• bjorn
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ik heb eens zitten denken

normaal als we iets lezen, zeggen we het zeg maar hardop in ons hoofd. De snelheid waarmee je praat zal denk ik ook je leessnelheid beinvloeden.

Maar is hier iemand in staat om zeg maar direct lappen text op te nemen? Ik ben zelf eens gaan experimenteren en kan nu pakweg 3 regels text tegelijk lezen.
Weet iemand of er over deze techniek ook een (goed) boek te krijgen is (als zoiets al bestaat)
Ik bedoel dus dat je de regels niet meer "opleest" maar direct in je opneemt.
Op het web is hier wel het een en ander over te vinden, maar dat lijkt meer op zo'n cheape rtl5 reclame (ja jim :P ) dan nuttige info.

Wat denken jullie hiervan. Is iets dergelijks mogelijk en goed zelf te leren?

Verwijderd

Tja het gaat ook om wat je leest. Als je complexe wiskunde leest, dan zal de voortgangssnelheid niet door je leessnelheid beperkt worden maar meer door het vermogen van je hersenen om die wiskunde te begrijpen.

En als je een roman leest ofzo lijkt het me weinig nut hebben. Dan wil je tenslotte echt genieten van de tekst (toch?)

• bjorn
  • Niet online
sorry, was te ongeduldig :P .....

• bjorn
  • Niet online
ok, dat snap ik, maat het lijkt me toch wel handig bij het lezen van grote lappen text voor school/werk om dat een beetje snel te doen.
Het is natuurlijk niet de bedoeling om tien pillen van steffen king per weekend er door heen te jagen, dat schiet natuurlijk ook niet op.
Maar het zakelijke aspect ervan lijkt me erg "aangenaam" :)

Verwijderd

ik las vroeger echt extreem veel boeken, en dat was dus ongeveer > 800 Blz per week (naast school en zo)
en nu lees ik ook best wel retesnel, maar meerdere regels tegelijk lukt me niet
haal gemiddeld maar 100 Blz per uur nu
(in het nederlands)
maar echt snellezen kan ik nog niet :(
meerdere regels tegelijk lijkt me tof
URL iemand?

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Als een boek geschikt is om op hoge snelheid te lezen, vind ik het geen goed boek. Ik sluit me aan bij Apoc2. Of je leest als ontspanning of om iets te leren. En als je een goed leerboek hebt, dan ben je meer tijd kwijt met begrijpen dan met lezen.

Nou zijn er helaas een heleboel slechte leerboeken, die het nodig vinden alles 3 keer te vertellen, steeds afdwalen of anderszins overdreven veel tekst nodig hebben. Op school zit je nog gebonden aan een boek wat voor je gekozen wordt, maar later kun je zelf kiezen hoe je iets leert en dan kun je een boek zonder bla bla nemen.

"This is the noise that keeps me awake."

Verwijderd

Wat je bedoeld heeft een naam: 'Mindmapping'...
Zeer interessant iets, ik zou me er graag in verdiepen, ware het niet dat ik het momenteel (en voorlopig) veel te druk heb...

Hier een paar linkjes (snel opgezocht, niet doorgenomen):

www.mindman.co.uk/

www.lerniversum.com/Lerniversum/English/Learn/Tech/map.html

www.thinksmart.com/productmindmapexcerpt.html

www.altavista.com/cgi-bin/query?q=mindmapping&kl=XX&pg=q&Translate=on

• bjorn
  • Niet online
hm, thanx! ff gaan kijken.
Hopelijk hebben ze een iets lager commercieel gehalte dan de sites die ik gevonden had..
Pagina: 1