Slot1 S370 Converter 100mhz-133mhz 2,0V-1,65V

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09-2025

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ik wilde voor mijn broer een processor upgrade gaan doen maar ik heb weinig info ter beschikking. Ik weet dat hij een type 440BX moederbord heeft met een PentiumIII 450mhz/100mhz FSB. Ik heb een PentiumIII 800EB/133mhz FSB. De converter die ik wilde kopen bij www.compascomputers.nl is vaag. Het enige wat ze kunnen vertellen is dat ie jumpers heeft voor 66mhz 100mhz en 133mhz. Ik weet dus niet of het moederbord naar de 1,65V kan of dat misschien die converter dat gaat doen. De verkoper dacht dat het moederbord ook op 133mhz moest lopen om het te laten werken...
Heeft iemand ervaring hiermee? Ik kan niks opzoeken omdat hij zegt dat het in een simpele verpakking zit zonder naam.

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 09:49
Ik zou eerst even precies uitzoeken om welk moederbord het precies gaat..

Dan kun je ook zien of er een bios-update is voor dat ding zodat er coppermine processoren ondersteund worden (die lopen op 1.65 of 1.75 volt). Of misschien wordt het standaard al gesupport.

Verder kan een BX moederbord theoretisch alleen een 100MHz FSB aan.. Maar in praktijk blijkt vaak dat 133MHz ook geen probleem is. Ook daar heb je vaak weer een manual van het moederbord voor nodig om de instellingen hiervoor te vinden.

En bedenk verder ook dat je 133MHz geheugen nodig hebt :)

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-08 23:45

wowi

Kijk even op www.powerleap.com daar staan converters ervoor tot 1400 mhz kan er waarschijnlijk wel op
vul daar het geheel even in van de pc die je wilt upgraden en je krijgt mail terug.
Succes

[ Voor 3% gewijzigd door wowi op 29-01-2003 10:08 ]

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:06
De intel 440 BX chipset ondersteund geen 133 mhz FSB. Lang niet alle moederborden zijn dus ook uitgevoerd met een PCI / 4 devider.

Kortom reken er niet te hard op zonder uitgebreid de specs en ervaringen van je moederbord te hebben bestudeert..

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:22
Je kan natuurlijk ook kijken naar een nieuwe celeron processor dan heb je neit de problemen die samenhangen met de FSB van 133 Mhz.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Matsu_matsu schreef op 29 January 2003 @ 10:42:
De intel 440 BX chipset ondersteund geen 133 mhz FSB. Lang niet alle moederborden zijn dus ook uitgevoerd met een PCI / 4 devider.
Integendeel.. Het ondersteunt dan wel niet officieël FSB@133, maar FSB@150 is wel makkelijk realiseerbaar met de BX, mits je over kwaliteitshardware beschikt. De BX beschikt over een ongedocumenteerde 1/4 PCI divider, dus de PCI bus is geen probleem. Maar de AGP bus is andere koek.. De BX heeft geen 1/2 AGP divider, dus je zit de hele tijd met de 2/3 divider buiten de AGP spec te draaien. Maar de betere videokaarten (TNT/TNT2 etc) hebben hier geen last van. Of je moet een PCI videokaartje nemen :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 29-01-2003 10:59 . Reden: aaarchhhh typo's ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er zijn bij een convertor 3 dingen om op te letten:

- pinout van de socket. Er zijn 3 types Celeron/P3 socket:
-PPGA (Celeron 300A tot 533)
-FC-PGA (Celeron 533A tot 1100, P3 550E tot 1100E)
-FC-PGA (Celeron 1000A tot 1400, P3 1000A tot 1400)
- CPU voltage dat het moederbord kan leveren (of evt de convertor kan omvormen)
- door het moederbord ondersteunde FSB (en afgeleide klokken zoals AGP en PCI)

In dit geval is het met de pinout in orde, het is een standaard PPGA/FC-PGA convertor, dus dat gaat lukken. Welk voltage je moederbord kan leveren is niet bekend, daarom moet je achterhalen welke het is- zie hier: Technische PMG FAQ : Moederborden
Als je mobo de vereiste voltage kan leveren is deze convertor geschikt, kan die dat niet, dan zou je voor een Powerleap convertor kunnen gaan, al kosten die vaak meer dan mobo's die wel de juiste voltage trekken...
Tenslotte is er de FSB... en dat is ERG riskant. Veel, maar lang niet alle BX mobo's trekken 133MHZ, maar ook al lukt dat, je AGP zal op 83.3MHz geOCd zijn (de BX ondersteunt GEEN 1/2 AGP divider) en alleen de laatste generatie van BX mobo's heeft een 1/4 PCI divider (denk aan de Asus P3B-F/CUBX en de Abit BE6-II en BF6). Het kan goed gaan (heb zelf m'n CUBX een tijd lang op 133 gedraaid), maar zekerheid heb je niet.

