat,
als je geen router ertussen hebt zitten,
ik heb zelf een router tussen mijn pc en mijn modem.
Op mijn router heb ik opgegeven welk intern ip adres van de aangesloten pc's
doorgegeven moet worden aan de buitenwereld.

[ Voor 21% gewijzigd door cjdijk op 29-01-2003 15:45 ]

• kieltju
maar mijn pc staat niet direct op het internet, als je bijv met een modem in zou bellen dan zou dit gaan.

• Tefflar
Wat je echter vergeet is dat die windows bakken van hem niet rechtstreeks aan internet hangen, maar dat er een freesco servertje tussen staat.
Hij moet dus wel degelijk op die freesco server poort 80 mappen naar het interne adres waar de webserver draait.
Wat jij even vergeet is dat ik al had voorgesteld om die linux bak er tussen uit te halen...
Hij zocht een zo simpel mogelijke oplossing en volgens mij heb ik die aangedragen...

Ik had ook een win2k server draaien met 2 netwerkkaarten en één van die kaarten hing aan mijn ongetweakte alcatel adsl modem en ik heb NIETS aan portforwarding hoeven te in te stellen. Heeft ca. 6 maanden prima gedraaid. (Ben nu van aansluiting en provider aan het wisselen)

• kieltju
maar wat Raz net zij gaat toch werken? k kan het vanaaf pas proberen... heb toestemming nodig van de oude heer

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 11:23

grep

meer begrep...

kieltju schreef op 29 januari 2003 @ 15:30:
(poort 80 kan toch niet? dan kan ik zelf nietmeer internetten, of snap ik het nogsteeds verkeerd?)
Je snapt het niet....
Als jij surft naar een website dan loopt de verbinding als volgt:

poort > 1024 op jouw pc ----> poort 80 webserver

Het uitgaande webverkeer gaat dus over de hogere poortnummers naar poort 80, snappie?
Als jij dus een webserver draait moeten de mensen die op jouw webserver willen komen een verbinding maken op poort 80 op jouw webserver.

• cjdijk

cjdijk

Mijn oplossing werkt gewoon goed.
Maar ja als je eigenwijs bent en graag moeilijk wilt doen
dan moet je het zelf maar weten. :O
Als je 1 pc op je modem hebt hangen heb je voldoende aan mijn oplossing
en hoef je niet aan port-forwarding te doen.
Je kan het trouwens even lokaal proberen door http://localhost/
in te tikken in internet explorer.
Als je tiny web nog niet gestart hebt, zegt hij dat de pagina niet kan worden weergegeven.
Als je hem wel in de achtergrond aktief hebt, zal die index.htm weergeven.
Ik zal nog eens helpen :(

• kieltju
cjdijk schreef op 29 januari 2003 @ 16:07:
Mijn oplossing werkt gewoon goed.
Maar ja als je eigenwijs bent en graag moeilijk wilt doen
dan moet je het zelf maar weten. :O
Als je 1 pc op je modem hebt hangen heb je voldoende aan mijn oplossing
en hoef je niet aan port-forwarding te doen.
Je kan het trouwens even lokaal proberen door http://localhost/
in te tikken in internet explorer.
Als je tiny web nog niet gestart hebt, zegt hij dat de pagina niet kan worden weergegeven.
Als je hem wel in de achtergrond aktief hebt, zal die index.htm weergeven.
Ik zal nog eens helpen :(
nou, niet huilen hey! je zegt het zelf al, als je 1 pc op je modem heb, ik heb er meer dan 1, snap je dat? en waarom zou ik een andere webserver instaleren als ik win2k servers heb? leest voortaan ff alles door voordat je gaat huilen.... dan hoev ik je niet te troosten :)

ff reactie op grep, ja ik begrep. dus ik kan poort 80 enzo dus gewoon een omleiding geven... das mooi!

[ Voor 6% gewijzigd door kieltju op 29-01-2003 16:20 ]

Verwijderd

Als je Freesco op een harde schijf hebt staan en niet van floppy gebruikt, kun je er ook een speciale Apache (webserver) module naast zetten.

http://www.freescosoft.ca/home.html -> Hier vind je modules voor Freesco.

Ikzelf heb ook een webserver draaien op mijn Freesco router en het werkt perfect. Alleen de snelheid is een beetje tegenvallend, maar dat ligt aan de upload en niet aan de server.

• kieltju
mijn freeSCO staat helaas op flop... volgens mij is 128up wel genoeg, het grootste deed van de mensen die mijn site bezoekt heeft nog een anologe lijn dus dat merken ze dan toch niet zo snel.

Pagina: 1