[java] goed ejb boek.

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Zoals de topic titel al zegt, ben ik op zoek naar een goed EJB boek. Ik weet er zelf niet veel vanaf en ik heb er nog nooit iets mee gedaan. En aangezien het toch veel gebruikt wordt, vind ik dat ik er meer van af moet weten. Dus welk boek kunnen jullie mij aanraden?

Deze staat intussen op mijn lijstje, aangezien bij andere reviews hier naar verwezen werd.
Enterprise JavaBeans (3rd Edition)

[ Voor 13% gewijzigd door Alarmnummer op 29-01-2003 10:52 ]

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Alarmnummer: En aangezien het toch veel gebruikt wordt, vind ik dat ik er meer van af moet weten.
Als je zo gaat redeneren moet je nog heel wat boeken lezen ;) .

Voor de meeste mensen speelt geld ook nog een rol, dus heb je al hier gekeken?

http://www.theserverside.com/books/masteringEJB/index.jsp
http://www.theserverside.com/resources/index.jsp

Je linkje werkt overigens niet.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer
mbravenboer schreef op 29 January 2003 @ 10:41:
Als je zo gaat redeneren moet je nog heel wat boeken lezen ;) .
hehe ;)
Voor de meeste mensen speelt geld ook nog een rol, dus heb je al hier gekeken?
http://www.theserverside.com/books/masteringEJB/index.jsp
http://www.theserverside.com/resources/index.jsp
Ik vind een boek wel zo lekker lezen. Die kan je tenminste mee in bed nemen of op de bank nog even lezen, zonder dat je allerlei andere dingen aan het doen bent zoals achter de pc.
Je linkje werkt overigens niet.
Ik zal hem ff fixen.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
yrew schreef op 29 January 2003 @ 16:38:
wooooooooooooooooooow....en ik dacht dat jij alles wist....*spoef* weg illusie ;-)

't Is niet omdat de HK nu dicht is, dat je daarom dergelijke HK replies in de tech-fora mag plaatsen.

https://fgheysels.github.io/

• Alarmnummer
Ik heb gisteren 'Mastering Enterprice javabeans second edition" opgehaald en vond het een erg informatief boek. Maar het boel is verder minder geschikt om serieuze systemen mee te maken omdat alleen de basis technieken worden uitgelegd (wel zeer duidelijk trouwens).

Ik geloof dat ADO.net te vergelijken valt met JDBC (correct me if I`m wrong) maar heeft microsoft ook zoiets als EJB?

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01
2 whaomi: a. wat is HK. b. Mijn post zou je op de meest vriendelijke manier op moeten vatten. Ik verbaasde om het feit dat alarmnummer ejb's nog niet onder de knie had, terwijl hij toch vet veel weet, that's all. Ik dacht dat programmeurs wel tegen een stootje konden.

2 Alarmnummer: Doet microsoft het niet met com objecten?

Groetjes

Verwijderd

Ja, doe maar even een kick.. we zijn bijna een jaar verder...

MasteringEJB2 heb ik gedowned, en ben ik nu wat aan het doorlezen.. Maar opzich wil ik ook wat leesbaars in een papieren vorm hebben... iemand tips?

Verwijderd

http://www.onjava.com/onjava/javabeans/

deze link heeft mij veel geleerd over J2EE geleerd en EJB's staan ook referenties naar de O'reilly serie boeken...

Dit vind ik een heel erg goed boek misschien niet weg gelegd voor beginners maar dit is verre weg het beste java boek wat ik ooit heb mogen lezen over dit onderwerp :P

http://www.oreilly.com/ca...sv1/index.html?CMP=IL7015

• Alarmnummer
yrew schreef op 31 januari 2003 @ 12:13:
2 whaomi: a. wat is HK. b. Mijn post zou je op de meest vriendelijke manier op moeten vatten. Ik verbaasde om het feit dat alarmnummer ejb's nog niet onder de knie had, terwijl hij toch vet veel weet, that's all. Ik dacht dat programmeurs wel tegen een stootje konden.
Ik ben er intussen ook genoeg in thuis om te weten dat sommige stukken vervelend opgezet zijn omdat ze gebruik maken van reflectie.

AOP zou daar een perfect alternatief zijn.
2 Alarmnummer: Doet microsoft het niet met com objecten?
Hmm.. ik denk dat ze het liever doen met een mooie vrouw ;)

Ik ben verder niet genoeg thuis in COM/DCOM/COM+ om een goeie vergelijking te maken.