Edit: zoals BalusC zegt, de 1/4 PCI divider zit in de chipset, maar dan moet het nog door de mobo geimplementeerd zijn. En dat is het niet altijd :'(

Daarom is het bij een BX nooit aan te raden om een -EB P3 te nemen (133MHz FSB), je kunt veel beter een -E nemen (100MHz FSB). Eventueel kun je dan alsnog de boel op 133MHz draaien, maar ben je in ieder geval ervan verzekerd dat het goed op de rated snelheid wil draaien. Het zou nu namelijk kunnen dat je 800MHz CPU alleen op 100MHz FSB wil draaien en dus op 600MHz draait :'(

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 29-01-2003 10:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

dion_b schreef op 29 januari 2003 @ 10:57:
Edit: zoals BalusC zegt, de 1/4 PCI divider zit in de chipset, maar dan moet het nog door de mobo geimplementeerd zijn. En dat is het niet altijd :'(
Met "kwaliteitshardware" bedoel ik ook min of meer Asus plankjes uit de BX tijd ;)

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Tsjonge, het heeft wat om handen! Voor mij is een andere processor helaas geen optie. Deze proc heb ik toevallig omdat het moederbord ervan kapot is gegaan. Maar als ik niets aan het moederbord sleutel en de spanning laat het toe, dan zal mijn proc alsnog gewoon op 6 x 100mhz draaien, ook een vooruitgang. :o Overige hardware is inderdaad een tnt2 en 133mhz geheugen toevallig. Het enige gevaarlijke blijft dan de harddisk bij bussnelheden boven de 100mhz tenzij ik die divider kan instellen op 3/4 van de bussnelheid. Bedankt voor jullie reacties _/-\o_

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
shotputty schreef op 29 januari 2003 @ 11:44:
Tsjonge, het heeft wat om handen! Voor mij is een andere processor helaas geen optie. Deze proc heb ik toevallig omdat het moederbord ervan kapot is gegaan. Maar als ik niets aan het moederbord sleutel en de spanning laat het toe, dan zal mijn proc alsnog gewoon op 6 x 100mhz draaien, ook een vooruitgang. :o Overige hardware is inderdaad een tnt2 en 133mhz geheugen toevallig. Het enige gevaarlijke blijft dan de harddisk bij bussnelheden boven de 100mhz tenzij ik die divider kan instellen op 3/4 van de bussnelheid. Bedankt voor jullie reacties _/-\o_
je harddisk heeft hier niks mee te maken :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

shotputty schreef op 29 januari 2003 @ 11:44:

De harddisk controller zit in de southbridge van de chipset, die bij de i440BX chipset op de PCI bus hangt, en dus 33MHz zou moeten lopen, niet 100. Sowieso is er een 1/3 divider, dus 133/3=44MHz is het hoogste wat je op 133MHz zou moeten verwachten. Dit gaat _soms_ goed, maar meestal begin je vanaf 41.5MHz fouten tegen te komen op PCI apparaten (HDD voorop).

Mocht je een 1/4 divider hebben, dan is dat geen probleem, dan draait het gewoon op 33MHz.

Als je die 1/4 divider niet hebt, en je wordt door PCI apparaten beperkt (=je krijgt harddisk fouten), dan kun je snelheden tussen 100 en 133MHz proberen. Als je mobo het niet ondersteunt, dan kun je nog altijd met een util als CPUFSB snelheden als 105, 110, 115, 120 en 124MHz halen (dit hangt weer van je PLL af (zie CPUFSB handleiding), maar deze waarden moeten meestal lukken.

120MHz is met een 1/3 divider op 40MHz PCI meestal te doen- dan draait het op 120x6=720MHz, nog altijd vrij aanvaardbaar.

Oslik blyat! Oslik!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:06
Shotputty,

Laat je niet zo snel uit het veld slaan. Een echte tweaker heeft in een loos uurtje voldoende informatie gevonden of het wel of niet gaat lukken. Gezien het feit dat je mobo een jumper voor 133 mhz heeft is de kans groot dat die PCI/4 diverder ook geimplementeerd is.

Anders kan ik je nog wel een andere aanraden.
Stop een Celeron 1000 mhz 128 kb Coppermine op je moederbord deze is wel 100 mhz fsb. Hiervoor heb je een slot 1 convertor nodig die coppermines ondersteunt.

Tevens moet je even op de website van je moederbord fabrikant kijken. (zoek even wat nummers van je startupscherm en tiep die in in google)
Daar staat bij dat je moederbord wel of geen coppermine ondersteunt.

En als je echt enthausiast bent dan:
Celeron 1.4GHz Tualatin op Slot-1 moederbord

offtopic:
Hmm het woord: {Off Topic} zijn toch echt 2 woorden in Engels. Succes met je 440 BX en doe hem vooral nog niet aan de kant!!!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ja ik heb het gezien, het zou wel stoer zijn maar het blijft 189€ en die 800mhz processor heb ik hier nutteloos liggen dus ik denk dat ik het met de converter van 20€ ga proberen dan. Ik heb gebeld en ik mag hem terugbrengen als het niet lukt. Bij 6 x 100mhz ben ik al enigzins tevreden voor die 20€. Ach anders zet ik het mobo op 110mhz. :P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

shotputty schreef op 29 January 2003 @ 13:57:
[...]