[edit]
Als je er trouwens goed naar kijkt dan is EJB eigelijk ook helemaal gebaseerd op AOP. Je programmeert bepaalde aspecten van het systeem (bij EJB dus de domein object/logica) en je kan gebruik maken van reusable aspecten (logging, transacties, database mapping etc). En je deployment descriptor is je 'weaving' bestand, je geeft daarin namelijk aan hoe en welke aspecten je wilt gebruiken.

Mensen die EJB dus interessant vinden moeten dus echt even kijken naar AOP (en zie je ook meteen hoe het beter had gekunt ;) )

[ Voor 69% gewijzigd door Alarmnummer op 03-10-2003 14:41 ]

Verwijderd

Alarmnummer schreef op 03 oktober 2003 @ 14:23:
[...]

Ik ben er intussen ook genoeg in thuis om te weten dat sommige stukken vervelend opgezet zijn omdat ze gebruik maken van reflectie.

AOP zou daar een perfect alternatief zijn.

[...]

Hmm.. ik denk dat ze het liever doen met een mooie vrouw ;)

Ik ben verder niet genoeg thuis in COM/DCOM/COM+ om een goeie vergelijking te maken.

[edit]
Als je er trouwens goed naar kijkt dan is EJB eigelijk ook helemaal gebaseerd op AOP. Je programmeert bepaalde aspecten van het systeem (bij EJB dus de domein object/logica) en je kan gebruik maken van reusable aspecten (logging, transacties, database mapping etc). En je deployment descriptor is je 'weaving' bestand, je geeft daarin namelijk aan hoe en welke aspecten je wilt gebruiken.

Mensen die EJB dus interessant vinden moeten dus echt even kijken naar AOP (en zie je ook meteen hoe het beter had gekunt ;) )
euh... wat is AOP (domme vraag?)

• machiel
  • Laatst online: 16-07 18:09
Deze:
'Expert One-on-One J2EE Design and Development' is niet goed als je met EJB wilt werken. Het staat stijf van de (terechte) kritiek, met name op CMP. Bovendien staat er weinig concreets in, oplossingen voor real-life problemen staan er niet in.

Mastering Enterprise JavaBeans (overigens ook als gratis pdf beschikbaar) is een stuk inhoudelijker en vrolijker maar ook niet uitputtend wat informatie betreft.

Xdoclet is trouwens een mooi voorbeeld van AOP waarbij EJB wordt gebruikt als implementatie van de aspectdefinitie. AOP is overigens net zo
vervelend
als reflectie

• Alarmnummer
mickgreen schreef op 06 October 2003 @ 11:01:
Xdoclet is trouwens een mooi voorbeeld van AOP waarbij EJB wordt gebruikt als implementatie van de aspectdefinitie.
Hmmz.. ik kan niet helemaal met je formulering uit de voeten. Mbv XDoclet kan je in java declaratief/generatief programmeren (jij schrijft de basics, XDoclet genereerd de rest) , maar je hebt nog steeds geen scheiding van aspecten. Daarom weet ik niet of je dit ook AOP kan noemen. Het AOP gedeelte aan EJB is juist die scheiding van allerlei aspecten zoals caching, transacties en database koppelingen van je core logic. Met XDoclet heb je dus niet die scheiding want alles staat nog steeds bij elkaar. En verder weet ik ook niet hoe je de gegenereerde bestanden als aspecten van je systeem kan zien.
AOP is overigens net zo vervelend als reflectie.
Dat ben ik niet met je eens. Met AOP heb je compile time safety en met reflectie runtime. Daarom is AOP dus minder vervelend.

[ Voor 6% gewijzigd door Alarmnummer op 06-10-2003 11:58 ]

• machiel
  • Laatst online: 16-07 18:09
Ok, aangezien je met XDoclet ook security en transacties kan declareren heb ik dat misschien te snel verward met AOP. XDoclet is alleen maar een utility en kan zowel voor EJB als voor 'puur' AOP gebruikt worden.

Wel grappig dat je bijvoorbeeld transactie kan afdwingen met zowel:
code:
1
2
3
/**
  * @jboss-aop.metadata group="transaction" trans-attribute="Required"
  */

als met
code:
1
2
3
/**
  * @ejb.transaction type="required"
  */
Met AOP heb je compile time safety
Hmm, dan wordt het misschien tijd voor een AOP draadje?

Als ik af moet gaan op de JBoss-community dan is EJB behoorlijk passé en heeft JDO+AOP meer toekomst.

[ Voor 5% gewijzigd door machiel op 06-10-2003 14:15 ]

• Alarmnummer
Manning heeft een heel aardig boek over AspectJ (een AOP implementatie): AspectJ in Action. Er staat zelfs een design patterns sectie in ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Alarmnummer op 07-10-2003 11:20 ]

Pagina: 1