Ja ik heb het gezien, het zou wel stoer zijn maar het blijft 189€ en die 800mhz processor heb ik hier nutteloos liggen dus ik denk dat ik het met de converter van 20€ ga proberen dan. Ik heb gebeld en ik mag hem terugbrengen als het niet lukt. Bij 6 x 100mhz ben ik al enigzins tevreden voor die 20€. Ach anders zet ik het mobo op 110mhz. :P

Daarom. Maar post ff welk mobo het precies is- zoals Matsu_matsu terecht zegt, is het aannemelijk dat een mobo met 133MHz jumper setting ook de 1/4 PCI divider heeft en vaak ook de benodidge voltages kan regelen voor een CuMine- maar dat is speculatie.

Als je zegt welk mobo het is kunnen we voordat je EUR 20 uitgeeft met wat meer betrouwbaarheid zeggen of het gaat lukken of niet :z

Oslik blyat! Oslik!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Tsja, mijn broer woont een eind weg en de winkel zit op de weg er naartoe....
//debiele vraag modus :?
Zou een PIII800EB (1,65V) doorfikken als ik hem op 2,0Volt en 600mhz laat lopen?
//einde debiele vraag modus :?
Ik zie zowiezo weinig moederborden van het type 440BX dat lager dan 2,0Volt ondersteund. Ik weet nu na navraag wel dat ie van augustus 1999 van de Funprice is. Volgens mij is het een Asus moederbord.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

shotputty schreef op 29 January 2003 @ 15:27:
Vraag hem anders om CPU-Z te runnen en dan evt. mobo fabrikant/type en/of BIOS ID string aan jou door te geven :Y)
Zou een PIII800EB (1,65V) doorfikken als ik hem op 2,0Volt en 600mhz laat lopen?
Absolute maximum voor de P!!! ligt op 2,1V.
Ik zie zowiezo weinig moederborden van het type 440BX dat lager dan 2,0Volt ondersteund. Ik weet nu na navraag wel dat ie van augustus 1999 van de Funprice is. Volgens mij is het een Asus moederbord.
Ligt er maar aan welk merk/type je te pakken hebt. De VRM van een doorsnee BX plankje gaat van 1,3V tot 2,3V.. De marge is dus ruim zat. Maar, zoals eerder gezegd, het hangt van merk/type (en BIOS versie) af hoever/hoeveel je kunt instellen :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

shotputty schreef op 29 januari 2003 @ 15:27:
//debiele vraag modus :?
//einde debiele vraag modus :?
Er zijn geen debiele vragen, alleen maar achterlijke antwoorden :z

Vaak wil een Slot1 mobo 1.8V leveren (Celeron Mendocino voltage) en in veruit de meeste gevallen wil 1.8V goed gaan met fatsoenlijke koeling (sterker nog, als je mobo het trekt kun je lekker OCen).

Asus, augustus 1999 en slot 1... klinkt als een P3B-F :)

Dan moet het lukken :D

Maar het kan ook een P2B-F zijn en dan hangt het af van de revisie (zie etterlijke topics hierover, Omega search doet wonderen)

Welk Asus mobo het is, is makkelijk te achterhalen, tussen de PCI sloten staat P2B-F of P3B-F (of wat dan ook het is) en als je boot zie je het ook op het scherm verschijnen.

Oslik blyat! Oslik!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ik ben er nu. Het is een P2B-F...... oei
Ik heb wel dat ding gekocht dus nu maar even Google afstruinen en flink searchen.....

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Niet te geloven!! :D Na anderhalf uur googel-en kwam ik op deze pagina --> http://n.ethz.ch/student/...rade_faq.html#set_fsb_133 waaruit ik kon opmaken dat je met een nieuwere voltage regelaar gewoon die converter er in kon stoppen. Met een zaklampje zag ik dat mijn broer een HIP6019BCB voltage regelaar had!! Die gaan tot 1,3Volt. Dus ik heb hem er in gezet. cpuid zegt nu dat ie op 6 x 100mhz loopt bij 1,68V en dat klopt ook want het moederbord loopt op 100mhz. Het was laat dus volgende keer ga ik voor de 133mhz tweak. Het geheugen en de proc kunnen het in ieder geval aan. De divider zit ook goed, alleen de agp bus gaat wat hard lopen maar het is een Asus V3800 tnt2, misschien trekt die dat wel! Het was in ieder geval een goed gevoel om zoiets voor elkaar te krijgen heheh. :*)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TNT2 trekt meestal wel dit soort snelheden- ik draaide een tijd m'n TNT2 met een FSB van 83MHz een Celly met dus AGP op 1:1, dus ook 83.3MHz (133MHz FSB is dan wel 88MHz AGP met 2/3 divider, maar dat moet wel lukken).

In geval van AGP problemen moet je de AGP settings zo conservatief mogelijk houden, dus AGP 1x en alle fast writes etc uit.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1